Skriv ut  

SAS kritiskt mot Norwegians dispens

Flygnyheter, Adolfo Diaz, den 16 december 2013
I fredags förlängde norska Luftfartstilsynet Norwegians dispens för att flyga med utländsk personal. SAS säger i en kommentar att Norwegian fortfarande får orimliga konkurrensfördelar.

Det har talats om att Luftfartstilsynet inte skulle förlänga Norwegians dispens för utländsk personal på sina långflygningar. Men i fredags kom beskedet. Dispensen förlängs till den 31 mars 2014.

- Normalt ger Luftfartstilsynet ett halvårs dispens i samband med ett så kallat "wet lease", där man hyr in flygplan och besättning från ett annat flygbolag för att ersätta ett flygplan som till exmpel tagits ur trafik på grund av tekniska problem, säger Knut Morten Johansen, informationschef för SAS i Norge, till Flygtorget.

- Men här handlar det om ett norskt bolag med ett norskt tillstånd som försöker kringgå norsk arbetslagstiftning genom att bemanna sina flyg med personal från så kallat tredje land med lägre lönenivåer. Vilket ger dem en konkurrensfördel gentemot SAS.

SAS, som sedan länge varit kritiska mot Norwegians billiga utländska besättningar, med konsekvenser för den "skandinaviska modellen", med lokala lönenivåer och socialt ansvarstagande, har sagt sig vara beredda att överklaga ett eventuellt beslut om förlängd dispens. Eller kanske själva gå över till en billigare besättning.

Men enligt Knut Morten Johanson planerar man inget motdrag för tillfället.

- Vi är ingen part i detta. Vi vill bara påpeka det orimliga som i förlängningen hotar skandinaviska arbetstillfällen i luften. För egen del tror vi på vår produkt och ser att vi står oss väl i konkurrensen på både kort- och långflygningar, säger han till Flygtorget.

Anledningen till Norwegians dispens för utländsk personal är att företaget väntar på sitt irländska AOC. Detta skulle ha varit klart sedan länge, men processen har fördröjts och Norwegian har därför tagit det säkra före det osäkra och ansökt om ny dispens innan den nuvarande går ut den 23 december.



Kommentera artikeln
Det finns 22 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@PF
Skrivet av ZEKE, 2013-12-20 14:04:32
Jo det var det slutliga resultatet som kom fram efter 3 månaders aktivt motstånd supporterat av Widerö för att skydda sin trafik mot konkurrens.

DAT var angiven som vinnare i det beslut som kablades ut. Det du hävisar till är det beslut som kom efter överklagandet som skyddar Norska intressen, och doftar rätt illa när det inte gick vägen i från början
Anmäl inlägget
Lika villkor
Skrivet av Maggan, 2013-12-17 23:31:22
Då kan SAS anställa asiater till samtliga linjer som Norwegian nu gör så kan SAS spara enorma pengar samtidigt som tusentals skandinaver blir av med sina jobb:)=
Anmäl inlägget
JFK
Skrivet av NAS, 2013-12-17 22:29:18
Kanske därför de anställt amerikansk kabin på JFK, men det talas det sällan om här inne.
Anmäl inlägget
@expert som inte har koll.
Skrivet av Kalle, 2013-12-17 11:32:45
De enda som flyger med gamla "old generation" B737-300 det är Norwegian. Nytt och framgångsrikt, nej "social-dumping"-style ja.

Billigt? Med thai-löner på europeiskt registrerade flygmaskiner blir det billigare. När norrmännen blundar får vi hoppas att amerikanerna stoppar detta. Annars blir det tusentals europeer och amerikaner som får sparken när alla flygbolag tvingas köra samma stil!
Anmäl inlägget
Lika för alla
Skrivet av Don Cabron, 2013-12-17 10:58:07
Undrar vad som skulle hända/skrivas om SAS anställde billig arbetskraft på lokala vilkor??. tex från Filipinerna??
Anmäl inlägget
e lag 2013:388 SAS återbetala olaglig statsstöd
Skrivet av olleli, 2013-12-17 10:53:08
Hur är detta möjligt att genomföra gå mot lagar?
Anmäl inlägget
hederliga gamla sas
Skrivet av olleli, 2013-12-17 10:24:59
Helt rätt skrivet av DC, blir sas upprörd av bagateller. Medan själva styrs man genom stor korruption, låter skattebetalare betala, säljer motorer för mljarder och höjer aktievärdet och kallar det framgång genom omstruktionen, hur kan det va möjlig? Och att ingen tycks protestera.
Anmäl inlägget
@ Gullan purser
Skrivet av Expert, 2013-12-17 09:57:08
Jobbigt hur norsken flåser er i nacken på SAS antar jag. Varför flyga gammalt, otrevligt och dyrt när man kan flyga nytt, trevligt, billigt och framgångsrikt! Sedan så är det bra att du håller dig till fakta istället för en massa lögner! Sen är det ju rent ironi att SAS uttalar sig om något när man sen grottmänniskornas tid har fått skattebetalarna pröjsa för sina misslyckade affärer, skandal!
Anmäl inlägget
Sv patetiskt
Skrivet av Resenär, 2013-12-17 07:25:40
Vi har yttrandefrihet i Sverige, den skall vi värna om.
Alla får säga vad de tycker utan att förtala någon.
Anmäl inlägget
patetiskt
Skrivet av Neisse, 2013-12-17 03:09:29
hur kan SAS ens våga yttra sig,de som under hela sin existens haft monopol,statligt stöd I form av nyemissioner,monopol på rutter ,STATLIGA ägare som gladeligen pumpar in skattepengar för att bolaget ej skall konkursa etc etc.FY FAAN.SAS bör ställa sig I garderoben o knipa igen sin Fula trut
Anmäl inlägget
Dry your eye...
Skrivet av Kalle Bass, 2013-12-16 23:52:57
Dra i handbromsen så det ryker SAS...
http://www.expressen.se/gt/rokutveckling-pa-sas-plan-vid-start/
Anmäl inlägget
DC-10, først må jeg si at jeg er meget enig med
Skrivet av pf, 2013-12-16 22:44:05
deg om at man burde holde seg til saken. Men, i denne har dessverre signaturen Zeke kommet med en ganske uhyrlig påstand som jeg ønsker å ta opp. V.g. ha meg undskyld for dette;

Zeke, jeg skal gi deg et gratis kurs i det norske språk. Det være seg et brev fra det norske Samferdselsdepartementet til DAT. Brevet belyser hvor ikke DAT fikk kontrakten ut fra Bodø i upphandlingen/anbudsrunden. http://www.regjeringen.no/pages/37594364/brevfrasdtildat.pdf

Anmäl inlägget
Urspårning
Skrivet av DC-10, 2013-12-16 21:42:49
Som vanligt spårar det ur. Detta är ingen tråd, utan en möjlighet att kommentera artikelns innehåll. Så pf och alla andra dårar, håll er till ämnet.
Anmäl inlägget
@PF
Skrivet av Zeke, 2013-12-16 20:32:12
vad menar du med att DAT inte uppfyllde säkerhetsstandard ?
DAT blev godkända därför att dom uppfyllde kraven i upphandlingen. Sen började den Norska snöbollen å rulla. Att DAT också skulle flyga på en rutt som gjorde att dom fick bas i Bodö så att Widerö fick se planen utanför sin tekniska bas varje dag måste bara ha påskyndat det hela....
Eller menar du att W är dom ända som har, eller kan ordna teknisk standard, för att flyga i Norge ? ? ?
Det är som vanligt. Norsk bypolitik.
Hvergang.
Anmäl inlägget
Upphandling
Skrivet av pf, 2013-12-16 19:27:08
handler ikke denne tråden om Zeke, men vil du ha selskap som ikke holder den nødvendige sikkerhetsstandard? Derfor ble DAT diskvalifisert på ruteområdet fra Bodø-
Anmäl inlägget
Leva i Thailand
Skrivet av (C), 2013-12-16 18:53:28
Vad tjänar hennes vänner som jobbar i Thailand och vad har de för levnadskostnader?
Anmäl inlägget
Inte bra
Skrivet av Gullan purser&flygexpert, 2013-12-16 18:38:17
Talade just med min thailändska purserväninna khun chawanee på norwegian....hon tjänar 3800 per månad, inget traktamente, inga tillägg....skandal.
Anmäl inlägget
SAS har en poäng
Skrivet av Henrik, 2013-12-16 17:30:44
Att Norwegian är påväg att bli ett nytt Ryanair har väl inte undgått något. Det här påverkar hela den skandinaviska marknaden, och därmed främst SAS.
Tack vare företag som Norwegian och Ryanair är detta ett måste då alla som studerat företagsekonomi vet att man måste "matcha" konkurrensen. Jag tycker det är bra att det finns folk som drar i handbromsen och drar upp dessa företag till ytan. Sen kommer det alltid finnas de som kommer köpa ståplatser till Thailand, så länge det är "sjukt billigt"
Anmäl inlägget
SAS har en poäng
Skrivet av Henrik, 2013-12-16 17:21:00
Att norwegian är påväg att bli ett nytt Ryanair har knappast undgått någon.
Detta sätter en press som konkurrent till SAS på hela skandinaviska flygmarknaden. Att behålla/stötta SAS bör ligga i alla skattebetalares intressen. Bra att någon drar i handbromsen.
Anmäl inlägget
Orimliga konkurrensfördelar
Skrivet av DC-10, 2013-12-16 16:29:48
Att just SAS talar om orimliga konkurrensfördelar är patetiskt. De som lever i en skyddad värld med skattebetalare i ryggen. Om Norwegian hade gjort samma resultat som SAS det senaste deceniet så hade de konkursat för länge sen.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Skandinav, 2013-12-16 16:24:58
Nu fick ju inte Norwegian AOC enligt SAS modell för ett par år sen, då var det tyst hos SAS. Ingen pratade om konkurrensfördelar vill jag minnas. Lustigt hur saker och ting kan utveckla sig.
Anmäl inlägget
Norskt allt sammen....
Skrivet av Zeke, 2013-12-16 15:51:37
Var ju väntat från den sista Rysstaten.....

Se bara på hur man kastade ut DAT ur den Norska upphandlingen på kortbanesystemet för något år sedan.

Allt skall vara helNORSKT i Norge, helst.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn