Sverige först ut med Iran Airs nya flygplan
Publicerad den 19 april 2017
Iran Air har varit en stor köpare av nya flygplan sedan de internationella sanktionerna mot Iran drogs in. Både Airbus och Boeing har sålt nya maskiner till flygbolaget, något som moderniserat en tämligen föråldrad flygplansflotta. Hittills har Iran Air flugit bland annat de första Airbusmodellerna, A300 och A310 tillsammans med B747-200. Men nu är nya A330 och A350 på väg in tillsammans med B777 och ATR72.
Kommentarer
Vill inte ge mig in på vad som stämmer men det du skrev är precis samma som Dr.Watson skrev….
Air Immigration för världens muslimer.
Haha, vi ska ju vara föregångare med klimatet. Och så stoppar man ett bolag från att tanka, snacka om dubbelmoraaaaaal.
Äntligen! detta är mycket efterlängtat. De plan som de använder nu är mycket gamla och slitna. Ofta blir de försenade pga nåt problem med planen. Dessutom måste man mellanlanda i Prag helt i onödan.
När jag frågade Swedavia varför Iran Air inte fick tanka i Sverige sa de att det beror på att Iran Air inte accepterar det avtal som finns. Oklart vem som talar sanning…
Iran är en bättre destination än Phuket eller Gran Canaria.
Iran air har problem med de tillgängliga bränsle bolagen som finns på svenska flygplatser – en radda byråkratiska begränsningar som sätter käppar i hjulen.
A330:n kan förhoppningsvis rund-tanka från Tehran så dom slipper mellanlandningen på vägen tillbaka från ARN.
Varför ska du bara anta att hälften av Sveriges iranier bor i Stockholm och resten fördelade på Göteborg och Malmö? Detta stämmer inte.
Göteborgsregionen har ungefär två tredjedelar av summan som Stockholm har, och ungefär dubbelt så många än i Malmö!
De får inte tanka p.g.a att en av ägarna till tankningsbolagen på både GOT och ARN är amerikanskt.
Märkliga regler Sverige har, nu måste Iranair göra ett miljöskadligt stopp i Prag. Flygskatt jaja vem är förvånad med våran regering.
“Det kan bero på att maskinerna klarar sträckan Tehran – Stockholm på en tank.” – Då behöver de alltså att tanka i Stockholm eller?……
En anledning kan vara att det bor cirka hundratusen iranier i Sverige som vill kunna pendla hem. Hälften i Stockholm den andra hälften fördelade på Göteborg och Malmö.
Varför får dom inte tanka i Sverige när dom tankar i resten av Europa?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten