Vikten av ett varumärke

Publicerad den 4 december 2003
Kommentarer
Europas största rese-koncern TUI målar om en del av sina flygplan igen. Denna gång är det Britannia UK - systerbolag till vårt svenska Britannia Nordic - som målas med researrangören Thomsons varumärke. 18 flygplan målas om i år och de 13 som återstår rebrandas vid senare tillfälle.
Anledningen är att TUI vill satsa mer på lågprisflygförsäljning och då använder man Thomsons starka marknadsapparat för att fylla flygplanen i konkurrens med kunder i den tuffa konkurrensen med bolag som Ryanair, easyJet, MyTravelLight och bmiBaby.
TUI ser en liten ljusning i sin trafik. Efter att ha legat 15 % efter fjolårets bokningar i somras ser man nu en ökning på 6 %. 
Huruvida Britannia Nordic kommer att måla sina flygplan med Fritidsresor förtäljer inte historien. Att måla om ett flygplan lär kosta cirka 600 000 SEK och färgen väger många kilo. Men vad är det mot vikten av ett starkt varumärke?
Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten