SWISS vill använda ”billiga piloter” på nya långlinjer
Publicerad den 22 maj 2014SWISS ska förnya sin långlinjeflotta och börjar under 2016 att flyga med nya Boeing 777. Samtidigt känner bolaget av den ökade konkurrensen, främst från flygbolagen i mellanöstern. I det läget har ett förslag presenterats att använda billigare piloter från det egna flygbolaget Swiss European Air, som idag flyger Avro RJ100 på regionala rutter i Europa.
Bakgrunden är de förhandlingar som pågått sedan 2012 utan resultat. SWISS vill att de två olika pilotfacken, ett för stora SWISS och ett för Swiss European Air ska slås samman till en enhet med samma villkor. I stort sett är alla tre parter överens och har även klarat ut sådana saker som senioritetslistor och liknande. Men samtalen har i slutänden stupat på att huvudfacket i SWISS menar att det dessutom ska till drastiska kostnadsminskningar som drabbar de egna medlemmarna i form av sämre pensioner och kortare semester.
Tonläget har nu hårdnat sedan pilotfacket i SWISS pekat på att flygbolaget tänker föra över ett antal Airbus A319 och A320 från flottan utan att ersätta dem med nya flygplan. De ska istället flygas av Swiss European Air och de ”betydligt billigare piloter” som arbetar där.
Kommentarer
Rune är spot on.
Till stor del verkar det handla om en oginhet gentemot piloterna.
Precis som pilotlönerna skulle göra någon skillnad?
Problemet för flygbolagen är att det är nästan det enda som de kan spara på…
Löner (all personal) står för ca 6% i ett flygbolag.
Det som är dyrt är flygplan och bränsle…
Sluta skylla på pilotlönerna…
Tänkvärt:
Richard Branson som grundade Virgin Atlantic sa, för att lyckas i en så tuff bransch som flyget måste vårt bolag vara världens bästa bolag att resa med!
Då kommer kunden tillbaka.
Hur blir vi det?
Richard: Enkelt, Virgin Atlantic måste vara världens bästa bolag att jobba för!
Sist jag kollade var Sir Branson en tämligen framgångsrik person…
Snälla, sluta försvara annat…
Jag trodde, döma av titeln ‘billiga piloter’ att det handlade om svenska piloter anställda i lågservicebolaget i väst
Swiss grundades 2001. Är det verkligen från en tid utan konkurrens??
för att dom inte klarade ekonomin, det verkar nu glömt, dags för repris?
Åter handlar det om gamla avtal från en tid utan konkurrens som nu i en ny modern marknadsekonomi för flygbolagens äter upp de gamla flygbolagen bit för bit.
Piloterna borde inse att om de inte ger efter på sina guldavtal och nöjer sig med brons, så att företaget kan överleva. Går de i kk kan de bara glömma allt vad de tidigare avtalen haft.
Gillar att vara inne på flygtorget, men är så förbannat trött på SAS/Norrwegian/ älskare-hatare.
Varenda jävla tråd handlar om det numera.
Jävla barnrumpor som hackar på varann!
Kan inte en jävla tråd få innehålla nåt av värde?
…och vips, blev även detta en Norwegian-tråd! Suck!
Har något Norwegians flygplan störtat?
Är det säkrare att flyga med piloter som har mera betalt?
Lär dom sig aldrig? Vad har det inte kostat norwegians långlinjedivision när de “shoppade” billigt på pilotsidan.
Bättre då att göra rätt från början och betala för den kvalitet som långlinjeserfarna flygbesättningar för med sig!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten