Trotjänare tar över när Boeing 787 har flygförbud
Publicerad den 22 januari 2013
Samtliga cirka 50 Boeing 787 som hittills satts i trafik hos åtta olika flygbolag, står idag på marken med flygförbud. Innan Boeing löst de tekniska problemen i första hand med batterierna, sker heller inga leveranser till de flygbolag som väntar på sina nya plan.
Boeing har också skadeståndsanspråk att vänta från de åtta flygbolagen, Air India, All Nippon Airways, Ethiopian, United, LOT, LAN Airlines, Qatar och Japan Air Lines. Det ska läggas till de skadestånd som betalades ut under den tre år långa förseningen innan All Nippon Airways äntligen fick sitt första flygplan.
Under tiden tvingas flygbolagen ersätta Dreamliners-trafiken med andra långlinjemaskiner. När flygbolagen plockar passande kapacitet ur sina flottor är det bland annat Boeing 767 som kommer till heders igen. Boeing 767 var också det flygplan som Boeing lånade ut som ersättare under förseningarna med 787:an. All Nippon Airways, LOT och Ethiopian satsar på den lösningen. Andra flygplanstyper som används är Boeing 777 och Airbus 330, båda i olika konfigurationer beroende på sträckan de ska flyga.
De två japanska flygbolagen använder Dreamlinern på passagerartäta inrikeslinjer och det är där som de fåtalet inställda flygningarna finns. Ett annat sätt att lösa trafiken är att rerouta andra linjer eller att sätta in mindre kapacitet. Det har också Air India valt och flyger Airbus 320/321, bland annat på sträckan från Dehli till Chennai och Dubai. Rockaderna i flygplansflottorna innebär även att olika linjer i flygbolagens linjenät kan få andra flygplanstyper än de som tidigare planerats in.
De flygbolag som ännu inte fått sina första Boeing 787, bland andra Norwegian, avvaktar nu från dag till dag besked från Boeing. Enligt norska medieuppgifter har Norwegian utarbetat en Plan B om de nya flygplanen inte levereras i tid. Det skulle i så fall röra sig om Boeing 767, men det är inget som flygbolaget vill kommentera.
Kommentarer
Autopiloten tok kontroll over Norwegian-fly. Like før landing begynte flyet plutselig å stige kraftig.
http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/autopiloten-tok-kontroll-over-norwegianfly-3970790.html
Hela debatten låter som Scania eller Volvo. Skärpning!
Ett säkert alternativ!
Vad du än gör så undvik A330. Airbus vet ännu inte hur man designar pitotrör som inte fryser, computersystem som inte havererar totalt vid minsta lilla störning, eller vingbalkar som inte spricker.
Att batterier som brinner är mycket allvarligt. Jag flyg med A380 London – Dubai med Emeraten SUPER
Visst ska flyg vara säkert och det är Boeing ibland!
Problemet ligger att man inte har utvecklat planet färdigt innan leverans och att batteriet är av lition ion typ vilka kan börja brinna. Helst så vill jag slippa flyga Boeing så det spelar ingen roll vilken Airbus de sätter in eller för den delen MD80, 90 och MD11.
Hoppas marknaden börjar förstå vad som ligger bakom allt detta rabalder för massmedia att skriva om detta och att alla väljer Airbus istället?
När FAA släpper igenom ej uttestade plan är det BRA att media uppmärksammar problemen. Detta för att de skall bli lösta. De flygbolag som nyttjar beprövad teknik går skadelösa.
Visst ska flyg vara säkert och det är Boeing!
Problemet ligger på batteriet vilka jag inte känner till vilka som tillverkar?
Struntsamma om jag flyger B767 eller B777 bara jag slipper åka Airbus!
Hoppas marknaden börjar förstå vad som ligger bakom allt detta rabalder för massmedia att skriva om detta?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten