Turkish Airlines tillbakavisar kritik mot flygbolaget
Publicerad den 15 december 2011
Danska media med tidningen Politiken i spetsen har granskat det turkiska flygbolaget Turkish Airlines, i en serie artiklar som bygger på i första hand intervjuer med 13 piloter som i rapporteringen är anonyma. Några av dem har slutat i bolaget, några av dem arbetar fortfarande kvar.
I första hand är det mycket dåliga engelska språkkunskaperna som förs fram som ett hot mot flygsäkerheten. Men de olika källorna menar också att det genomgående brister i piloternas träning, något som skulle ha legat bakom en olycka 2009 när en Boeing 737 från Turkish Airlines störtade under inflygningen till Amsterdams flygplats. Tidningen Politiken uppger sig också ha tillgång till interna dokument från flygbolagets egna utredningar som sägs handla om piloter som landat på fel flygplats eftersom de inte förstått manualerna.
Men Turkish Ailines slår nu tillbaka mot kritiken. I ett pressmeddelande säger vd Temel Kotil att alla passagerare och kabinpersonal flyger tryggt och säkert med Turkish Airlines och ”det är både orimligt och mot bättre vetande att antyda motsatsen baserat på anonyma påstående”.
– Flygsäkerheten är vår absoluta topprioritet. Vi är kompromisslösa vad gäller lämplighet och utbildning av vår flygpersonal. Samtliga medarbetare ombord går igenom en grundlig utbildning och testas med jämna mellanrum för att alltid vara säkra på att både deras flygkapacitet och språkkunskaper är möter våra krav.

Enligt pressmeddelandet har Turkish Airlines piloters en flygerfarenhet på över 10 000 timmar för kaptener och på drygt 3 000 timmar för styrmän. Även om piloternas testresultat följer branschens rekommendationer, är det dessutom obligatoriskt för dem att genomgå extra sessioner i flygsimulator för att ytterligare åka kunnandet. Sedan 2005 har det varit obligatoriskt för alla pilotkandidater att dokumentera den egna engelska språkförmågan i olika språktester. Dessutom genomgår Turkish Airlines piloter en serie utbildningsprogram som är auktoriserade av Turkish Directorate of General Civil Aviation, en myndighet under European Aviation Safety Agency.
– Turkish Airlines vidtar alla tänkbara åtgärder för att säkerställa att våra säkerhetsstandarder lever upp till flygmyndighetsföreskrifterna, vilket är ett av skälen till att vi är en del av Star Alliance nätverk och har tagit emot en rad utmärkelser för bästa kvalitet på flygupplevelse, skriver Temel Kotil.
Tidningen konstaterar också att varken Danska Trafikstyrelsen eller Europeiska EASA har anmält några problem med Turkish Airlines.
Turkish Airlines är Europas fjärde största flygbolag mätt i passagerarantal och världens åttonde största mätt i antal destinationer. Från Sverige flyger Turkish Airlines mellan Stockholm-Istanbul 18 gånger per vecka, Stockholm – Antalya två gånger i veckan, Göteborg-Istanbul 7 dagar i veckan. Bolaget opererar även lågkostnadsbolaget Anadolujet som flyger Stockholm – Ankara.
Kommentarer
http://www.airdisaster.com/cgi-bin/airline_detail.cgi?airline=Turkish+Airlines
Bara att jämföra med SAS tex. Intressant att du nämner 1980. Då slipper du räkna med olyckan 1979… Men TY har fortfarande 4 olyckor med dödlig utgång medan SAS har en sedan 1980…
Precis som “Politik” och “Bra bolag” nämnde så är det ingen tillfällighet att nästan 19 miljoner människor hos SkyTrax röstade på Turkish Airlines som Europas bästa flygbolag! Dessutom stämmer inte påståendet att flygbolagets historia är proppad med olyckor. Sedan början av 1980-talet har inte bolaget haft mer olyckor än något annat erkänt flygbolag.
Ja då förstå jag att du känner dig trygg. Finns väl inget bolag med god mat som har störtat…
Ett bra bolag som ger det lilla extra till sina passagerare. Bäst mat i Europa och jag är trygg när jag flyger med dem.
Har lägenhet i Turkiet och lättaste sättet att ta sig dit är att flyga mellan CPH-IST_AYT. Ett jättebra bolag som jag trots att antal haverier har stort förtroende för.
Till “stop”
Nu går du emot politiken och styret i landet. Finns en anledning till varför Turkish Airlines blev Europas bästa flygbolag år 2011.
De röstande deltagarna kan inte ha fel, eller tycker Ni att Lufthansa eller SAS hade varit ett bättre val?
Ha rätt fakta innan ni yttrar er, endast 9 personer omkom i olyckan i AMS.
Var det inte ett Turkish flygplan som kraschade i AMS och alla omkom? Landade kort om jag minns rett. Turkish ar ett av de europeiska bolag jag undviker som pesten.
Det är inget nytt,bra och nytt flotta,med dåliga piloter…
Det är många piloter som är riktigt dåliga på engelska inte bara Turkishs piloter. Air france piloterna är också riktigt dåliga, ungefär i samma låga klass som turkarna.
Dock har ju franska myndigheter beslutat att piloterna inte behöver genomgå språktest utan alla är godkända…
Vad ska man säga. TY har en olycksstatistik jämförbar med Evil Kanievel… Så för ett par år sedan försökte man locka expat-piloter till TY men man har betalt så dåligt att man kanske inte fått de vassaste knivarna….
10 krascher, 866 döda.
Statistiken säger emot att det skulle vara ett särskilt säkert bolag.
Man brukar ju säga att man ska ta en titt på landets infrastruktur för att få svar på hur deras flyg är säkert…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten