SWEFLY: Packat och klart för Lahore
Publicerad den 15 maj 2005Till skillnad från då är flygbolag och finansiering numera i egna händer. Asienmarknaden har penetrerats noga, och nu ser det ut att ha lyckats. Första maskinen av typ Boeing 767-200ER (bilden ER står för Extended Range/lång räckvidd)) med plats för 213 passagerare och 9 ton frakt lyfter på torsdag den 19 maj till Lahore i Pakistan vid gränsen till Indien. 6 timmar och 30 minuter tar det och det blir allt fler turer och passagerare per vecka. Och det blir en ny destination till hösten!
Redan i januari fick SWEFLY sin första maskin för interkontinental trafik, men de trafikala tillstånden från Islamabad har dragit ut på tiden. Alla därnere älskar inte nya flygbolag som skapar alternativa transportvägar. Men i förra veckan kom det, och nu är det full fart.
Under våren 2004 satte bolaget igång med svenskt inrikesflyg på Kalmar- Stockholm med Fokker 50 (bilden). Denna flygplanstyp kommer även att användas för anslutningsflyg till Skavsta från Köpenhamn och Oslo. Norge har en stor efterfrågan på flyg till Lahore, och där har man redan över 800 passagerare på väntelistan. Där verkar Fokker 50 redan vara för liten.
Anslutningsflyg med inhyrda jetflygplan kommer även att gå från London och Leeds i Storbritannien där det bor många med relationer till Pakistan. Jimmy Nilssons vision är att bygga ett nav i Stockholmsområdet för sin Asientrafik, en idé som bygger på Sveriges strategiska läge avståndsmässigt och mindre trängsel samt lägre kostnader än på de stora trafiknaven i Europa.
Jag haffar Jimmy Nilsson som just skall godkänna menyn till serveringen ombord. Det är Märstaföretaget Klara Go som fått uppdraget att leverera catering.
Vilka är det som reser till och från Lahore?
– Det är i huvudsak så kallad etnisk trafik. I Skandinavien och UK bor väldigt många med sina rötter i regionen kring Lahore, säger Jimmy Nilsson till Flygtorget. Sen pågår den våldsam expansion med olika företagsetableringar därnere. Så vi räknar med en hel del affärsresenärer också. Av 213 platser så har vi satt av 18 för en bekvämare Business-class. Men även turismen ökar i denna del av världen.
Hur går försäljningen?
– Det går över förväntan. Vi säljer via agenter och finns i alla bokningssystem utom Worldspan, men det kommer också. I juni kommer vi att ha en kabinfaktor på cirka 90 procent, men de första tre flygningarna är det tunnare beroende på att tillståndet kom sent. I juli, när vi flyger 6 gånger i veckan räknar vi med 20 000 passagerare på Skavsta inklusive anslutningarna. Våra priser är från 5000 kr och uppåt, 8000 kr i högsäsong. De alternativa flygbolagen British Airways och Pakistan International Airways (PIA) tar som lägst cirka 7500 – 10 000kr.
Det har tagit tid att komma igång. Hur har det gått att få tag på personal?
– Vi har fått tag på mycket bra personal. Vi har sex besättningar i nuläget. Piloterna kommer från Europa. Kabinpersonalen är svensk men vi kommer även att komplettera med folk som kan det lokala språket inom kort. Under förra veckan körde vi flygplanet och besättningarna i vår linjetrafik mellan Kalmar och Arlanda för att komma igång, och det har gått mycket bra.
Vi får allt oftare frågor om SWE FLY. Hur finansieras Ni och vilka är det som står bakom?
– Jag har en mindre del i bolaget, men huvudägare är det holländska leasingbolaget KKF som även det har svenska ägare. KKF äger även de flygplan vi använder, flera Fokker 50 och vår Boeing 767-200ER som är från 1988. Vi har pumpat in en hel del pengar nu, men vi har nyligen gått igenom tillståndsprövningen från Luftfartsstyrelsen som även innehåller en ekonomisk granskning.
Vad sker framöver?
– På senhösten startar vi Bangkok. Vi tar in två långdistansflygplan till av typen Boeing 767-300ER som är lite större. De tar 240 passagerare. Redan nu har vi massor av förfrågningar på denna linje.
Hur ofta kommer Ni att köra till Bangkok?
– Det blir 7 dagar i veckan från Skavsta. Vi kommer att ha anslutningsflyg från Göteborg, Oslo och Billund avslutar Jimmy Nilsson.
Fakta Boeing 767-300
| |
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten