Tid är pengar – även i Halmstad
Publicerad den 24 april 2002Flyg är tidsvinst och bygger på att man reser fågelvägen. – Det är nämligen viktigt att pressa tiderna, skriver Hans Wallmark i en debattartikel i Hallandsposten samtidigt som han argumenterar för att Halmstads flygtrafik skall flyttas till Ängelholm! Men varför skall 140.000 Halmstadsresenärer lägga till tid och resväg – läs kostnad – för att skåda nav i Ängelholm? Wallmark menar att det bara tar 35 till 40 minuter. Eller 5 mil med bil – åt fel håll – a 50 kronor milen d v s 500 kronor för en t/r resa till Stockholm + tidsförlust. Vem skall betala?
Wallmark ger en vision av mer utrikestrafik – charter främst – om civilflyget koncentreras till Ängelholm. Men skall man lägga charter i denna region så är det snarare i Halmstad. Banlängden i Ängelholm är för kort (1997 meter mot Halmstads 2268 meter) för charter till Medelhavet. Halmstad och Ängelholm kan väl gemensamt påverka researrangörerna att flyga Halmstad – Medelhavet/Kanarieöarna i ett gemensamt projekt. Men sanningen är nog att de som bor i Ängelholm/Helsingborg hellre tar sig till Sturup eller Kastrup där utbudet är enormt mycket större. Skyways eller något annat bolag kan få underlag för utrikesflyg direkt från Halstad.
Wallmark ser en fara i konkurrens mellan Halmstads och Ängelholm flygplats! Kan inte Ängelholm leva på 360.000 resenärer så är det illa. Halmstad har färre resenärer men fler avgångar. Näringslivet vill ha många avgångar – frekvenser som passar alla – för att utnyttja tiden på bästa sätt. Flyg är tidsvinst och Wallmarks förslag ger tidsförluster – miljöförluster genom onödiga bilresor – och kostnadsökningar för kunderna. Vad är det för bra med det?
Det finns ett starkt motsånd att åka åt fel håll vid en resa. Karlstads nya flygplats har till exempel fått erfara detta, trafiken till Stockholm har minskat rejält sedan flygplatsen flyttades knappa 2 mil västerut. Många tror att det är tåget som påverkar. Men faktum är att förlorad tidsvinst med flyg i första hand gynnar bilismen , en effekt som är mot kollektivtransportidén och 0-visionen. Flyg, tåg och buss är kollektivtransporter och dessa bör inte få försämrade tidsvinster för att uppfylla en önskan om ett nav någonstans.
Som diskusionsinägg är Jörgen Anderssons och Hans Wallmarks navtanke kanske ändå bra. Det kan möjligen mana de som nyttjar Halmstadsflyget till Stockholm och Arlandanavet att nyttja sin närmaste flygplats i allt större grad. Turismen i Halland – Tylösand mm – bör kunna utvecklas ännu mer. Potentialen är minst 200.000 resenärer och flygplatsen är så effektiv att den då kan bli lönsam. Konkurrens mellan regioner stimulerar och Halmstad förtjänar en egen flygplats, i vart fall när den redan finns.
Jag vill däeför mana till försvar av denna – för Hallands näringsliv och innevånare – viktiga kontakt med Stockholm och övriga Norden.
Jag avslutar med ett citat ur Wallmarks artikel i HP: – Det är nämligen viktigt att pressa tiderna. Det sker genom många avgångar och möjligheter att snabbt ta sig till och från flygplatsen.
Gäller inte detta Hallänningar?
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten