
Sverige har blivit flygets u-land
Publicerad den 29 januari 2021Air Leap var i första pandemivågen Sveriges snabbast växande flygbolag med ambitionen att ta över BRA:s roll. Men vid årsskiftet, redan innan BRA återkommit, har Air Leap blivit en tumme. SAS har närmast monopol. Men på vad?
Svenskt luftrum är ofta lika tomt som det över norra Sibirien. Titta på Flight Radar. Ser man ett plan i den oändliga tomheten är det troligen ett norskt inrikesflyg på väg från Oslo till Kirkenes eller Alta.
Air Leap betyder ju Air Large European Aviation Project AB, med norska finansiärer i fiskeindustrin bakom. I somras såg man sin chans och tog in den första ATR-72-500 för 72 passagerare av tänkta två till tre och presenterade den med bolagets nya logo. De tre Saab 340 fick sällskap av en fjärde och till detta fogades planerade fem jetsnabba Saab 2000 med ideala 50 platser. Två kom från svenska Sveaflyg och tre från estniska Nyx-Air. Man lämnade Jönköping och Karlstad åt sitt öde för att satsa på Malmö, Göteborg, Ängelholm, Halmstad, Visby, Kalmar, Ronneby. I slutet av året tog man över virtuella ansvaret för Air Gotlands passagerare och de kunde sända tillbaka sin inhyrda Saab 340 till Sprint Air i Polen.
Men i den kalla vintern är det ebb i inrikestrafiken. Halmstad och Ängelholm har slagits ihop och flygs med en Saab 340 för 33 passagerare, ett par gånger om dagen. Ronneby och Kalmar har skjutits upp. Göteborg och Malmö vacklar. Succélinjen är Visby med två dagliga ATR-72, men då flyger i gengäld konkurrenten SAS inte ens dit varje dag. Av de fem Saab 2000, som ju rimligen hade både rätt storlek och snabbhet för Sverige i en pandemi, jobbade endast en full tid och det mellan Malta och Libyen! De övriga var permitterade. Air Leap kör dock fortsatt på Mariehamn-Åbo och Röros-Brekstad.
BRA har fortsatt 20 anställda och tre av tretton plan i trafik. Mest på charter, Arlanda-Arvidsjaur med bilprovarfolk, ett handbollslag till Minsk och sådant där. Statens hot att lägga ned Bromma lägger frost på framtiden. De har lovat retur på sju linjer, men frågan är när och om? Företaget är rekonstruerat sedan månader.
Bristen på konkurrens är så monumental att SAS ett tag försökte höja priserna. Air Leaps misstag var möjligen att ta lika mycket betalt för att få flyga en Saab 340 som SAS kunde erbjuda på en A320. Men SAS har senare tvingats pressa priset nedåt, de också.
På Umeå, en stad med 129 000 invånare, är SAS ensam aktör till Stockholm med två avgångar per dag med A 320Neo. Norska Tromsö, med 76 000 invånare, har sex dagliga avgångar till Oslo med tre konkurrerande bolag och därtill ett drygt dussin regionala flygavgångar, där Umeå har en.
Söker man flygningar på t ex momondo.se så får man upp tåg! ”Sök resealternativ genom att kolla priset på tåg”, står det och längst ned “Flygs av Sweden Railways.”. Det låter helt befängt, men är sant! Javisst, en flygning Stockholm-Umeå med SAS, med tre veckors förbokning finns för 2200 t/r. Tre dagar innan kostar den 3800 och tåget 1120. Så varför inte prova tåg, trots det betydligt sämre covidskyddet? Kanske för att tåget tar 9 timmar och 10 minuter? På Kalmar, tre dagar innan, ger en slagning plötsligt bara tåg! Kanske var SAS dagliga tur med estnisk ATR-72-600 fullsatt?
Jag lovar att inrikestidtabellen var tätare när Linjeflyg grundades 1957.
Ett tag gav sig Amapola in i matchen. De flyger annars upphandlad flygtrafik på Hemavan, Kramfors, Lycksele, Vilhelmina och ett tag också Örnsköldsvik, med 30 år gamla Fokker50 för 50 passagerare. Det betyder att t ex Hemavan har två dagliga turer med totalt 100 möjliga platser per dag mot 66 för Halmstad där Air Leap har en Saab340. I början av året hade Örnsköldsvik dessutom förlängt jullov. Inga stolar alls alltså, innan Air Leap fick överta uppdraget. Amapola flög ju tidigare Fokker50 även i södra Sverige i samarbete med BRA för att jobba upp deras linjer. Dessa flygplan hade BRA:s färggranna dekor. Under julhelgen gav sig två av dem ut på långresa och klarade Malmö till Nairobi med endast en mellanlandning i Heraklion. Där ska de nu börja jobba för Silverstone Air Service.
I pandemins andra våg har inrikesflyget imploderat, Sverige har blivit flygets u-land. Ett dussin tidigare flygdestinationer har ingen inrikestrafik alls. Ändå är Sverige ett av Europas minst nedstängda länder. Den etniska trafiken till Beirut och Teheran rullar på. Ett och annat charterflyg går åter till Kanarieöarna. Någon skrev om Sverige som ett A-land, där A står för avveckling. Ja, det blir nog inga större utländska investeringar i Örnsköldsvik om affärsmännen från London eller Shanghai ska flyga till Arlanda i ansiktsmask och sedan sätta sig på tåg i 8-9 timmar.
Men vi skall inte misströsta. “Den blomstertid nu kommer med lust och fägring stor”. Plötsligt händer det. Då vore det bra om det finns kvar flest möjliga svenska flygplatser, flygbolag och flygpersonal till el- och väteflyget vars” gröda gror.”
I mellantiden kommer alltfler att inse att Kanarieöarna är en “nödvändig resa”.
Jan Ohlsson
Kommentarer
I Sverige råder duktighets stämpel på allt som har med miljö att göra. Allt flyg skall stoppas och vi ska inte flyga då är vi duktiga. Människor säger saker de inte står för i verkligheten. Lika sant som att Bromma behövs i framtiden!
Nu tar ju dagståget till Umeå 6,5 timmar. Jan Ohlsson blandar ihop det med nattåget, som ju tar 9 timmar för att man ska få en god natts sömn på köpet, och sedan kunna vara på plats redan vid 8-tiden.
Inte bara flyget
Japan hade snabbtåg på 60 talet
Alla flygbolag som startats har börjat med gamla skrotplan. När det sen går bra som Linjeflyg förhäver man sig och tror på den ständiga expansionen. Bygger nya hangarer köper nästan dubbelt så stora flyg, realistiskt? Ingen som helst eftertanke i besluten.
Trenden mot digitala möten är tydlig och då digitala möten utvecklas med VR-hjälmar och handskar med känsel minskar skillnaden än mera. Samt tvingas den offentliga sektorn till digitala möten istället för att flyga till Bromma så ändras spelplanen. Dock kan 1-4 sitsiga eldrivna UAM’s ändra spelplanen i regionerna och ta över det undre luftrummet.
Sverige måste ha ett stabilt inrikesbolag (som ala Wideroe i Norge) med en stabil ekonomi även i lågkonjunkturer.
Med moderna flygplan, (utan hörselskydd).
Dvs. inga bullriga, gamla SAAB 340, F50 (även äldre ATR är bullriga).
Utan nya ATR, Bombardier, Embraer, är väl det minsta man kan begära av ett rikt land som Sverige!!
Det är svenska staten med näringslivet som måste styra upp detta “ekonomiskt” så det blir en långsiktig lösning…
Sverige är bra roligt ibland.
Folk blir bestörta om inte varje småstad i detta avlånga land har en fungerande flygplats med regelbunden flygtrafik. Men när väl flyget är på plats så nyttjar folk inte flyget, trots att det ibland är ett par hundralappar billigare än tåget.
Men det ska finnas, till vems bekostnad kan man fråga sig?
Flygbolag vill som alla andra företag gå med vinst.
Folk får börja fråga sig själva om de verkligen har gynnat flyget när det väl fanns?
Riktiga möten behövs, och kommer altid att göra det. Vissa intern bolags möten kan hållas på Teams eller Zoom.
Men viktiga möten som har att göra med kundrelationer och affärer mellan olika bolag kommer inte att ske över nätet
Sverige har länge varit u-land! Det flygs med ATR och annat gammalt slitet. Titta på andra länder! Nytt och jet! Tur man inte flyger längre.
att det inte går att avveckla inrikesflyget i Sverige. Man måste vara idiot om man tror det går att jämföra 9 timmars tågresa, i bästa fall, med ett inrikes flyg. Det ät två helt olika produkter.
Sverige är på många sätt ett ”A” land. Vår helt odugliga regering bär ansvaret för detta, även om den inte vill.
Självklart så ersätter inte zoom möten riktiga möten på plats med nya och befintliga kunder. Däremot så är det ett bra komplement och istället för att diskutera tekniska lösningar, utbildning etc med existerande kunder (exempelvis min distributör) i Indien så klarar vi av detta via Teams och fokuserar på nykundsbearbetning tillsammans istället när jag väl besöker Indien. En bra lösning för båda parter. Ifall man tror att alla möten kommer att försvinna så är det läge att söka hjälp!!!
Vad äre folk int fattar. Racet är över nu…Inte för intet som Richard Gustafsson tog till fötterna å flydde till SKF. Han om någon sitter med facit och ser varthän he barkar. Nu äre nya visioner som ritar kartan. Allt kommer att ske virtuellt och fysiska möten blir ett minne blott.
Ni glömde nämna Nordica/Xfly som opererar Arlanda Gällivare Arvidsjaur med flygplan och personal från Estand. Denna operation betalas med Svenska skattepengar via trafikverket.
När staten handlar upp det billigaste bidrar det till en urholkad situation.
Om trafikverket kräver kollektivavtal för sina upphandlingar så hade det medfört att skattepengar stannar i Sverige.
Zoom Skype Teams mfl är väl ok men efter snart 1 år av detta digitala mötande finns det såklart brister och ersätter inte ett IRL möte på långa vägar om du frågar mig. Men visst kortare möten funkar det ju bra. Tror snarare att fysiska möten kommer att öka efter corona då människor har ett uppdämt socialt behov att träffas IRL. Precis som med flygresor som jag också tror kommer att öka lavinartat efter eländet lagt sig.
Zoom Skype Teams mfl är väl ok men efter snart 1 år av detta digitala mötande finns det såklart brister och ersätter inte ett IRL möte på långa vägar om du frågar mig. Men visst kortare möten funkar det ju bra. Tror snarare att fysiska möten kommer att öka efter corona då människor har ett uppdämt socialt behov att träffas IRL. Precis som med flygresor som jag också tror kommer att öka lavinartat efter eländet lagt sig.
Så här säger Anders Tegnell om ett säkert flygresande. https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-flyget-ar-smittsakert
Jo att flyga är mer smittsäkert! Så det är konstigt att folk tar tåget nu i pandemitider.
Vi har inreseförbud från både Storbritannien och Kina, så de där affärsresenärerna därifrån som inte erbjuds inrikesflyg vidare till Ö-vik finns inte just nu.
Dessutom flyger inte SAS dagligt till Kalmar, så artikelförfattaren har nog sökt en dag utan flyg eftersom fullbokat känns osannolikt.
Orsaken till att det inte flygs torde väl vara brist på efterfrågan vilket gör det olönsamt. Lätt att gapa om man inte har ansvar för ett flygbolags ekonomi. Och sedan borde kanske herr Ohlsson ta sig en titt till på Norges karta före han börjar jämföra Umeå o Tromsö.
Man skall komma ihåg att tidigare flög Linjeflyg med Metropolitan 52 passagerare. Klart att det blev fler flygningar än med dagens flygplan som tar upp till 200 passagerare. Linjerna till Norrland gjordes ofta med minst en mellanlandning. Det fanns linjer med upp till 4 mellanlandningar.
Såg på nyheterna att sveriges 15 största myndigheter sparat i storleksordningen 1 miljard på att inte resa runt på onödiga konferenser och möten. Fantastiskt tycker jag som skattebetalare. Finns otrolig sparpotential bland riksdag och myndigheter =) Ganska övertygad att mervärdet för några kommunalråd känner behov av att nätverka är ganska lågt.
Vi ska fortsätta flyga men det ska vara genomtänkt!
Räknar du med tiden det tar att åka till och från flygplatserna? In-, utcheckning, bilhyra, eventuella förseningar, hostade medpassagerare så tycker jag det är rätt bekvämt med farthållaren i bilen dörr till dörr för vissa typer av resor.
Norge har hittils bara några hundra döda, Sverige är upp över 11.000. Sven Volter flög och dog, men smittades nog inte på flyget. Många företag har infört reserestriktioner för sina anställda, det skär ner rese antalen kraftigt. Inrikes flyget kommer tillbaka efter pandemin. Frågan är om nu operarande bolag klarar sig igenom detta, det gäller även SAS. Ingen inget är säkert nu.
Politikerna kommer få sätta av mångmiljardbelopp för att bygga 6-filiga motorvägar när svenska folket ska hälsa på släkt och vänner eller bara “ut på en tur”. Känns inte som rätt inställning i kommentarsfältet. Det finns personer som inte reser inrikes i jobbet.
– Jan Ohlsson, vänta tills den finska regeringen är färdiga med att slå ihjäl Finnair, då kommer du att få se på flygets u-land.
Varför ska företag bränna tusentals kronor flygbiljetter, trakt och restid. När de kan klara av möten snabbare, billigare och ibland bättre med zoom/teams/whatever
Källa på att det är Covidsäkrare att åka flyg än tåg? Jag tycker att 2200kr är ett rimligt pris för att ta sig fram och tillbaka till Umeå på under två timmar. Billigast är inte alltid bäst och det har länge varit på tok för billigt för att täcka de kostnader som en flygning är förenat med. JO påstår sig vara flygexpert…Var finns säkerhetstänket när allt ska bli billigare och tex avsaknad av kollektivavtal gör att vissa bolag kan hålla nere kostnaderna?
Nog fan sitter jag hellre i en Saab 340 i 50 min och surplar kaffe än ligger i snöröken bakom en långtradare i 4 timmar i en bil. Har man åkt Doinier 228 utan tryckcabin så är Saaben ganska lyxig.
Tjänar inget att gnälla, det ser ut som det gör nu. Man kan konstatera att ingen vill flyga för tillfället. Vi ska nog förbereda oss en mindre inrikestrafik än före Corona. Företagen har upptäckt de digitala mötesverktygen på riktigt och ser redan nu besparingsmöjligheter. Jobbar på ett företag +5000 anställda och där pratar ledningen mycket om “det nya arbetslivet” efter Corona dvs mer hemarbete, mindre resor.
Till viss del håller jag med men under pågående pandemi så ska affärsmannen från London eller Shanghai stanna hemma. Samma gäller entreprenören från Robertsfors.
Förövrigt förordar jag nog bil i rådande tider. Betydligt bekvämare än öronbedövande Saab 340 eller överfyllt SJ-tåg
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten