SWISS söker ny chef och kapital

Publicerad den 22 mars 2004
Kommentarer
André Dosés lämnade i veckan SWISS efter ett häftigt bråk i styrelsen med företrädaren för Schweiz regering. Detta har satt igång svallvågor då övriga ägare anser sig delvis förbigångna och till och med lurade kunde man läsa i en av Schweiz viktigaste affärstidningar där banken Bank Pictet undrar hur det är möjligt att en koncernchef som endast varit detta en kort tid lämnar verksamheten utan att det finns efterträdare.
 
Tidigare har koncernchefen André Dosés varit involverat i en maktkamp med marknadschefen William Meanys. Denne fick lämna SWISS och Dosés tog över även denna position.
 

Den nuvarande marknadschefen, 63 årige Holländaren Pieter Bouw, har utsetts att tillfälligt även vara koncernchef, något han kommenterade med att det inte alls behövde vara en kortsiktig lösning. Han har då missat är att de Schweiziska Corporate Governance-reglerna inte tillåter denna dubbelfunktion annat än för en mycket begränsat tid. Det tycks gå vilt till inom SWISS , något som är föranlett av behovet av nytt kapital eftersom bolaget annars måste träda i likvidation.
 
En aktuell efterträdare till André Dosés och  Pieter Bouw är den framgångsrike chefen för South African Airways, Andre Viljoen. Hans avtal som koncernchef går ut mycket snart.
 
SWISS, som alltjämt flyger med underskott söker snabbt ett nytt lån eller en partner som går in med minst 334 milj Euro. British Airways, som gick in som samarbetspartner i höstas med ett löfte om 54 milj Euro. I dessa sammanhang räcker dessa inte långt och BA har inte för avsikt att gå in med kapital utan att få total kontroll på bolaget samt att de nuvarande ägarna tar en betydande del av förlusterna.
Hamburgische Landesbank som idag heter HSH Nordbank förvaltar betydande medel som säkerhet som vid en krissituation måste frigöras vilket samtidigt betyder att flygoperationen upphör. Bankerna och övriga aktieägare förhandlar om den nya krediten utan att någon försämrar sina säkerheter.
Här har man kört fast och är bankerna väl medvetna om den nya krissituationen varför det spekuleras om en ny delägare. Det skall helst vara en icke schweizisk bank som kan förväntas gå in. Sannolikheten att detta kommer att ske är dock liten. Den schweiziska staten kan inte  gå in med flera lån utan att det blir konsekvenser från EU- kommissionen.
 
Återigen förhandlas det bakom stängda dörrar med Lufthansa som dock förnekar det hela och även med Air France / KLM holding som också förnekar.
British AirwaysBritish Airways som är den ende officielle kandidaten har inget att förlora genom att vänta. Samarbetsavtalet med SWISS har gett dem nödvändiga slottider och vid en eventuell konkurs av SWISS har BA start- och landningsrättigheterna enligt avtal. Att BA skulle lägga in med mer friskt kapital i ett flygbolag samtidigt som det råder överkapacitet är mindre troligt.
Däremot är det mera troligt att man avvaktar rätt ögonblick i Brüssel och ett övertagande på något sätt av SN Brussels för att komma över slottider och behålla de rutter som är bärkraftiga.
SWISS nye koncernchef vem det nu än är har en del att ta tag i.  
 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten