Volvo-samarbete om ”grönare” flygmotor

Publicerad den 29 september 2006
Kommentarer

Volvo Aero har ingått partnerskap med amerikanska Pratt & Whitney för att demonstrera en ny och "grönare" teknologi för flygmotorer. Volvo Areo ska bl a leverera utloppsmunstycken och motorfästen som väger betydligt mindre än på dagens motorer.

Pratt & Whitney beräknar att de nya motorerna ska innebära 12 procents lägre bränsleförbrukning samt att bullret från den ska reduceras väsentligt. Avsikten är att den nya motorn ska användas av nästa generations mellanklassflyg, ersättarna till dagens Boeing 737 och Airbus A320.

"12 procents lägre bränsleförbrukning innebär en enorm minskning totalt eftersom det handlar om runt 30 000 motorer i ett tjugoårsperspektiv", säger Nils-Olof Gustafsson (bilden th), affärschef på Volvo Aero för Pratt & Whitney- och MTU-programmen.

I utvecklingsarbetet av de nya flygmotorerna samarbetar Volvo Aero, förutom med Pratt & Whitney, också med tyska MTU och italienska Avio.

Första test på mark med de nya motorerna planeras redan till andra halvan av nästa år. Därefter ska motorerna testas vid flygning. Siktet är sedan inställt på att de nya flygmotorerna ska finnas i kommersiellt bruk från år 2012.

Nils-Olof Gustafsson betonar att de nya motorerna kommer att bli “grönare” också i ett annat avseende:

“Bullernivån kommer att sänkas med 30 procent genom att man använder sig av en växellåda som gör att motorfläktarna kan köras långsammare.”

Får Volvo Aero i det här projektet del av de pengar som regeringen nyligen, tillsammans med industrin, har anslagit för att skapa just ett “grönare” flyg (Flygtorget @irmail 5 september 2006)?

“Nej, vi använder inte sådana pengar direkt i det här projektet. Däremot får dessa medel en indirekt påverkan, från underliggande teknologiprojekt som är beroende av de pengarna.”


17 000 Pratt & Whitney motorer används idag av hundratals flygbolag i världen. Bolaget är världsledande inom utveckling, tillverkning och service av flygmotorer, framdrivning av rymdraketer och inom industriella gasturbiner.

Volvo Aero, som ägs av Volvokoncernen, utvecklar och tillverkar högteknologiska komponenter till civila flyg- och raketmotorer, samt utför underhåll och reparationer av flygmotorer.

ANDERS HASSELBOHM


Red anm.:
På Seminariet Flyg med Framtid den 9 november kommer Volvo Aeros VD Olof Persson att tala om Flygets Miljövision. Läs programmet. Boka här.


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten