A340 flyger Stockholm – Köpenhamn

Publicerad den 12 mars 2014
Kommentarer
I slutet av mars får SAS en tolfte långdistansmaskin, en inhyrd A340 som ska flyga sträckan Stockholm - Köpenhamn.
SAS Airbus A340

SAS långlinjeflotta på sju Airbus A340 och fyra A330 är hårt utnyttjad. Vid ett par tillfällen, bland annat när planerade underhåll dragit ut på tiden, har inhyrd kapacitet från Euro Atlantic, Hi Fly och Omni Air räddat trafiken. SAS har därför länge varit på jakt efter ett reservflygplan och också haft ett på gång, en Airbus A340-300 från Lan Chile som dock förblivit stående i Chile på grund av kontraktsbråk mellan Airbus och det chilenska flygbolaget.
         
Men nu är flygplanet, LN-RKP, på väg till Skandinavien och ska under sex år vara ett efterlängtat tillskott till SAS långlinjeflotta.

– Vi har leasat den på ett flerårskontrakt och det gör att den finns med också under den period när vi tar emot de första nya Airbus A330-300 som ska börja levereras under tredje kvartalet 2015, säger Henrik Edström, SAS presschef i Sverige till Flygtorget.
         
I första hand ska flygplanet vara back-up för de övriga elva intercont-flygplanen som har både underhåll och renovering av kabinerna inplanerade. Flygplanet ska därför vid behov kunna disponeras i hela långlinjenätet, men ska också gå i regelbunden trafik på SAS ordinarie rutt mellan Kastrup och Newark. Från den 30 mars och i första skedet fram till 10 april opererar den torsdagar och fredagar som SK 901/902, en sträcka som normalt flygs med en A330-300. Innan dess ska den dock köras in på kortdistanstrafik: Kastrup-Arlanda-Kastrup där passagerarna den 25 och 26 mars alltså får möjlighet att flyga widebody vid åtminstone två dagliga rotationer, allt för att trimma in flygplanet i verksamheten.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Ledsen
2014-03-14 11:38

Vad ledsen jag blir att du ser ner på mig för att jag har flugit Jetstream. Det var på den maskinen jag lärde mig flyga på riktigt i ett tvåpilotsystem. Det blev inte så mycket mer flyga tyvärr och det är jag ledsen för.

Anna
2014-03-14 11:23

Så fint att SAS får ett efterlängtat tillskott! 🙂

Vad är problemet med hälften av er som kommenterar här egentligen? Fick du inte drömjobbet? Kör du Jetstream? Tjänar du för lite? Buhu buhu. Er attityd är vidrig rent ut sagt!

Jaha
2014-03-13 19:18

Hört talas om payload och räckvidd? Jämför de båda två flygplanstypernas “nyckel siffror” ang ovan. Återkom gärna med en mer kompetent kommentar därefter.

ekonom
2014-03-13 18:06

Hade SAS inte pengar att leasa en A330, förmodligen inte
för A340 är inte nåt bolagen vill ha pga bränsletörsten= billigt!

Fredrik
2014-03-13 16:31

så har man förseningar och inställda flyg också.
Hur det kan komma sig har jag sökt i bibeln efter. Kanske nån mer SAS-bokstavstroende kan förklara?

13mar ARN-HEL inställd

Foxhill
2014-03-13 14:49

Kring 1980 flög jag med Huge Viking (B747) till Danmark med planet som sedan fortsatte till USA.

CL
2014-03-13 09:45

Det borde Norwegian också gjort, så hade de sluppit 30.000 kundklagomål på “dream”-linerflygningarna. Passagerarna hade sluppit flera dygns förseningar och att bli förbannade på utebliven kompensation.

Behövs knappast på SAS, eftersom de bokar om till andra bolag vid problem! Det ingår i priset.

Mika
2014-03-13 09:45

Härliga nyheter, keep it up SAS! Önskar jag kunde flyga short-haul i en wide body.

Saltkammargutten
2014-03-13 09:00

Inte åldern på planet som spelar roll. Man byter de vitala delarna samt inredning. Så plan som ser nya ut kan vara 30 år gamla.

Anställd
2014-03-13 08:38

SAS säkerhetsrutiner och strika regler när det kommer till underhåll av flygplan anses internationellt hålla högsta klass. Därför alla MD-80 maskiner såldes vidare och inte skrotades.
I och med att ta in en extra A340 kommer den naturligtvis anpassas till SAS och även den tas hand om på absolut bästa sätt för att inte åldern skall påverka säkerheten.

Reality
2014-03-12 20:46

Du ska förmodligen tolka det som att Sas ska trimma in planet, eftersom det står så i artikeln. Men vad vet jag.

Kilen
2014-03-12 20:41

Mellan CHP och ARN med en longhaulplan, hur skall man tolka det!?

Sven A
2014-03-12 20:17

Svenska grisar slaktas och plågas i Tyskland, vi säger inget.
Svenskar fraktas -likt boskap- till CPH och vi säger inget om detta heller.

oja
2014-03-12 20:12

…vilken långdistans.
Får man gratis
champagne och 7-rätters meny också??

pinnen
2014-03-12 18:31

Har Sthlm:arna tröttnat på DY:s förseningar och accepterar återigen att slussas likt boskap via Kastrup ut i världen? Long haul Arlanda – Kastrup är nog här för att stanna.

Reality
2014-03-12 16:59

Att åldern spelar roll vet väl pf och DY kramare mycket om. Så vitt jag vet köper de nya plan, ställer dem på backen, och kör med lika gamla “rishögar” som SAS gör.

Thor Heyerdahl
2014-03-12 16:51

B737-300, LN-KKM 25 år gammal. En av Norwegians gamla rishögar!

Saltkammargutten
2014-03-12 15:03

Kaxig flotta!

pf
2014-03-12 13:42

DY’s B-733’s

Harry
2014-03-12 11:42

Vaknat på fel sida? Släpp in vårsolen!

nisse
2014-03-12 11:20

A340-300 tillverkas ej längre o de första tillverkade är redan upphuggna o skrotade…gammalt j-vla junk som SAS skaffar.

Cristoffer
2014-03-12 11:00

Undra om den luktar empanadas och chilenskt vin? 🙂

cph4ever
2014-03-12 09:29

Den står redan på plats vid SAS hangarena i cph:-):-)

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten