
Wizz Air startar krishantering i Norge
Publicerad den 23 oktober 2020Kommentarer
Det är svårt för alla flygbolag nu även för Wizz
Såg en flight till Finland bara hade 54 pax. 1/3 s beläggning och det var så ungefär åt båda hållen.
Det är mest utspel nu, sen ser man att bokningarna uteblir då flyttar man fram och det sker flera ggr. Inte startar satsningar etc, (skyller på brist på flygplan eller annat) så SK och Dy kan vara lugna. Men Norge har fått en helt klar Gotlands situation.
Ta bort skattesubventionerna och se vad som händer med flyget. De gamla drakarna skulle tvingas riva upp i stort sett alla avtal eller gå i konkurs.
Om SAS erbjöd t.ex 50K för kapten och 40K för styrman (plus traktamente) så skulle kön av sökande gå till Vladivostok. Och det gäller förmodligen alla flygbolag. Flygets löner och villkor är helt beroende av skattebetalarnas bidrag.
om Wizz Air blir kvar och om dom överlever vintern. Motsatt Norwegian har Wizz Air kapital. Wizz Air blir kvar så länge man tror på att norska projektet kan bli tillräckligt lönsamtFrågan är snarare hur länge Norwegian överlever, bara norska staten kan vara intresserat av att slänga fler pengar i detta bottenlösa hålet
Flygbranschen är död. Sötebrödsdagarna med 100000kr i månaden för en 737 kapten på Norweigan o 50-55000 för en styrman är över. Antingen byter man bransch eller accepterar att tjäna 25000kr som kapten eller 15000kr som styrman på Wizz. Det är bara att skylla er själva. Är man så korkad att man köper sin utbildning o jobb då kommer det bita där bak förr eller senare. Sluta gnälla ni har själva förstört branschen…
Vore coolt om Wizz ville etablera sig på Arlanda med, både för inrikes men även utrikes trafiken. De har en stor chans att sopa mattan både för DY och SK.
når man må betale brukeravgifter igjen, i dag er det gratis ?
Vil Wizz overleve vinteren ? Og flere av de linjer Wizz nå vil inn på, er ikke landets største ? Jeg finner ikke de på Oslo-Stavanger, eller Stavanger-Bergen, som er store, men passer vel ikke i slingene ?
Bra med flera aktörer.
Lite oseriösa kommentarer om Wizz, alla typer finns i alla bolag.
Norwegian om något är inte bättre om dom tror det, krävs mer för att komma in i finrummet.
om bojkott är bara trams. Price is king. Det kommer alltid finnas ett marknad för billigast möjliga flygbiljetter. Bara barnsligt med ” bokott” Det kommer ju inte att betyda nånting
Wizz måste ha ett stort kapital för att flyga med underskotts priser. Det är dyrt att flyga billigt.
Nästa lite som när Kjos var ute i media och sa att DY skulle flyga till USA och Thailand för 1900 sek för enkelbiljetter. “De nya dreamlinjerna var ju så effektiva drog nästan inget bränsle alls”
Norska staten får nog minsann kliva in och stötta Norska bolag om det inte ska bli som i Sverige. SAS, Wizzair, Ryanair. Förstår inte varför Norwegian inte petade bort Wizzair och Ryanair från Sverige och tog över deras linjer när dom var som starkast. Men satsa i Argentina, det kunde man..
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten