Tjugo Airbus A220 i nytt SAS-bolag?

Publicerad den 21 januari 2020
Kommentarer
Tjugo A220 till en hittills okänd slutkund. Är det SAS som ska ha dem för att fylla glappet mellan A320neo och CRJ? Just nu är det många rykten kring SAS fortsatta bygge av en heltäckande flygplansflotta.
Danska flygleasingföretaget Nordic Aviation Capital köpte i dagarna 20 Airbus A220. Vilket flygbolag som sedan ska flyga maskinerna är inte meddelat och det eldar på ryktena om att det är SAS som är slutkund. Det bygger i sin tur på det interna brev till personalen som läckt till media, ett brev som diskuterar det framtida flygplansbehovet i SAS. I sig är det ingen nyhet: redan i kommentarerna till kvartalsrapporten som presenterades den 5 december skriver Richard Gustafson att flygbolaget inom en snar framtid saknar ett flygplan i storleksordningen mellan A320neo och CRJ. Cirka 20 procent av dagens flygprogram i SAS behöver en maskin i den storleken, mellan 180 och 90 stolar.
De spekulationer som uppstått är om de mindre maskinerna, när och om de tillförs flottan, ska hamna i ett separat dotterbolag, likt det som idag opererar från Irland. Något som också det skymtade i kvartalsrapporten: ”Vi måste säkra en konkurrenskraft som är lämplig för operationer i mellanstorlek.”
– Jag är ganska övertygad om att de kommer sikta på att etablera ett nytt eget företag, precis som de gjorde med SAS Ireland. Det kommer fortfarande hållas inom SAS men produktionskostnaden kommer vara lägre i och med billigare kollektivavtal och lägre löner, Jacob Pedersen, flyganalytiker på danska SydBank i en intervju med Dagens Nyheter. 
Ett dotterbolag utanför Skandinavien, med de löner och villkor som råder i det landet, är svårsmält för de olika fackorganisationerna inom SAS. Verksamheten inom SAS Irland var en av orsakerna bakom den veckolånga strejken i april förra året och som tydligt påverkat årsresultatet för SAS. 
Flygtorget har sökt SAS för en kommentar till de rykten som nu florerar. Flygbolaget hänvisar dock till presentationen som gjordes i kvartalsrapporten för Q4.
Skriv en kommentar

Kommentarer

MA
2020-01-23 08:28

Sverige har högst sociala avgifter i EU, de Skandinaviska länderna ligger även topp tre när det gäller lönenivåer. Det är svårt för nordisk arbetskraft att konkurrera på en global marknad. I Sverige blir det dubbelfel eftersom man följer grannarna när det gäller lön och sen lägger på kostnaden för det sociala. Inom industrin skedde detta för länge sedan. Att facket sedan driver på detta skyndar bara processen ytterligare.

Undrar
2020-01-23 06:42

Undrar lite vad du har för belägg för ditt påstående? Har du en källa du kan hänvisa till för verifiering? Benchmarking gentemot vilka? Känslor ersätter inte fakta! Inte i min värld.

Mvh

SK
2020-01-22 17:11

SAS piloternas totala lönekostnad är högre, jämfört med andra bolag

Pelle
2020-01-21 17:48

Det är 45 A320Neo ännu på väg in

Sail
2020-01-21 17:17

Stämmer det att SAIL kaptener är dyrare i produktion än SAS egna Osl/Arn/Cph Mainline kaptener?

Bo
2020-01-21 17:14

SAS piloter har inte höga löner jämfört med andra bolag.
Vad är det SAS försöker med detta?
Är det slippa undan att betala Svenska sociala avgifter och att crew konstant ska leva på hotel? Så kallat “flexibilitet”?

Skeptikern
2020-01-21 14:17

Det här med baser utanför Skandinavien tycks inte vara så lyckat. SAS Irland har haft basen i Malaga stängd hela vintern och i sommar återkommer endast ett övernattande flygplan (tre flygplan förra sommaren). Basen på Heathrow är också utan sina normalt tre övernattande flygplan mellan 27 juni och 9 augusti. Kanske har SAS hyrt ut sina slottar?

Janne
2020-01-21 11:18

SAS har sagt att man söker ett plan i 120-150 segmentet. Man har även sagt man kommer köra det utanför sin egen huvudverksamhet. 20 enheter plus de 36 320 neo som är kvar på väg in, stämmer väl med de 50 talet Boeing NG och Airbus Ceo som ska bort.

Mr €
2020-01-21 10:59

Kan nog vara smart att ha dem på samma hemmabas som Air Baltic i Lettland där support och reservdelar redan finns. Så får sno besättningar från Air Baltic i ett bolag som säkert Danskarna vill sätta tänderna i. Wallenbergarna vill säkert att det ska vara en stor SEB kund i Baltikum som blir huvudägare i bolaget om man inte bara hyr in Air Baltic att fasa in denna flottan ihop med sin egen som blir snabbast och enklast.

Acer
2020-01-21 10:07

Helt rimligt och sannolikt. Skulle själv göra en Tallin eller Riga bas. Man kan tycka att det är fel men nu är tiderna sådana i alla branscher så det gäller att hänga med eller försvinna hur trist det än låter.

Acer
2020-01-21 10:06

Helt rimligt och sannolikt. Skulle själv göra en Tallin eller Riga bas. Man kan tycka att det är fel men nu är tiderna sådana i alla branscher så det gäller att hänga med eller försvinna hur trist det än låter.

Esso
2020-01-21 09:00

Det framgår med tydlighet att dessa baser skall etableras utanför Scandinavium i Q 4 rapporten.

Rosen
2020-01-21 08:52

Fråga

?
2020-01-21 08:40

Hur vet man att SAS inte gör en BRA?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten