Sverige först ut med Iran Airs nya flygplan

Publicerad den 19 april 2017
Kommentarer
Göteborg och Stockholm. Dit går premiärturerna när Iran Air sätter in de helt nya A330-200 på trafiken till Europa. Det är en betydande modernisering av flottan. Men fortfarande får flygbolaget inte tanka i Sverige.
Iran Air

Iran Air

Iran Air har varit en stor köpare av nya flygplan sedan de internationella sanktionerna mot Iran drogs in. Både Airbus och Boeing har sålt nya maskiner till flygbolaget, något som moderniserat en tämligen föråldrad flygplansflotta. Hittills har Iran Air flugit bland annat de första Airbusmodellerna, A300 och A310 tillsammans med B747-200. Men nu är nya A330 och A350 på väg in tillsammans med B777 och ATR72. 

         I dagsläget har Iran Air tagit emot två Airbus A330-200 och de har hittills enbart flugit inrikestrafik i Iran för att öva upp besättningarna på den nya flygplanstypen. I och med att flygbolaget nu fått internationella trafikrättigheter ska flyttas över till linjerna på Europa.
         I det läget blir Sverige först ut. Den 1 maj sätts den nya A330-200 in i trafiken från Tehran Iman Khomeini till Göteborg Landvetter. Efter premiärturen ska den sedan flyga på Göteborg varje måndag. Redan två dagar senare sättas den nya maskinen in på Stockholm med två rotationer i veckan.
         Varför just Sverige blir först ut med de nya maskinerna är oklart.  Det kan bero på att maskinerna klarar sträckan Tehran – Stockholm på en tank. Iran Air är fortfarande stoppade från att köpa bränsle i Sverige. De tidigare maskinerna, bland annat A300 har varit tvungna att göra en teknisk mellanlandning i Prag för att tanka. 
         När väl linjerna till Sverige är igång, ska de nya Airbusmaskinerna också trafikera Paris-Orly. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

@check your facts
2017-04-20 12:54

Vill inte ge mig in på vad som stämmer men det du skrev är precis samma som Dr.Watson skrev….

Jim
2017-04-20 11:36

Air Immigration för världens muslimer.

Sven
2017-04-20 11:27

Haha, vi ska ju vara föregångare med klimatet. Och så stoppar man ett bolag från att tanka, snacka om dubbelmoraaaaaal.

Mb
2017-04-20 07:26

Äntligen! detta är mycket efterlängtat. De plan som de använder nu är mycket gamla och slitna. Ofta blir de försenade pga nåt problem med planen. Dessutom måste man mellanlanda i Prag helt i onödan.

När jag frågade Swedavia varför Iran Air inte fick tanka i Sverige sa de att det beror på att Iran Air inte accepterar det avtal som finns. Oklart vem som talar sanning…

Absolut
2017-04-20 02:40

Iran är en bättre destination än Phuket eller Gran Canaria.

a.
2017-04-20 00:40

Iran air har problem med de tillgängliga bränsle bolagen som finns på svenska flygplatser – en radda byråkratiska begränsningar som sätter käppar i hjulen.
A330:n kan förhoppningsvis rund-tanka från Tehran så dom slipper mellanlandningen på vägen tillbaka från ARN.

Check your facts
2017-04-19 19:29

Varför ska du bara anta att hälften av Sveriges iranier bor i Stockholm och resten fördelade på Göteborg och Malmö? Detta stämmer inte.
Göteborgsregionen har ungefär två tredjedelar av summan som Stockholm har, och ungefär dubbelt så många än i Malmö!

Vet en del
2017-04-19 19:25

De får inte tanka p.g.a att en av ägarna till tankningsbolagen på både GOT och ARN är amerikanskt.

Gh
2017-04-19 17:39

Märkliga regler Sverige har, nu måste Iranair göra ett miljöskadligt stopp i Prag. Flygskatt jaja vem är förvånad med våran regering.

Trött
2017-04-19 14:21

“Det kan bero på att maskinerna klarar sträckan Tehran – Stockholm på en tank.” – Då behöver de alltså att tanka i Stockholm eller?……

Dr.Watson
2017-04-19 12:28

En anledning kan vara att det bor cirka hundratusen iranier i Sverige som vill kunna pendla hem. Hälften i Stockholm den andra hälften fördelade på Göteborg och Malmö.

WEST
2017-04-19 11:38

Varför får dom inte tanka i Sverige när dom tankar i resten av Europa?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten