Växlingskontor växer i Sverige!
Publicerad den 18 juni 2004Valutaväxlingsföretaget X-Change har beslutat att satsa hårt för att växa. Häromdagen bytte man logotype och skyltade om på alla sina tretton växlingkontor. Samtidigt visas den nya, illröda och vita, loggan upp i bl a Stockholms tunnelbana. Så ska kunderna hjälpas att bättre känna igen X-Change - och skilja X-Change från konkurrenten, det betydligt större Forex som går i gult.
-Vi ska bli offensivare och växa till över tjugo kontor på mindre än två år, säger Per Berggren, VD för X-Change. - Med ökad tillgänglighet hoppas vi kunna växa på marknaden.
X-Change har cirka 100 anställda och omsätter, d v s säljer valuta och resecheckar, till ett totalt värde av 6 miljarder kronor om året. X-Change har 15-20 procent av valutaväxlingsmarknaden, medan konkurrenten Forex har 45-50 procent och bankerna runt 30 procent.
– Pengar berör människor, särskilt deras privata pengar, säger Per Berggren (bilden). – Därför sticker vi nu också ut hakan, inte bara genom att erbjuda konkurrensmässiga priser. Vi ska också informera om allt omkring pengar och resande. Vi vill vara en kunskapsbank för valutahantering. Bl a kan man nu på X-Change-kontoren trycka ut valutanycklar åt kunderna som hjälper dem att hålla reda på hur mycket ett visst belopp i den utländska valutan är i svenska kronor.
Vidare har man tryckt upp lättfattliga miniguider för elva populära länder. I dessa berättas kort om landets valuta, om där finns bankomater och om vilka kreditkort som accepteras. Där informeras också om förväntad dricks, prutning, taxi o s v.
– Svenskar beter sig ofta lite märkligt när det gäller sin utlandsresa, säger Per Berggren. – De jämför och jagar bästa priset för att spara hundralappar på själa resan. Men när de senare spenderar sin reskassa på flera eller många tusen utomlands tappar de ofta intresset för vad de kan vinna eller förlora. Den som växlar in reskassan här hemma ofta kan tjäna flera hundra, innan man ens rest iväg.
– Det finns också länder där det lönar sig att komma med en annan valuta än svenska kronor, t ex med US-dollar, säger Per Berggren. –Vi kan berätta för våra kunder var detta kan löna sig.
Hur har övergången till Euro i Europa påverkat er?
– Än så länge faktiskt bara positivt. Vi har det enklare att hantera våra lager. Men volymen har bara påverkats marginellt, bl a därför att några spar överblivna euro från en resa till en senare resa.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten