Var f-n är kabinfaktorn ?

Publicerad den 1 mars 2002
Kommentarer
Otaliga är alla begrepp och procentsatser i rapporter och pressmeddelanden nu när det är fokus på kris hos vissa flygbolag. Branschen svänger sig med ASK, RPK, AEA, LCC, JAR, AOC eller ECAC i dagligt tal, men betydelsen inte alltid självklar. Inte ens alla i branschen förstår till fullo innebörden av ord som t ex kabinfaktor. Denna förståelse är dock väsentlig för bedömning av flygbolagens utveckling. Det kom ett mail om detta häromdagen.


Hej på dig!
Du som har koll på allt: kan du hjälpa mig med en bra (kort och koncis) definition av ordet kabinfaktor?” Antalet xxxx per xxxxx “. Eller så. Jättebussigt om du mejlar mig snarast.

Tackar
på förhand gör
/Red

(Jag svarade genast/kanske lite väl ambitiöst; )


Hej Red,
Kabinfaktorn är den

procentsats sålda stolar av antalet utbjudna stolar. Alltså, om det sitter 60 passagerare i ett flygplan som har 100 platser för passagerare så är kabinfaktorn 60%.

I årsredovisningar kan man läsa ut detta för ett bolags trafik ganska
enkelt: Det talas där om ASK vilket är Available Seat Kilometers = utbjudna/tillgängliga passagerarkm. Sen talas det om RSK som är Revenue Seat Kilometers = betalda passagerar km, dessa är alltid lägre är ASK
Om ASK är 10 miljarder under en period och RSK är 7 miljarder, Vad blir då kabinfaktorn?………

Svara rätt på denna
fråga så blir Du godkänd i Flyggrundkurs 1 för rese- och   ekonomi
journalister.
v h
Harald


( Svaret dröjde ett par timmar….

febril verksamhet på redaktionen)


Hej igen!
Tack för snabbt svar.
Alltså, jag fick sänkt slutbetyg i matte. Det här är m a o jobbigt för mig…

Men jag chansar på att jag inte kan få fram kabinfaktorn med hjälp av
ovanstående siffror. De talar ju bara om antalet kilometer, inte antalet stolar. Visst beror kabinfaktorn på flygplansflottan? Eller inte????????
HJÄLP!
/Red


(Snabbt kastade jag mig till undsättning:)

Hej, Nej kabinfaktorn beror inte på flygplanflottan. Den har att göra med hur väl man fyller sina flygplan. Fyllnadsgrad alltså. Ring om det än något som är oklart.
v h /Harald

( Red börjar fatta..svar kommer rappt:)
Så, alltså 7 miljoner av 10 miljoner – gulp – blir, typ … 70 %???? Har jag rätt eller har jag fel (i ditt tidigare räkneexempel)?????
Tack vare dig har begreppet fyllnadsgrad fått ett nyktert ansikte … Tack!
/Red


(Nu funkar det…tänkte jag )
Hej, Helt rätt om Du bortser från att det var miljarder det gällde.
Som sagt – fyllnadsgrad i flygsammanhang är väl annars mest förknippat med passagerare som har för hög alkoholfaktor.
v h
, Harald



Vavadejasa?! Jag ÄR dålig på matte. Men det var ju skönt att jag chansade rätt på procenten.
/Red


Brev 1 i Grundkurs Flygekonomi fullbordad – jag ser fram emot att läsa Reds artikel… (Red är fingerat och jag har fått tillstånd att publicera denna dialog)

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten