A340 flyger Stockholm – Köpenhamn
Publicerad den 12 mars 2014
SAS långlinjeflotta på sju Airbus A340 och fyra A330 är hårt utnyttjad. Vid ett par tillfällen, bland annat när planerade underhåll dragit ut på tiden, har inhyrd kapacitet från Euro Atlantic, Hi Fly och Omni Air räddat trafiken. SAS har därför länge varit på jakt efter ett reservflygplan och också haft ett på gång, en Airbus A340-300 från Lan Chile som dock förblivit stående i Chile på grund av kontraktsbråk mellan Airbus och det chilenska flygbolaget.
Men nu är flygplanet, LN-RKP, på väg till Skandinavien och ska under sex år vara ett efterlängtat tillskott till SAS långlinjeflotta.
– Vi har leasat den på ett flerårskontrakt och det gör att den finns med också under den period när vi tar emot de första nya Airbus A330-300 som ska börja levereras under tredje kvartalet 2015, säger Henrik Edström, SAS presschef i Sverige till Flygtorget.
I första hand ska flygplanet vara back-up för de övriga elva intercont-flygplanen som har både underhåll och renovering av kabinerna inplanerade. Flygplanet ska därför vid behov kunna disponeras i hela långlinjenätet, men ska också gå i regelbunden trafik på SAS ordinarie rutt mellan Kastrup och Newark. Från den 30 mars och i första skedet fram till 10 april opererar den torsdagar och fredagar som SK 901/902, en sträcka som normalt flygs med en A330-300. Innan dess ska den dock köras in på kortdistanstrafik: Kastrup-Arlanda-Kastrup där passagerarna den 25 och 26 mars alltså får möjlighet att flyga widebody vid åtminstone två dagliga rotationer, allt för att trimma in flygplanet i verksamheten.
Kommentarer
Vad ledsen jag blir att du ser ner på mig för att jag har flugit Jetstream. Det var på den maskinen jag lärde mig flyga på riktigt i ett tvåpilotsystem. Det blev inte så mycket mer flyga tyvärr och det är jag ledsen för.
Så fint att SAS får ett efterlängtat tillskott! 🙂
Vad är problemet med hälften av er som kommenterar här egentligen? Fick du inte drömjobbet? Kör du Jetstream? Tjänar du för lite? Buhu buhu. Er attityd är vidrig rent ut sagt!
Hört talas om payload och räckvidd? Jämför de båda två flygplanstypernas “nyckel siffror” ang ovan. Återkom gärna med en mer kompetent kommentar därefter.
Hade SAS inte pengar att leasa en A330, förmodligen inte
för A340 är inte nåt bolagen vill ha pga bränsletörsten= billigt!
så har man förseningar och inställda flyg också.
Hur det kan komma sig har jag sökt i bibeln efter. Kanske nån mer SAS-bokstavstroende kan förklara?
13mar ARN-HEL inställd
Kring 1980 flög jag med Huge Viking (B747) till Danmark med planet som sedan fortsatte till USA.
Det borde Norwegian också gjort, så hade de sluppit 30.000 kundklagomål på “dream”-linerflygningarna. Passagerarna hade sluppit flera dygns förseningar och att bli förbannade på utebliven kompensation.
Behövs knappast på SAS, eftersom de bokar om till andra bolag vid problem! Det ingår i priset.
Härliga nyheter, keep it up SAS! Önskar jag kunde flyga short-haul i en wide body.
Inte åldern på planet som spelar roll. Man byter de vitala delarna samt inredning. Så plan som ser nya ut kan vara 30 år gamla.
SAS säkerhetsrutiner och strika regler när det kommer till underhåll av flygplan anses internationellt hålla högsta klass. Därför alla MD-80 maskiner såldes vidare och inte skrotades.
I och med att ta in en extra A340 kommer den naturligtvis anpassas till SAS och även den tas hand om på absolut bästa sätt för att inte åldern skall påverka säkerheten.
Du ska förmodligen tolka det som att Sas ska trimma in planet, eftersom det står så i artikeln. Men vad vet jag.
Mellan CHP och ARN med en longhaulplan, hur skall man tolka det!?
Svenska grisar slaktas och plågas i Tyskland, vi säger inget.
Svenskar fraktas -likt boskap- till CPH och vi säger inget om detta heller.
…vilken långdistans.
Får man gratis
champagne och 7-rätters meny också??
Har Sthlm:arna tröttnat på DY:s förseningar och accepterar återigen att slussas likt boskap via Kastrup ut i världen? Long haul Arlanda – Kastrup är nog här för att stanna.
Att åldern spelar roll vet väl pf och DY kramare mycket om. Så vitt jag vet köper de nya plan, ställer dem på backen, och kör med lika gamla “rishögar” som SAS gör.
B737-300, LN-KKM 25 år gammal. En av Norwegians gamla rishögar!
Kaxig flotta!
DY’s B-733’s
Vaknat på fel sida? Släpp in vårsolen!
A340-300 tillverkas ej längre o de första tillverkade är redan upphuggna o skrotade…gammalt j-vla junk som SAS skaffar.
Undra om den luktar empanadas och chilenskt vin? 🙂
Den står redan på plats vid SAS hangarena i cph:-):-)
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten