Svenska flygledare hyrs ut till Norge

Publicerad den 19 februari 2013
Kommentarer
I somras låg Gardermoen sist i Eurocontrols statistik, ingen flygplats i Europa hade fler förseningar än Oslo. Nu hyrs svenska flygledare ut till Norge för att höja kapaciteten och undvika förseningar i flygtrafiken.

På norska Avinors hemsida finns idag en stor annons om rekrytering av nya flygledare. Flygledare är en bristvara i Norge och i somras skapade det stora problem, i första hand på Gardermoen. Semesterplaneringen kolliderade med bristen på flygledare och det medförde förseningar och omdirigeringar till andra flygplatser. Under den vecka när situationen var som värst, fanns en flygledare i tjänst och varje enskild flygning hade upp mot 400 minuters försening. När Eurocontrol sammanställde sin statistik över förseningar för juli månad hamnade Gardermoen sist bland alla flygplatser i Europa. Det resulterade dels i anmärkningar från de europeiska flygmyndigheterna, dels i att ett flertal flygbolag krävt stora summor i kompensation.
         
Det är en situation som Avinor inte vill se igen och har nu tecknat kontrakt med svenska LFV om att hyra in i första hand fyra flygledare under en treårsperiod.

– Det är ett unikt och intressant initiativ och en bra möjlighet för oss att stötta Avinor och visa på att det skandinaviska samarbetet fungerar bra, säger Carl Sellin, kommunikationsdirektör på LFV till Flygtorget.
         
De svenska flygledarna ska tjänstgöra Oslo kontrollcentral, Röyken med start till sommaren. Just nu pågår inskolning i inflygningsvägar, trafiksituation och annat inom Oslos terminalområde.

– Det är första gången vi samarbetar på så här bred basis. Tidigare har enskilda flygledare arbetat i Norge men nu är det fyra personer i en första omgång och den kan bli aktuellt med ytterligare fyra senare i år.
         
Avinor hyr flygledarna av LFV Aviation Consulting som även levererar flygledningstjänster till bland annat Irland, Namibia och senare i år även till Abu Dhabi. Förutom de svenska flygledarna arbetar Avinor med att rekrytera och utbilda nya inhemska flygledare. Samtidigt ses systemen för övertid och semester över, allt för att undvika att kaoset under sommaren 2012 återupprepas.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Dalton
2013-02-21 13:22

Hur menar du? Trivs du inte i Norge? Förstår inte riktigt ditt resonemang.

Anders1
2013-02-21 04:03

Hur ska dom få frivilliga till det? Gäller dubbla norska lönen eller får de sitta kvar i Sverige och länkas in?

Fl
2013-02-20 16:11

Kanske spelar Swedavias miljötillstånd för Arlanda flygplats in också….

FL
2013-02-20 10:13

Nej, det landas inte samtidigt på 01 L och 01 R. I praktiken är det Transportstyrelsen som sätter stopp för det eftersom de inte tillåter sk. oberoende parallella operationer.

Greger Wise
2013-02-20 08:25

Görs det landingar på 01L och 01R samtidigt på Arlanda?

Dalton
2013-02-19 17:49

Svenskarna får det bättre än norrmännen, dom får väl betala lägre skatt. Bra jobbat av LFV och Avinor som hittar en bra lösning för alla och ingen behöver känna sig som svartfötter. Alla tjänar på denna lösning.

Reading you five
2013-02-19 14:43

Utmärkt! Äntligen kommer flygplanen att höra flygledarna utan accent i Osloområdet 🙂 Hurra!!

oj..
2013-02-19 13:04

som inte fältet kan röja… ja vad har det med lfv att göra..?

J
2013-02-19 12:21

Vill man öka effektiviteten hyr inte britter, inte svenskar. Tre banor på ARN och lyckas ändå inte få upp antalet rörelser. Job protection!

FL
2013-02-19 12:15

Svenskarna jobbar inte för lägre lön utan har samma villkor som sina norska kollegor.

C
2013-02-19 10:51

med svenskar som jobbar för lägre lön.

stefan
2013-02-19 08:16

Nu kommer det ju bli ett jävla liv på grannarna i väst…..partysvenskar som ska in som flygledare…hur ska detta gå?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten