Skriv ut  

SAS lägger ner Hong Kong permanent

Flygnyheter, Redaktionen, den 21 april 2020
Knappt fem års direkttrafik till Hong Kong. Det blir facit när SAS nu väljer att permanent lägga ner trafiken dit. Kontinuerlig sviktande lönsamhet är argumentet.

Det var den 10 september 2015 som Arlanda fick en efterlängtad direktlinje till Hong Kong, dessutom med SAS som något otippad valde Stockholm före Köpenhamn vid etableringen av den nya trafiken österut. 

Men tre år senare i oktober 2018 flyttades linjen till just Köpenhamn. Bättre slottider i Hong Kong, en mer attraktiv tidtabell och ett större upptagningsområde var de främsta argumenten. När så Coronakrisen slog till ställdes de tre linjerna till Kina successivt in med Hong Kong sist ut och ett planerat uppehåll i trafiken från den 5 mars till 30 april. 
Nu meddelar SAS att flygstoppet till Hong Kong blir permanent, linjen kommer inte att återupptas när väl den internationella flygtrafiken blir tillåten igen.

- Det är riktigt. Det har funnits utmaningar när det gäller lönsamheten sedan linjen startade. Flytten till Kastrup gav inte den effekt vi hoppats på och Coronapandemin gör att vi lägger ner trafiken, säger Freja Annamatz, presschef på SAS till Flygtorget.

Därmed står Skandinavien och Köpenhamn än en gång utan direkttrafik till Hong Kong, trots en uppskattad marknad på cirka 50 000 resenärer på årsbasis. För Kastrup är det extra kännbart eftersom Cathay Pacific i maj 2018 invigde en egen linje till Köpenhamn, något som flygplatsen arbetat för i många år. När så SAS valde att flytta den egna linjen från Stockholm jagades samtidigt Cathay bort efter bara ett halvårs trafik. Skandinaviska passagerare har nu de stora hubbarna i Europa, något av de kinesiska flygbolag som flyger på Skandinavien eller Finnair från Helsingfors att välja på för resor till Hong Kong. 

Beslutet innebär att SAS reducerar linjenätet till två destinationer i Kina, Beijing och Shanghai. Vad den flygplanskapacitet som frigörs när Hong Kong försvinner ska användas till är oklart. Just nu är alla krafter fokuserade på att hantera effekterna av coronakrisen. 



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Som nedan.
Skrivet av T.F, 2020-04-23 18:03:14
Precis, få som åker från Stockholm skulle välja omvägen via CPH före den nästan helt raka vägen via HEL. Omvänt däremot är omvägen via ARN från CPH liten.

Så även om CPH hade större underlag för direktresor så förlorade man kanske på färre transferpax.

Känns också som att man ville skrämma bort Cathay med flytten, vilket istället dödade båda. Nog finns det underlag för EN direktlinje från Skandinavien till HKG, men CPH ligger fel för att fungera som SAS-hubb för Asientrafik.
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Gaisse Baile, 2020-04-23 08:57:27
ARN hade funkat om man gjort rätt. Men SAS hade ju inte riktigt resurser att göra rätt från början. Flytten till CPH gjordes i ren desperation, då flygtiderna kunde förbättras. Men underlaget fanns från ARN. Och de valde nog via HEL när direktlinjen lades ner. CPH har inte underlaget.
Anmäl inlägget
SV:321
Skrivet av Fritz Klyka, 2020-04-22 22:26:02
Ja. Nu är det andra tongångar. Det finns trots allt gränser även för CPH när det gäller tillväxt och nu tycks ju Berlin-Brandenburg komma igång (peppar peppar) till slut. Lär nog påverka CPH en hel del.
Anmäl inlägget
SV:Gullan.
Skrivet av Fritz Klyka., 2020-04-21 21:51:00
Att man väljer Emirates eller Finnair före SAS är väl inte särskilt förvånande. Däremot är jag inte alls säker på att SAS klarar Coronan. Har en känsla av att den kan bli riktigt långvarig......
Anmäl inlägget
Helsingfors Hong Kong
Skrivet av Mats, 2020-04-21 21:17:04
AY Finnair snabbaste väg till Hong Kong??
Anmäl inlägget
Orolig
Skrivet av @Kallekonsult, 2020-04-21 20:39:02
Glöm inte att nergången började redan när oroligheterna i HKG var igång.
Anmäl inlägget
Genomlyst
Skrivet av KalleKonsult, 2020-04-21 16:54:34
Jag har varit inne i styrning och flöden och verkligen vänt på varje sten.
Flytten till CPH var rätt just då och genererade merförsäljning, till Corona kom, då dök allt.
Annars hade den varit en guldlinje idag.
Anmäl inlägget
@321
Skrivet av KEMAX 4A, 2020-04-21 11:08:51
CPH är i alla fall en megahubb jämfört med ARN som tror sig vara jordens centrum. Helt klart bättre förutsättningar för HKG från CPH än ARN.
Anmäl inlägget
Lönsamhet
Skrivet av DW, 2020-04-21 10:53:15
SAS har väl i regel alltid svårt att finna flyglinjer som ger en god ekonomisk grund...
Anmäl inlägget
Japp
Skrivet av 321, 2020-04-21 10:02:56
Det kommer bli så mycket bättre när vi flyttar HKG till CPH, lönsamheten kommer skjuta i taket så fort mega huben och jordens centrum tar över. Facit: det gick ju jätte bra...
Anmäl inlägget
Jinxy
Skrivet av Gaisse Baile, 2020-04-21 09:35:50
Den kommer tillbaka på något sätt, i framtiden. Dvs om Hong Kong är ett drivande affärsnav. De hade ju stora utmaningar innan COVID-19.
Anmäl inlägget
Marknads undersökning
Skrivet av BS, 2020-04-21 09:33:24
Hur bra är SAS på det?
Anmäl inlägget
Sorgligt
Skrivet av Gullan Purser&AsienExpert, 2020-04-21 08:24:19
Tråkigt, men det har varit en tuff linje att fylla med kunder och frakt.
Här gäller det att dra i handbromsen, vi har verkligen kämpat, men kunderna valde AY och Emirates istället.
Nu planerar vi för nya spännande destinationer då allt lossnar.
Vi är startklara å kaffepannorna puttrar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Vemco
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev