Tre flygbolag tar över Direktflygs trafik

Publicerad den 3 januari 2014
Kommentarer
I Oskarshamn tar ett holländskt bolag över trafiken till Arlanda. Samma system införs i resten av Direktflygs linjenät när tre olika leverantörer tar över flygverksamheten.
Direktflyg

Den 13 januari återupptas flygtrafiken mellan Oskarshamn och Arlanda, en linje som Direktflyg trafikerat de senaste åren. Men nu blir det istället holländska AIS som flyger på uppdrag av Direktflyg som dock även i fortsättningen står för biljettbokning, marknadsföring och administrativa funktioner.

– Ja, Direktflyg har inte längre operativ verksamhet med flygplan och piloter. Vi är i fortsättningen som Sverigeflyg, det är inget som helst dramatiskt i det, säger vd Tezz Torssdotter till Flygtorget.

Det dussinet rutter som ingår i linjenätet flygs nu av tre olika flygbolag: estniska Avies, som idag trafikerar tre av sträckorna i den upphandlade trafiken, svenska Amapola och alltså holländska AIS som nu gör ett första insteg på den svenska flygmarknaden.

Liksom tidigare är det i huvudsak Jetstream 32 med 19 stolar ombord som sätts in i produktionen. Både AIS och Avies har uteslutande den modellen i flottan, medan Amapola, som flyger sträckan Sundsvall -– Göteborg, använder en Fokker 50. Den flotta av Jetstream 32 som Direktflyg tidigare använde i Sverige var alla leasade och är nu returnerade till leasingföretagen.

I Oskarshamn blir det som tidigarer två turer per dag till Stockholm och till största delen är det affärsresenärer med koppling till kärnkraftverket som utgör passagerarunderlaget.

– Därför är det en fördel att flygningarna går till Arlanda och inte Bromma. Många av våra resenärer kommer hit från Europa, säger flygplatschefen Hans Ranestål.

Banan i Oskarshamn är 1 500 meter lång vilket gör att Jetstream är en passande flygplanstyp på flygplatsen som har ett klass 2C-certifikat.

– Men jag skulle säga att vi egentligen är en typisk SAAB 340-flygplats och vi har haft flygplan i den storleken här sedan starten 1970. Just nu håller inte passagerarunderlaget för det. Vi ligger normalt på cirka 12 000 passagerare men hade förra året, 2013, cirka 9 000, säger Hans Ranestål.

Skriv en kommentar

Kommentarer

KristianLuuk
2014-01-06 20:07

Intressant med NPH:er under de sista 4 åren,allt från teknik till flygavdelning, mååååånga har passerat och det verkar finnas en röd tråd,: vart är vi på väg 10p… Ett namn på 4 bokstäver med ovanliga konsonanter på slutet.

Controller
2014-01-06 17:44

Individer jag har pratat med på HS så har hela förloppet varit en ren cirkus!
Från NPH:er till pilotkåren, bara det hur vederbörande avsatte AM och kom på att ” not the smartest move, du får jobbet tillbaka”

Hur Pilotkåren har accepterat dett och inte gått ut i strejk, det mina vänner är en gåta. Om det finns någon individ som kan förklara detta, I am ideal era!?!

Controller
2014-01-06 17:34

Absolut är det är den enskildas engagemang som gör skillnaden. Men nu var det ändå så att HS har ett stort engagemang i deras pilotkår, så vad mer kan man begära?

Sedan vill jag påstå att det enda facket som ligger i framkant med att rekryterar är Unionen. Under mina år i branschen har SPF visat sig ytterst få gånger, för att inte tala om frånvaron i flygskolorna bland nya piloter. Nä, där har dom verkligen legat på latsidan!

Gabriella
2014-01-06 14:34

Det finns mycket att göra i Stockholm när det är enkelt att ta sig dit. ABBA museet är väl värt ett besök och även en spökvandring i Gamla stan http://www.spökvandring-stockholm.se.

Dr.Watson
2014-01-05 15:15

Facket blir aldrig bättre än den enskildes engagemang, ditt. Nu har vi i Sverige i valt att ha ett system där fack och företag lever i symbios med MBL som riktlinje. Tyvärr har företagsledarna i Sverige tagit intryck av utländskt företagsledande från en arbetsmarknad där man har det mesta reglerat i lagstiftning, vilket vi inte har i Sverige. Det gör att det råder obalans just nu på arbetsmarknaden, facken är på tillbakagång. Två vägar finns att gå, ökat engagemang eller lagstiftning.

Rogge
2014-01-05 15:14

Åk tåg istället!! 🙂

Controller
2014-01-05 00:23

Det är ganska uppenbart varför och hur detta har gått till…
Det är inte första gången detta sker i Sverige, nej pratar inte om Skyways.

En enkel ekvation och det fungerade ypperligt bra den här gången också. En person med ben i två olika bolag som styr det på makronivå.

En tes som blir verklighet och bevis på hur facket visar upp en fantastisk brist på ekonomisk kompetens och insikt!

Det är bara att säga grattis till vederbörande och tufft för drömmarna!

Kuskaren
2014-01-03 22:20

Blir bra med AIS, man får som styrman köpa linetraining och samtidigt kommer folk dit dom ska. Så får Sally in lite mer deg.

Resenär
2014-01-03 21:56

som resenär känner man inget större förtroende för varken DIrektflyg eller deras nya lösningar. Flygsäkerhet med billiga utländska piloter? Känns sisådär, blir nog tåget framöver.

Gnurra
2014-01-03 21:34

exskx: Du blandar ihop SDL och ORB när det gäller Amapola va?

räven
2014-01-03 20:55

Lugn å fin,det kommer ALDRIG att gå.

Martin
2014-01-03 20:34

Kanske man ska fundera på om Direktflyg verkligen har en fungerande affärsidé. Istället för att skapa intäkter så väljer man att skära kostnader och tyvärr är det personal som kostar mest pengar.

Tycker själv att Direktflyg borde ha agerat annorlunda och att lösningen man nu har valt inte bör vara ett alternativ alls.

Martin
2014-01-03 20:32

Varför skall ägaren av planen inte ta ut leasingavgift? Problemet kanske ligger i att den är för hög, för man måste ändå tänka på att flygplanen kostar pengar även för ägaren.

Och hur många vet hur pass kostnadsfördelningen är, kanske står ägarbolaget för alla underhålls & reparationskostnader m.m.

@underbarapiloter
2014-01-03 20:22

Du säger att vi ska betala -1.7,kanske direktflygs ägare skulle sluta ta 40 milj i leasingavgifter av sitt eget bolag istället…

exskx
2014-01-03 20:01

Håller med “Mange & Max Ruby! Inget dramatiskt? Prova arbetsförmedlingen ett par månader och testa skyddsnätet. Det är dramatiskt nog för vem som helst. Men som M:R sa: En å annan krossad människa…! För övrigt slutar Amapola i SDL då posten ändrar kapacitet där och tar dit West Air istället. SDL-GOT får ny operatör ifrån,….gud vet vart. Torget kommer väl med en blänkare om nå´n vecka när dom fått reda på det! Välkomna ombord!

Underbara Piloter
2014-01-03 19:54

Direktflyg har en ackumulerad EBIT på -37,8 MSEK mellan 2010-2012. Ägarna har sponsrat Er piloter med 1,7 MSEK för att Ni ska kunna bygga tvåmotortid. Det är en osedvanligt snäll ägare ska Ni veta. Alla piloter är som vanligt bäst på att driva affärer, varför då inte betala in dessa 1,7 MSEK vardera på måndag och visa hur det går till – inte?

Kent
2014-01-03 16:55

Vilket av dessa 3 bolag kmr vi ha på rutten sdl-lla?

Patrik Pilot
2014-01-03 15:22

När tror ni att Nextjet gör sig av med sina piloter och söker andra lösningar? Det är ju som en tidigare kommentar skrev bara frågan om att bolagen tjänar så mycket pengar som möjligt. Lär inte vara många bolag som fortsätter med att anställa piloter som ändå bara gnäller och kostar en massa pengar för ägarna.

EMB
2014-01-03 15:00

Direktflyg lämnar tillbaka sina J32 till leasingbolaget…LARGUS som ägs av Salenia AB som äger Direktflyg… En mer intressant fråga är, vem Largus nu ska leasa ut sina J32:or till ? Måhända Avies eller AIS …. Kanske !

A
2014-01-03 13:50

Holländska flygskolan

Pilot
2014-01-03 13:23

Kommer det vara samma piloter i det nya bolaget som ska flyga Jetstream, eller är det Holländska piloter?

Firma ruffel&båg
2014-01-03 12:15

Flygplanen leasades från ägaren själv till sig själv,dock en hööööög leasingavgift,resten kan ni räkna ut själv.

Max Ruby
2014-01-03 12:09

En och annan krossad människa på vägen spelar ingen roll…

Go direktflyg! Sunda, friska företag!

Agneta
2014-01-03 11:43

Va duktiga ni i ledningen på Direktflyg är som tar oss ännu ett par steg tillbaka i utveckligen. 🙂
Riktigt fina affärsmänniskor med näsa för snabba affärer och genvägar kring moral och etik!
Ett föredömme för alla som vill driva ett företag frammåt och levnadstandard för anställda bakåt!
Men, vadå, vi lever ju bara en gång så vad spelar det för roll om 100 år! Ni sover ju gott om nätterna idag, eller hur? 😉
Haha! 😀

Oj oj
2014-01-03 11:32

Snart stängs kommentarmöjligheten,brukar bli så när det snackas om direktflyg.dom sitter på kontoret och modererar istället för att försöka sälja biljetter.

Mange
2014-01-03 11:22

“det är inget som helst dramatiskt i det, säger vd Tezz Olofsdotter till Flygtorget.”

Håller direktflygs piloter med om att denna situation är helt odramatisk? Kommentar tezz?

David
2014-01-03 11:15

Vem leasade de flygplanen ifrån?

Niclas
2014-01-03 10:14

Vad hände med Direktflygs piloter?

Dr.Watson
2014-01-03 09:58

Trenden i hela branschen är att distansera sitt ansvar till kunder och personal. Detta för att förenkla och förbilliga verksamheten. Man slipper myndighetskrav på organisationen då man bara säljer biljetter. Alla andra tjänster köps in av underleverantörer. Liknande utveckling ser vi sedan flera år i byggsektorn, där man ofta har problem med kvalitets och ansvarsfrågor, där tredjepart blir lidande. http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Luftfart/flygb_som_inte_flyger.pdf

Alibaba
2014-01-03 09:51

Äventyras flygsäkerheten om det är fler flygbolag? Direktflyg ansvarar väll inte längre för flygsäkerheten, det är väll flygbolagen som tar det ansvaret?

Flygsäkerhet
2014-01-03 09:37

Med nya operatörer hit och dit som väljs för att de har låga kostnader kan man undra hur det blir med flygsäkerheten i regionalflyget i Sverige?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten