Varning för nytt regionalflyg i Göteborg!
Publicerad den 26 februari 2002Gothia Airlines – med mottot “Raka vägen till rätt pris” – annonserar ut trafikstart, redan den 11 mars, med sex nya reguljära linjer från Göteborg Landvetter, direkt till Trondheim (1250:-), Karlstad (399:-), Norrköping (599:-), Ronneby (599:-), Stavanger (1250:-) och Bergen (1250:-). Lite längre ned i det finstilta framgår att “Linjerna trafikeras av NewAir på uppdrag av Gothia Airlines.” I annonsen står det också: “På Gothia Airlines koncentrerar vi oss på det viktiga. Service och säkerhet vägrar vi tumma på. Men däremot håller vi omkostnaderna nere och har inga mellanhänder. Det märks på våra priser. “ Det låter i och för sig bra (vem har hört talas om något flygbolag som annonserar att de tummar på säkerheten?) men i det här fallet har Gothia Airlines små möjligheter att påverka säkerheten i någon riktning. Gothia Airlines är – namnet till trots – inget flygbolag utan – i bästa fall – just det man säger sig undvika – en “mellanhand”. Bakom Gothia Airlines står Ove Petersson, Göteborg – i flygvärlden känd för “affären” Viking Airways – ett “flygbolag” som aldrig fanns, men ändå kom att kosta stora pengar 1997-98. Kim Arpe, VD för NewAir säger till Flygrevyn Express att han är medveten om Ove Peterssons bakgrund, men att han tror på idén som sådan. -Vi har ett underskrivet kontrakt som gäller fram till 22 december. Vi vet att han förra gången han försökte komma igång gjorde en konkurs med sex miljoner i skulder utan att komma i luften. Men den gången startade han i fel ände – med ett flygbolag utan AOC. Nu ser bokningstalen lovande ut och vi tror på affären, men har för säkerhets skull begärt en bankgaranti. Har ni fått den? – Nej faktiskt inte ännu, men han har lovat att den ska vara här i morgon. I Flygrevyn Express 128, presslagt 1997-12-10, citerade vi under rubriken “Viking Airways kostar Luftfartsverket en halv miljon” en företrädare för rättsväsendet som sa så här om huvudmannen för flygbolaget: “han tycks vara vaccinerad mot legal verksamhet.”
Han är tidigare dömd för grovt bedrägeri, grov oredlighet mot borgenärer, olaga yrkesmässig trafik, grovt skattebedrägeri, vårdslös uppbördsredovisning samt brott mot uppbördslagen. Han dömdes till tre års fängelse av Göteborgs Tingsrätt 1991, men överklagade till Hovrätten för västra Sverige som sänkte straffet till två år. En poäng i sammanhanget är att den olagliga budfirma som huvudmannen drev hade Göteborgs Tingsrätt som en av sina största kunder, enligt uppgifter till Flygrevyn Express!
Själv skulle jag vara mycket försiktig med förskottsbetalning till Gothia och – om jag ändå valde bolaget – bara köpa enkelbiljetter.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten