Featured article image

Tidigare flygledare: Stoppa fjärrstyrd flygledning

Publicerad den 20 november 2020
Kommentarer
Strategiskt viktiga flygplatser kan inte fjärrstyras. Det menar en tidigare flygledare i Östersund inför planerna på att flygplatsen där står på tur att ledas från Stockholm.
Försvarsmakten nu har börjat att bygga upp flygvapnets förmåga att använda mindre baser och flygplatser ute i landet. Det sätter i sin tur fokus på de flygplatser som snart står på tur att utrustas med fjärrstyrd flygledning. Tidigare har Försvarsmakten sagt nej till att införa fjärrstyrning på Visby flygplats, bland annat med motiveringen att säkerheten inte kan garanteras. Men fortfarande är det fyra andra statliga flygplatser som enligt planerna ska fjärrstyras från Arlanda: Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö. Det har fått Kenneth Eriksson, tidigare operativ chef och flygledare på flygplatsen i Östersund att reagera.
 
Systemet som skall införas på fyra statliga flygplatser, däribland Frösö flygplats, är helt enkelt för lätt att manipulera eller på annat sätt utföra sabotage emot, skriver han i en debattartikel i Länstidningen Östersund nyligen.
 
Bakom kritiken ligger det faktum att Östersund och därmed flygplatsen på Frösön, där tidigare flygflottiljen F4 höll till, har fått högre prioritet i de strategiska analyser som Försvarsmakten genomför. Därmed menar han att Östersund måste behandlas på samma sätt som Visby.
De satsningar som nu skall göras enligt propositionen för det strategiska området Jämtland och Östersund, riskerar att inte kunna uppnå avsedd verkan med denna sårbarhet i infrastrukturen för flygplatsen. Robustheten med fjärrstyrd flygtrafikledning kan med all rätt starkt ifrågasättas, skriver han i Länstidningen.
 
Ett av argumenten för att flytta flygledningen till Stockholm är att ett flertal torn i Sverige, bland annat i Umeå, har många år på nacken. Att införa fjärrstyrning och därmed slippa bygga nya torn, sparar stora summor.
 
Tornet på Frösö flygplats är ett av tre torn som inte är i behov utav renovering eller nybyggnad då det likt tornen på Arlanda och Bromma hör till de modernaste i det statliga utbudet. Det vore kapitalförstöring att inte ta tillvara modern och funktionsduglig infrastruktur, särskilt i det enligt propositionen uppkomna försvarsläget. Även Kiruna längst upp i norr med sitt nyrenoverade torn, är beläget nära det militärt känsliga Arktisområdet.
Kenneth Eriksson påpekar också att omvärldsläget har förändrats sedan besluten fattades om att de fyra statliga flygplatserna skulle fjärrstyras. Försvarsminister Peter Hultquist har till och med sagt att ett militärt angrepp på Sverige inte kan uteslutas.
Genomdrivningen av LFV:s projekt att fjärrstyra tornet på Frösö flygplats i Östersund måste därför stoppas.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Jacob
2020-11-24 11:15

På en flygplats med en bana fungerar RTS sämre än traditionell flygtrafikledning. Det tror jag de flesta är överens om. På en flygplats med flerbanesystem tror jag det är otänkbart.

Anders Flygare
2020-11-23 19:37

Varför inte börja med att fjärrstyra Arlanda?

ABC
2020-11-23 13:24

Om jag skulle samla argument för fjärrtorn skulle jag ta en större flygplats först inte små flygstationer. Fjärrstyr Landvetter.

florben
2020-11-23 10:34

Jag kanske minns fel, men byttes inte ett stort antal skärmar efter bara nåt år och det till en nästintill snuskigt dyr kostnad?
Kanske man använder mer av standardskärmar numera så prislappen är hanterbar?

Men man måste säkerligen byta en hel del teknik regelbundet, både hårdvara och mjukvara för att hålla allt igång.

Hoppas kunna besöka ett RTC för att faktiskt få bilda mig en egen uppfattning baserad på vad jag ser.

Fotografen
2020-11-23 08:42

Antar att även kamerorna (hur många det nu är) måste bytas med jämna mellanrum och de lär ju inte vara billiga.. Kanske i nivå med kostnader för uppvärmning, kyla och ventilation.?!

Gullet
2020-11-22 18:12

Tror du inte dom 5 tornen som tackade nej till RTS har tänkt på det…?! 😀 😀 😀

RTS
2020-11-22 16:35

Bara relevant en gång var 20-30 år och då kommer du behöva renovera centralen också. De kontinuerliga extrakostnaderna med RTS ligger i utvecklingen av mjukvara och hårdvara. Jag tror på tekniken när den är bevisat billigare men jag vet tyvärr att centralisering aldrig kan gynna flygsäkerheten.

Bertil
2020-11-22 14:14

@Tornfolk,
Du får nog koncentrera dej på att förstå text lite bättre. Jag är väl medveten om att samtliga flygledare i militära TWR är civila och anställda av LFV. Jag har inte påstått något annat.

Millennial
2020-11-22 12:46

Jag kanske är för oförskämd men sanningen är att fjärrstyrning bara attraherar boomers som desperat vill vara “moderna”. Kom igen, video på länk till hutlösa priser och centraliseringar var coolt på 50-talet. Skippa skräptekniken och möt framtiden!

RTC..
2020-11-22 11:27

Man behöver också tänka på de kostnader ett torn för med sig, uppvärmning, kyla och ventilation. Dessutom ska det underhållas och renoveras med jämna mellanrum. De kostnaderna lär inte ett kamera torn behöva..

Tornfolk
2020-11-21 16:45

@Bertil
Försvaret må ha eget datasystem i TWR/TMC, men det är lik förbannat civila flygledare som jobbar där.
@Stor Fl
SDATS visade i senaste upphandlingen 2019 att fjärrstyrt torn är 60% dyrare än manuellt betjänade torn. Sedan får du tycka att 1000kr är billigare än 600kr hur mycket du vill. Det har med dina grundskolematematiska kunskaper att göra.

Daniel A
2020-11-21 13:37

Artikeln bara bekräftar de vi vetat sedan tidigare. De som är mot fjärrstyrning är flygledare som inte vill flytta och därmed söker argument emot RTC. Vakna och my framtiden, jobba inte emot den för utveckling går inte att stoppa.

Nja
2020-11-20 19:36

Hade det varit lönsamt med RTC och flygplatserna verkligen hade sparat pengar så hade detta kommunicerats med buller och bång med exakta siffror och grafer. Är det nån som faktiskt har sett några sådana siffror och grafer baserat på tex Övik eller Sundsvall?
Östersund har med 100% säkerhet INTE samma ”system” som övriga flottiljer. Punkt.

ABC
2020-11-20 19:15

Lustigt att flygledarna pekar på krog men jag kan lugna er, det blir inte krig nästa år heller, eller året därefter osv.

Stor Fl
2020-11-20 17:25

RTC är ett sänka flygplatsers driftkostnader. Utvecklingen av RTC har kostat en del men driften blir klart billigare än lokalt bemannade torn. Visst är det trevligt att sitta i ett torn med underbar utsikt men de som nyttjar tornets tjänster är inte beredda att betala för det nöjet. Underhåll och nyproduktion av torn kostar mycket. RTC kommer införas på de flesta civila flygplatser. Om flygvapnet inte gillar RTC fixar det eget system eller anpassar sig..

Jacob
2020-11-20 17:09

Tråkigt bara att man måste sluta på företaget för att få ha en åsikt om detta… en trist utveckling i LFV.

Bertil
2020-11-20 12:29

@Boomer
Försvarsmakten har visst ett eget system för flygledning i TWR/TMC, levererat av SAAB. Civila flygplatser har ett annat system som inte är levererat av SAAB. I Östersund finns dock systemet från SAAB kvar sedan flygplatsen tillhörde F4. RTS system är bara ekonomiska på nybyggda flygplatser så man slipper bygga ett TWR, exv Sälen.

FL ATCC
2020-11-20 11:18

Många här verkar tro att statlig förvaltning automatiskt innebär rationellt beslutsfattande. Så är naturligtvis inte fallet, utöver RTC finns hur många exempel som helst på detta.

Kommer RTC att fungera? Naturligtvis, har vi kartlagt människans DNA så kan vi nog se till att ett flygplan ställer in rätt lufttryck även om vi befinner oss en bit bort.

Är RTC ekonomiskt försvarbart? Självklart inte, notan är redan helt horribel, men det fina med staten är ju att pengarna aldrig kan ta slut.

Biggles
2020-11-20 10:50

Heja det dummaste som finns är fjärrstyrning av flygplatser. Utarmar regionen och flyttar jobb till stan!

Boomer
2020-11-20 09:49

Flygledning på militära flygplatser är civil, även på helt militära flygplatser som tex F7. Försvaret har inget eget system. Däremot har försvaret det som kallas för stridsledning men det är inte samma sak som flygledning, skilj på de 2…

PetraPilot
2020-11-20 08:31

Trumpvarning,

…att hålla sig kvar i vita huset till varje pris Det handlar om gamla arbetssätt och att hålla tillbaka tekniken, , lyssna på nya arbetssätt och tekniskt stöd.

Centralisera och effektivisera, det vinner alla på , det kommer att gagna de som betalar kalaset, kunder och operatörer.

Lämna det gamla som var, det var säkert bra och prickfritt i 40år.. , släpp fram ny teknik!

Mr €
2020-11-20 08:29

Försvaret har egen utrustning och är normalt inte beroende av civil flygledning. Så rätt gjord är remote Tower en tillgång med 24/7 kapacitet för det civila flyget samt brand/räddning.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten