
Tidigare flygledare: Stoppa fjärrstyrd flygledning
Publicerad den 20 november 2020Kommentarer
På en flygplats med en bana fungerar RTS sämre än traditionell flygtrafikledning. Det tror jag de flesta är överens om. På en flygplats med flerbanesystem tror jag det är otänkbart.
Varför inte börja med att fjärrstyra Arlanda?
Om jag skulle samla argument för fjärrtorn skulle jag ta en större flygplats först inte små flygstationer. Fjärrstyr Landvetter.
Jag kanske minns fel, men byttes inte ett stort antal skärmar efter bara nåt år och det till en nästintill snuskigt dyr kostnad?
Kanske man använder mer av standardskärmar numera så prislappen är hanterbar?
Men man måste säkerligen byta en hel del teknik regelbundet, både hårdvara och mjukvara för att hålla allt igång.
Hoppas kunna besöka ett RTC för att faktiskt få bilda mig en egen uppfattning baserad på vad jag ser.
Antar att även kamerorna (hur många det nu är) måste bytas med jämna mellanrum och de lär ju inte vara billiga.. Kanske i nivå med kostnader för uppvärmning, kyla och ventilation.?!
Tror du inte dom 5 tornen som tackade nej till RTS har tänkt på det…?! 😀 😀 😀
Bara relevant en gång var 20-30 år och då kommer du behöva renovera centralen också. De kontinuerliga extrakostnaderna med RTS ligger i utvecklingen av mjukvara och hårdvara. Jag tror på tekniken när den är bevisat billigare men jag vet tyvärr att centralisering aldrig kan gynna flygsäkerheten.
@Tornfolk,
Du får nog koncentrera dej på att förstå text lite bättre. Jag är väl medveten om att samtliga flygledare i militära TWR är civila och anställda av LFV. Jag har inte påstått något annat.
Jag kanske är för oförskämd men sanningen är att fjärrstyrning bara attraherar boomers som desperat vill vara “moderna”. Kom igen, video på länk till hutlösa priser och centraliseringar var coolt på 50-talet. Skippa skräptekniken och möt framtiden!
Man behöver också tänka på de kostnader ett torn för med sig, uppvärmning, kyla och ventilation. Dessutom ska det underhållas och renoveras med jämna mellanrum. De kostnaderna lär inte ett kamera torn behöva..
@Bertil
Försvaret må ha eget datasystem i TWR/TMC, men det är lik förbannat civila flygledare som jobbar där.
@Stor Fl
SDATS visade i senaste upphandlingen 2019 att fjärrstyrt torn är 60% dyrare än manuellt betjänade torn. Sedan får du tycka att 1000kr är billigare än 600kr hur mycket du vill. Det har med dina grundskolematematiska kunskaper att göra.
Artikeln bara bekräftar de vi vetat sedan tidigare. De som är mot fjärrstyrning är flygledare som inte vill flytta och därmed söker argument emot RTC. Vakna och my framtiden, jobba inte emot den för utveckling går inte att stoppa.
Hade det varit lönsamt med RTC och flygplatserna verkligen hade sparat pengar så hade detta kommunicerats med buller och bång med exakta siffror och grafer. Är det nån som faktiskt har sett några sådana siffror och grafer baserat på tex Övik eller Sundsvall?
Östersund har med 100% säkerhet INTE samma ”system” som övriga flottiljer. Punkt.
Lustigt att flygledarna pekar på krog men jag kan lugna er, det blir inte krig nästa år heller, eller året därefter osv.
RTC är ett sänka flygplatsers driftkostnader. Utvecklingen av RTC har kostat en del men driften blir klart billigare än lokalt bemannade torn. Visst är det trevligt att sitta i ett torn med underbar utsikt men de som nyttjar tornets tjänster är inte beredda att betala för det nöjet. Underhåll och nyproduktion av torn kostar mycket. RTC kommer införas på de flesta civila flygplatser. Om flygvapnet inte gillar RTC fixar det eget system eller anpassar sig..
Tråkigt bara att man måste sluta på företaget för att få ha en åsikt om detta… en trist utveckling i LFV.
@Boomer
Försvarsmakten har visst ett eget system för flygledning i TWR/TMC, levererat av SAAB. Civila flygplatser har ett annat system som inte är levererat av SAAB. I Östersund finns dock systemet från SAAB kvar sedan flygplatsen tillhörde F4. RTS system är bara ekonomiska på nybyggda flygplatser så man slipper bygga ett TWR, exv Sälen.
Många här verkar tro att statlig förvaltning automatiskt innebär rationellt beslutsfattande. Så är naturligtvis inte fallet, utöver RTC finns hur många exempel som helst på detta.
Kommer RTC att fungera? Naturligtvis, har vi kartlagt människans DNA så kan vi nog se till att ett flygplan ställer in rätt lufttryck även om vi befinner oss en bit bort.
Är RTC ekonomiskt försvarbart? Självklart inte, notan är redan helt horribel, men det fina med staten är ju att pengarna aldrig kan ta slut.
Heja det dummaste som finns är fjärrstyrning av flygplatser. Utarmar regionen och flyttar jobb till stan!
Flygledning på militära flygplatser är civil, även på helt militära flygplatser som tex F7. Försvaret har inget eget system. Däremot har försvaret det som kallas för stridsledning men det är inte samma sak som flygledning, skilj på de 2…
Trumpvarning,
…att hålla sig kvar i vita huset till varje pris Det handlar om gamla arbetssätt och att hålla tillbaka tekniken, , lyssna på nya arbetssätt och tekniskt stöd.
Centralisera och effektivisera, det vinner alla på , det kommer att gagna de som betalar kalaset, kunder och operatörer.
Lämna det gamla som var, det var säkert bra och prickfritt i 40år.. , släpp fram ny teknik!
Försvaret har egen utrustning och är normalt inte beroende av civil flygledning. Så rätt gjord är remote Tower en tillgång med 24/7 kapacitet för det civila flyget samt brand/räddning.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten