Skriv ut  

Norwegian kapar flygplansflottan

Flygnyheter, Redaktionen, den 9 juni 2020
Det är en flotta på 156 flygplan som krympt till 140 varav bara 8 är i trafik. Norwegian fortsätter nu anpassningen till en ny verklighet och i den ska flygbolaget klara sig med drygt 100 flygplan.

Det tar två år, minst, innan flygtrafiken i världen har återhämtat sig. Det är utgångspunkten för bygget av ”Nya Norwegian”. Den hårdhänta bantning som nu väntar, efter att flygbolaget till slut fått de miljardgarantier som ska garantera ett fortsatt flygande i framtiden, innebär bland annat att flygplansflottan minskas. Det hänger samman med att Norwegian, åtminstone i en första fas, ska fokusera på den nordiska marknaden samtidigt som den övriga passagerartillväxten alltså spås bli långsam. Och krympandet av flygplansflottan har redan börjat. I slutet av förra året kunde Norwegian sätta 156 flygplan i trafik, det har redan nu minskats till 140 maskiner, det visar siffror från nyhetssajten E24: 

Boeing 737-800 = 85
Boeing 737 MAX 8 = 18
Boeing 787-8 = 8
Boeing 787-9 = 29
 
Men det stannar inte där utan enligt planerna ska ytterligare minst 20, kanske 30 eller rent av 40 flygplan fasas ut. I allt ska flottan krympa med cirka en tredjedel. I dagsläget förbereds tre 737-800 för att flyttas till Kina där de ska flyga för Shangdong Airlines. I takt med att det går att placera ut fler flygplan, den absoluta merparten av flygplanen ägs av olika leasingbolag, kommer de att fasas ut från Norwegian. 

I bakgrunden finns också den jätteorder på 100 Airbus A320neo som Björn Kjos överraskande tecknade 2012. De maskinerna har aldrig varit tänkta att flyga i Norwegians färger utom möjligen några av de 34 A321LR som en del av ordern konverterades till. Men beställningen i stort ligger fast och Norwegian skulle enligt planerna ha mottagit dussinet A320neo och fyra A321LR i år. Det är nu omförhandlat och leveranserna uppskjutna till 2024. Nye vd:n Jacob Schram sa dock vid ett tillfälle att om MAX-krisen inte får en lösning, kan han tänka sig att ta in airbusmaskinerna i flottan, skriver E24. Även leveranserna av MAX-flygplanen är skjuten på framtiden, minst tre år, också det som en del i uppgörelsen som räddade Norwegian från konkurs. De 18 MAX som idag står parkerade ingår i den jätteorder på 100 flygplan av typen, varav närmare 40 skulle levererats under 2020 - 2021, som tecknades samtidigt med beställningen hos Airbus.

Om inte Coronapandemin lamslagit flygbranschen skulle Norwegian idag haft en flotta på en bit över 200 flygplan. Nu möter flygbolaget istället framtiden med hälften så många.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Konkurs
Skrivet av Mike, 2020-06-10 00:11:55
Varför konkursar man inte bolaget och börjar om från noll igen, om de bara flyger med 8 flygplan?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev