Tjugo Airbus A220 i nytt SAS-bolag?
Publicerad den 21 januari 2020Kommentarer
Sverige har högst sociala avgifter i EU, de Skandinaviska länderna ligger även topp tre när det gäller lönenivåer. Det är svårt för nordisk arbetskraft att konkurrera på en global marknad. I Sverige blir det dubbelfel eftersom man följer grannarna när det gäller lön och sen lägger på kostnaden för det sociala. Inom industrin skedde detta för länge sedan. Att facket sedan driver på detta skyndar bara processen ytterligare.
Undrar lite vad du har för belägg för ditt påstående? Har du en källa du kan hänvisa till för verifiering? Benchmarking gentemot vilka? Känslor ersätter inte fakta! Inte i min värld.
Mvh
SAS piloternas totala lönekostnad är högre, jämfört med andra bolag
Det är 45 A320Neo ännu på väg in
Stämmer det att SAIL kaptener är dyrare i produktion än SAS egna Osl/Arn/Cph Mainline kaptener?
SAS piloter har inte höga löner jämfört med andra bolag.
Vad är det SAS försöker med detta?
Är det slippa undan att betala Svenska sociala avgifter och att crew konstant ska leva på hotel? Så kallat “flexibilitet”?
Det här med baser utanför Skandinavien tycks inte vara så lyckat. SAS Irland har haft basen i Malaga stängd hela vintern och i sommar återkommer endast ett övernattande flygplan (tre flygplan förra sommaren). Basen på Heathrow är också utan sina normalt tre övernattande flygplan mellan 27 juni och 9 augusti. Kanske har SAS hyrt ut sina slottar?
SAS har sagt att man söker ett plan i 120-150 segmentet. Man har även sagt man kommer köra det utanför sin egen huvudverksamhet. 20 enheter plus de 36 320 neo som är kvar på väg in, stämmer väl med de 50 talet Boeing NG och Airbus Ceo som ska bort.
Kan nog vara smart att ha dem på samma hemmabas som Air Baltic i Lettland där support och reservdelar redan finns. Så får sno besättningar från Air Baltic i ett bolag som säkert Danskarna vill sätta tänderna i. Wallenbergarna vill säkert att det ska vara en stor SEB kund i Baltikum som blir huvudägare i bolaget om man inte bara hyr in Air Baltic att fasa in denna flottan ihop med sin egen som blir snabbast och enklast.
Helt rimligt och sannolikt. Skulle själv göra en Tallin eller Riga bas. Man kan tycka att det är fel men nu är tiderna sådana i alla branscher så det gäller att hänga med eller försvinna hur trist det än låter.
Helt rimligt och sannolikt. Skulle själv göra en Tallin eller Riga bas. Man kan tycka att det är fel men nu är tiderna sådana i alla branscher så det gäller att hänga med eller försvinna hur trist det än låter.
Det framgår med tydlighet att dessa baser skall etableras utanför Scandinavium i Q 4 rapporten.
Fråga
Hur vet man att SAS inte gör en BRA?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten