Tor Air tillbaka med flygresor till Irak
Publicerad den 25 november 2010Det blev ett abrupts slut för Iraq Airways europatrafik den 31 maj. En gammal skuld till Kuwait Airways fick europeiska myndigheter att frysa bolagets tillgångar i Europa och därmed stoppades trafiken.
Kvar på marken stod Tor Air som med sitt wetlease-kontrakt haft full beläggning mellan Irak och Skandinavien och även diskuterat expansion till mer Europatrafik.
– Vi fick erbjudande om att flyga destinationer som Cairo, Istanbul och Dubai men tackade nej, säger vd Torbjörn Winsell.
Istället blev det charter för Norwegian under sommaren och i väntan på att pågående förhandlingar skulle gå i lås, genomgick bolagets enda maskin, en Boeing 737-400, C-check i Bryssel.
Men i morgon går första flygningen i det nya kontraktet med Alnaser Airlines, Iraks första privatägda flygbolag och det andra vid sidan av Iraq Airways med ett inhemskt AOC. Den egna flottan består av en Boeing 767-200, en Boeing 737-400 och en Boeing 737-400. Men liksom Iraq Airways har bolaget restriktioner på trafik till Europa, flyger de egna maskinerna österut och har därför kontrakterat Tor Air.
– De var Alnaser som kontaktade oss, säger Torbjörn Winsell. Vi har ett gott renommé i Irak och de ville ha samma upplägg som Iraq Airways.
Det innebär ett linjenät med flygningar från Arlanda, Sturup och Gatwick till Bagdad och Erbil. I Irak görs enbart turnaround och maskinen återvänder till Sverige varje dag. För Tor Air innebär det nya wetlease-kontraktet 250-300 flygtimmar per månad och en tung höst nu ser ljusare ut. Kontraktet löper till april nästa år med option på förlängning.
– Då gör vi en utvärdering. Antingen fortsätter vi flyga på Irak eller så går vi över till charteruppdrag under sommarprogrammet. Vi har en affärsplan som handlar om 20 procent wetlease och 80 procent charter. Hittills har det dock blivit ungefär det omvända.
Med bara ett plan i flottan är det svårt att vara ett attraktivt bolag på chartermarknaden. Planerna på fler flygplan finns därför men är beroende på hur marknaden utvecklar sig.
– Just nu övervintrar vi med en Boeing 737, men på sikt vore tre flygplan en bra nivå. Förhoppningsvis har vi ett flygplan till nästa sommar. På det stora hela börjar det finnas utrymme på chartermarknaden.
Kommentarer
SWEDISH MOOSE ska ju flyga dit massor har man ju hört. Mca…
För att lyckas anser jag nog själv..att det krävs
bra utbildad crew på flygningarna som är
service minded måmnga gånger glöäms detta
bort.hur man är mot sina passagerare ombord..
vilket ibland inte fungerar alls….
..tänker Skattemyndigheten,Försäkringskassan & Polisen göra lite razzior..precis som motsvarande myndigheter gjort på Kastrup?! Mycket intressanta resultat där bland passagerarna..mycket SEK & hämta tillbaka för Svenska staten om nu det är samma tendens här..& varför skulle det vara någon skillnad?
Gott renomé i Irak, vad betyder det? Att man inte sprängt någon i luften senast veckan?
Ja ja, fler kunder som blir lurade på sina pengar kommande halvåret igen?
Samma fråga ställer sig fler, vem vill åka till Iraq? Så fort någon skall utvisas dit så går pk-medierna upp i falsett, men att tusentals fd iraqier med nyligen erhållen PUT åker dit på semester varje år är tydligen inga poblem för pk-media.
Lycka till
Vem är deras återförsäljare om men vill köpa biljetter från Stockholm Bagdad.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten