Värmland tänker kämpa för flyget

Publicerad den 27 september 2013
Kommentarer
Drygt 25 procents beläggning. Det visar statistiken för linjen Arlanda-Hagfors-Torsby. Det är troligen för lite, menar Trafikverket som just nu utreder den upphandlade flygtrafikens framtid i Värmland.

På måndag går remisstiden ut i Trafikverkets utredning om framtiden för den upphandlade flygtrafiken. I det förslag som nu ligger ute har två av de sju linjer som är upphandlade strukits. Det är Umeå – Östersund och Torsby – Hagfors – Arlanda.
         
När det gäller flygtrafiken i Värmland menar Trafikverket att marktransport till Karlstad flygplats kan ersätta dagens linjer. Avies Sverige som flyger sträckan Torsby-Hagfors-Arlanda får 11,5 miljoner per år i ersättning. Beläggningen hittills i år har varit 2 689 passagerare, vilket ger ett snitt på drygt 5 passagerare per flygning i en Jetstream 32 med 19 stolar.
         
Politikerna i Värmland har dock inte gett upp utan kamp. Skulle den upphandlade trafiken försvinna sätts ett lobby- och uppvaktningsarbete in.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Fredrika
2013-09-30 21:49

Det är illa nog att tränga sig in i en Jetstream. Mindre flygplan skrämmer (med rätta) bort de kvarvarande paxen.
Dessutom får man inte bedriva kommersiell passagerartrafik med enmotor.

Sjökapten
2013-09-30 19:17

Fast, varför behövs sträckan? Avstånd till Karlstad är bara 8 respektive 10 mil bilvägen.

Mycket större städer som Västerås har inget flyg (undantaget Ryanair) och kan de åka bil till Arlanda ser jag inget hinder att Hagfors borna åker bil till Karlstad.

Ulf Darenius
2013-09-30 14:13

Varför inte flyga en Cessna Caravan som tar 9 pax. Det klart billigaste alternativet.

Mattias
2013-09-30 11:55

Förstår inte vitsen med att flyga mot Arlanda.
De som flyger Stockholm ska sannolikt till centrum, inte flyga vidare. Bromma är ju betydligt närmare stan. Väl där tar det max 15 minuter med taxi till de centrala delarna av Stockholm.
Mindre plan tycker jag låter vettigt.

Inläggare
2013-09-27 16:17

Varför går det inte att flyga med ett mindre flygplan? Det handlar om att förflytta människor från Torsby och Hagfors till Stockholm eller tvärtom. Det är bara att använda en mindre billigare farkost. PA31, Cessna Caravan, Islander, Turbo Commander el liknande. Det är till och med bättre att flyga paxen i en Cessna 172 än att inte flyga alls. Det verkar vara omöjligt att ens diskutera mindre flygplan. En kolvmotormaskin borde bli billigast.

Peter 1
2013-09-27 14:23

Inte konstigt att det är så få passagerare. Dåliga anslutningstider till andra avgångar på Arlanda och alldeles för många inställda avgångar till Torsby.
Hur klantig har den här upphandlingen gjorts egentligen? Har enbart det lägsta priset fått avgöra?
Numera flyger jag till Gardemoen och tar hyrbil därifrån.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten