Norse Atlantic allt närmare start

Publicerad den 4 augusti 2021
Kommentarer
Femton Dreamliners. Det är ryggraden i Norse Atlantic som nu tar allt fler steg mot en trafikstart. Nästa vecka ska flygplanens målning presenteras.
Nästa vecka, den 10 augusti, ska det nya norska flygbolaget Norse Atlantic visa upp den egna profilen och hur flygplanen ska vara målade. Det är det senaste steget i arbetet på att ha flygbolaget klart att sättas i trafik i slutet av året. Men ledningen har också kastat in en brasklapp som säger att allt hänger på hur marknaden och resandet utvecklar sig.
 
Av allt att döma är det en kraftfull satsning som är på väg att lyfta och ta över den nisch som Norse Atlantic menar har uppstått sedan Norwegian bestämde sig för att skrota långlinjeverksamheten. Inte för inte har de två tidigare storägarna i Norwegian, Björn Kjos och Björn Kise, investerat i Norse Atlantic. Samtliga 15 Boeing 787 som ska finnas i flottan har dessutom tidigare flugit hos Norwegian och de leasas nu från AerCap, nio stycken och BOC, sex stycken. Samtliga maskiner ska vara på plats i december och enligt avtalet beräknas hyreskostnaden utifrån flygtidsuttaget. Det gör att Norse kan avvakta med flygningarna till dess att de är säkra på att efterfrågan finns där.
 
Nu är vi där vi vill vara. Vi har tidigare sagt att vi vill ha 12 – 15 flygplan och nu har vi 15. Vi har de flygplan vi behöver och nu ska vi koncentrera oss påp att driva dem med vinst, säger Björn Tore Larsen, vd för Norse Atlantic till norska media.
 
Ännu saknas dock AOC för verksamheten även om ansökningar är gjorda i såväl EU som Storbritannien. För att slippa samma process som Norwegian genomgick i kontakterna med de amerikanska myndigheterna – som fördröjde flygtillståndet i nästan två år, bland annat med hänvisning till kontrakts och arbetsvillkor för den flygande personalen – har Norse Atlantic redan nu ett avtal på plats med ITF, det internationella transportfacket.
 
Båda parterna förpliktigar sig till att Norse Atlantic ska vara ett flygbolag som bygger på ett gott förhållande mellan arbetstagare och arbetsgivare och som har en dialogkultur, skrev ITF och Norse i ett gemensamt uttalande.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Patrick
2021-08-08 11:02

lär det bli om detta bolag vill konkurrera på största linjerna och flyga dit frekvent i i direkt konkurrens med alla nätverksbolagen. Om man vill detta har Kjos och co. inte lärt sig någonting av floppen Norwegian longhaul.
Enda chansen att tjäna pengar för detta bolag är att satsa på mer ” udda” destinationer och flyga dit en gång per vecka ugf.

Jens
2021-08-05 17:22

Definisjon: Definition of Norse (Entry 2 of 2)
1 : of or relating to ancient Scandinavia or the language of its inhabitants

Jens
2021-08-05 17:08

Alle forstår navnet Norse. Det er en kjent betegnelse. Kjente nordmenn som Axel Lund Svindal, ble nevnt ved betegnelsen «Norse Star» i USA. «Norse» er, og forbindes med Norge. Det forstår alle, bortsett fra en svenske, eller 2.

Kymyrky
2021-08-05 11:42

Det här tror vi inte på.

ABC
2021-08-05 01:39

Namnet är säkert bra om man är Norsk på precis samma sätt som Flyr. Är man inte norsk så förstår man ingenting…

BS
2021-08-04 22:28

“De flesta uppstartsbolag brukar välja sitt namn och grafiska profil som det sista man gör och inte det första.”
Hur vet du det?

sv ABC
2021-08-04 17:52

Ständigt negativ, med en tråkig besserwisser attityd.

Bysh
2021-08-04 17:15

Leif Eriksson var väl från Grönland? Men fanns det inte redan en befolkning i s.k. Vinland när vikingarna kom dit?

Jens
2021-08-04 14:12

Veldig bra navn. Norge oppdaget Amerika med Leiv Eiriksson. Norse Atlantic klinger superbra.

Johnnie Kobbelgaard
2021-08-04 11:49

Frygteligt navn for dette selskab – de skal arbejde hårdt på deres markedsføring….

J
2021-08-04 10:12

Trafikstarten är snarare allt längre bort. Bara för några dagar sen sköt man upp starten till nästa år.

ABC
2021-08-04 09:07

De tycks inte kunna enas om de ska flyga ofta på de stora rutterna eller någon enstaka gång i veckan på de väldigt tunna. De tycks heller inte veta när de ska vara i luften och vilken deras USP är. Men då är det kul att höra att de enats om hur man ska måla flygplanen! De flesta uppstartsbolag brukar välja sitt namn och grafiska profil som det sista man gör och inte det första..

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten