TUR-mässa i förändring med politik och viss kritik
Resemässan TUR 2004 i Göteborg som avslutades i helgen förstärkte intrycken av att resenäringen i stort är i färd med att återhämta sig - samtidigt som den starkt förändrar sig. Årets mässa samlade 1 800 utställare från 92 länder som bredde ut sig över 15 500 kvadratmeter monteryta. Därmed var den något större än förra årets - ett tecken på förnyad framtidstro efter de två senaste årens negativa trend efter toppåret 2001, då utställarna frustande av framtidstro fyllde hela 16 500 kvadratmeter.
Vid ett estradsamtal om de nya turistmarknaderna kring Östersjön varnade Karin Svensson-Smith (v) för hur övergångsreglerna för de nya EU-medlemmarna från Öst kan slå mot viljan att turista i Sverige:
-Folk där måste fråga sig: Varför ska jag resa till ett land där jag nedvärderas? Reglerna måste påverka deras Sverige-bild!
Förre kommunikationsministern Mats Odell från Kristdemokraterna (bilden) höll med: -När man just lyckats baxa undan järnridån, så fäller vi ned den igen och fortsatte: - Vi behöver istället satsa med på inkommande turism. Alla politiska partier var dock överens om att näringens betydelse varit underskattad.
Av de stora arrangörerna för utgående turism var endast Apollo som tog chansen att träffa nära 50.000 kunder. Fritidsresor, Ving och Always lyste med din frånvaro. Alla Sverigesatsande lågprisflygbolag var dock på plats med undantag av Nordic Airlink.
Krig, terror och sars-epidemin fick förra året svenskarna att stanna på hemmaplan som aldrig förr. Svenskarnas Sverige-turistande ökade med 4,5 procent och gästnätterna på hotell, stugbyar, vandrarhem och camping ökade med 3,4 procent. Totalt noterades 44,1 miljoner gästnätter i Sverige vilket är rekord. Dock sjönk boendeintäkterna med 62 Mkr till 14,4 miljarder kronor, därför att många valde att semestra billigare på camping och vandrarhem.
Det totala resandet i världen minskade förra året enligt WTO, World Tourist Organization, med 1,2 procent vilket är den största nedgången i modern tid, t o m större än katastrofåret 2001. Frånsett dessa båda år har resandet ökat varje år sedan början av 1950-talet, under 1900-talet med drygt fyra procent årligen.
En rundvandring bland mässmontrarna pekar ut nya trender. MrJet med Ebookers hade ett utrymme som märktes, ett säkert tecken på att alltfler resevana människor med teknikens hjälp själva packeterar eller klickar fram sina resor.
Och Leif Lundin på Travelpartner höll återkommande föreställningar där han sa, att 2004 är det stora genombrottsåret för nätbokningar.
Han frågade: –Kan någon idag hålla reda på alla flyg och flygbolag, alla villkor och priser? Nej, ingen förutom en dator!
Han förklarade också lågprisbolagens prissättning fungerar så att efterfrågan styr priset minutsnabbt.
–Finner du ett bra pris med t ex Sterling, så köp, för inom 15 minuter så kan priset ha höjts, löd Lundins råd.
En mässräv i resebranschen tyckte sig notera andra tecken i tiden i montermyllret:
–Jag tycker att man ser en tydlig fragmentering i de stora, europeiska turistländernas montrar. Där tycks finnas flera underutställare. Jag tolkar det så att det är därför att resenärerna oftare väljer att plocka ihop sina semesterresor av flera beståndsdelar.
Av charterarrangörerna lyste ekonomiskt sargade storheter som Fritidsresor, Ving och Always med sin frånvaro.
Apollo fanns dock åter på plats och mässade om framtidstro och framtidsplaner.
Kuoni Scandinavia – med Apollo, reguljärflygarrangören Kuoni och flygbolaget Novair – kan f ö med rätta vara stolt över att år 2003, jämfört med 2002, ha gjort en resultatförbättring med 135 Mkr och därmed en vinst med 52 Mkr.
–Vi är mycket nöjda med att lyckats vända det negativa resultatet under branschens svåraste år någonsin, sa koncernchefen Fons Brusselmans (bilden). – Nu har människor börjat resa igen och vi står bra rustade för framtiden.
Framtidstro visar Kuoni Scandinavia också när dess Novair i april och maj sätter två nya Airbus A321 i trafik. Apollo och Novair har beslutat att bara sätta in 199 säten, mot 220 möjliga, i de nya planen för att höja sittkomforten.
Apollo passade också på att rekordtidigt presentera sin höst-, vinter-, vårkatalog 2004/05 Apollo Tjuvstart med nyheter som bl a Luxor i Egypten och Marrakech i Marocko och en comeback för Playa del Carmen i Mexiko.
Till montrarna som märktes hörde Kroatiens, rejält tilltagen för att bekräfta att landet nu som självständigt land stormar fram som charter-, paketrese- och bilsemesterland. Charterexplosionen dit vittnar både om att vackra Kroatien i sig är efterlängtat och att resvana svenskar skriker efter nya semesterupplevelser – också på halvdistans.
Annars fortsätter alltfler att vilja resa långt. I mässvimlet upprepade Jambo Tours Arne Rudler, att Jambo säljer långresor som aldrig förr. Och att det finns människor som är beredda att t o m bränna stora pengar snabbt för en upplevelse i världsklass kan den lilla arrangören av lyxresor, Exclusive Tours, intyga:
–Vi säljer kortresor till Kenya som går riktigt bra, säger Eva Ellström-Seaton.
Åk från Stockholm 16.30 en onsdag, landa i Nairobi kl 6 morgonen därpå. Efter champagnefrukost på ärevördiga kolonialhotellet Norfolk flyger man ut i nationalparken Masai Mara. Klockan 11 checkar man så in på Governors Camp, en lyxtältcamp som av resemagasinet Conde Naste valts till Afrikas bästa hotell.
Två nätter där och safariturer under vilka man ser alla de vilda afrikanska djuren. Och så flyg tillbaka till Nairobi på lördagsförmiddagen för upptäcktsfärd i den kenyanska huvudstaden – och lite avkoppling vid poolen. Man är i Stockholm igen söndag kväll – visserligen 18 500 kronor fattigare, men rik på upplevelser. Och med bara två spenderade semesterdagar, torsdag och fredag.
Till de nödja branschnunorna i mässvimlet i Göteborg hörde Tapani Kauhnen, stolt marknadsdirektörer i Sverige för Tallinks nybyggdaVictoria, t o m större än Vikings Cinderella, som gjorde sin premiärtur mellan Stockholm och Tallinn förra söndagen.
En – i vart fall delvis- missnöjd nuna tillhörde Flygtaxis marknadschef, Charlie Lagerberg, som irriterades över att TUR-mässans båda branschdagar vimlade av människor som inte alls hade med branschen att göra utan mest åt och drack och plockade på sig souvernierer.
–Det verkar som om halva bussar fyllts med folk som kallats branschfolk, sa Charlie Lagerberg. –Branschdagarna är viktiga för oss. Då vill jag möta folk som jag kan göra affärer med, inte bag-ladies! Vanligt folk är välkomna lördag-söndag.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

