USA-anställda vill framtvinga konkurs

Publicerad den 2002-04-26 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Tidigare anställda hos den USA-baserade Tyskamerikanska flygplantillverkaren Fairchild-Dornier har skrivit till konkursdomstolen i USA för att få bolaget på obestånd. Konkursansökan blev ett faktum när 570 anställda vid det amerikanska bolaget blev uppsagda samtidigt som de anställda vid det tyska moderbolaget fått behålla jobben. Advokaten som engagerats av de sparkade amerikanerna säger att det finns ansenliga tillgångar i det amerikanska dotterbolaget och att konkurs är det enda sättet att skydda de tidigare anställdas intressen. Bolaget har - enligt advokaten - utan förvarning brutit mot såväl anställningsavtal som policy på arbetsmarknaden. -Det kan i sammanhanget vara intressant att påminna om Fokkers fallissemang i samband med introduktionen av den mindre jetmaskinen Fokker 70 1996 men också mot all kritik som riktades mot SAAB då man valde att inte - i likhet med Dornier - göra om sin Turboprop och ge sig in på den civila småjetmarknaden. Detta trots att man var marknadsledande i världen på Turboprop, säger Bo Sehlberg på Flygrevyn Express.

Hundratals anställda inom försäljning, kundsupport m m i Herndon, Virginia och San Antonio/Texas har fått gå från företaget utan att bolaget – enligt de anställda – levt upp till anställningsavtal. Inte heller långsiktiga åtaganden har honorerats sedan den av tysk domstol utsedda förvaltaren Dr Eberhart Braun kommit fram till att de anställda i USA inte längre behövdes i samband med en fortsatt verksamhet, rekonstruktion och eventuell försäljning. Braun lär ha sagt i media att bolaget inte längre har råd med anställda som dammar av försäljningsbroschyrer i USA.

 

Enligt advokaten har Fairchild Dornier gjort stora framsteg i utvecklingen av den 70-sitsiga Fairchild Dornier 728 och uppnått en ansenlig marknadsandel under de senaste 3 åren. Första flygplanet levererades och driftsattes i så sent som i mars 2002. Den 2:a april när bolaget kom på obestånd översteg orderböckerna 110 miljarder. -Rätt hanterat hade en omstrukturering sannolikt förbättrat bolagets position och öppnat för ett strategiskt köp genom en förbättrad balansräkning, säger advokaten Campbell i ett pressmeddelande. – Men under dr Braun har bolagets infrastruktur, värde och trovärdighet snabbt försämrats och kunderna har tappat förtroendet. Det första tecknet kom tidigt i april när GE Capital Aviation Services avbeställde ett kontrakt på 50 fasta orders och 100 optioner på Fairchild Dornier 728, till ett potentiellt värde på 4 miljarder.

 

Fairchild Dornier kommenterar genom Dr. Eberhard Braun konkursprocessen på torsdagskvällen enlig följande:

Konkursansökan är okänd för oss i Tyskland och i våra kontor i USA. Det är däremot riktigt att ett antal anställda som avskedats har önskat ta upp sin rätt till ekonomiska krav på bolaget. Dessa utbetalningar finns i vårt amerikanska dotterbolags finansiella planering och vi arbetar på att få dessa finansierade.

Så även om frågan om obestånd blir aktuell så kommer denna skuld att regleras omedelbart. Men offentliggörandet av förhandlingarna via ett pressmeddelande från advokaten indikerar att detta är mer riktad till att påverka allmänheten än att lösa problemet. 

 

Efter att British Aerospace, Fokker och nu även Dornier drar sig tillbaka återstår endast brasilianska Embraer och kanadensiska Bombardier som producenter av jetflygplan i storleken under 100 platser. Huruvida någon av dessa vill köpa resterna av Fairchild-Dornier är skrivet i stjärnorna.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten