Featured article image

Norwegian bygger ut flygplansflottan

Publicerad den 28 oktober 2021
Kommentarer
En storsatsning på nästa sommar. Det kräver fler flygplan. Nu har Norwegian leasat ytterligare 13 Boeing B737-800 med ett avtal som drar kostnader bara när flygplanen är i luften.
Tillväxtplanerna inför nästa säsong är ambitiösa: sommaren 2022 ska Norwegain flyga 269 linjer. Det är en tillväxt som fått bland andra Björn Kise, kompanjon med Björn KJos och själv en gång i ledningen för Norwegian, att i dagarna investera 35 miljoner i flygbolaget. Han menar också att Norwegians börsvärde på cirka nio miljarder är alldeles för lågt.
Den kommande tillväxten i linjenätet kräver också fler flygplan. I dagsläget har Norwegian 51 flygplan i flottan, alla B737-800. Det antalet ska successivt ökas till upp mot 70 under nästa år. I går blev det också klart med ett leasingavtal för 13 Boeing B737-800 som ska levereras under sista kvartalet i år och första kvartalet nästa år. 
Flygplanen levereras alltså under den kommande vintersäsongen. Norwegian har dock kommit överens med leasingföretaget, som ”sedan tidigare samarbetar med flygbolaget” om ett avtal enligt ”power by the hour”. Det utgår alltså inga kostnader så länge som flygplanen står på marken, bara när de är i trafik. Med den modellen byggs flygplansflottan ut till ett minimum av löpande kostnader samtidigt som kapaciteten och möjligheten att fatta snabba beslut om nya linjer behålls. 
De 13 flygplanen är inte fabriksnya, de kan till och med tidigare ha flugit i Norwegian innan flottan reducerades under den ekonomiska upprustningen. Avtalet ger därför möjlighet att de inhyrda maskinerna byts mot moderna versioner från antingen Boeing eller Airbus. I dagsläget har Norwegians flygplansflotta en snittålder på lite drygt sju år. 
I det trafikprogram för sommaren 2022 som presenterades tidigare i år ligger fokus på den norska marknaden: 
Norge: 136 rutter (20 inrikes, 116 internationella)
Danmark: 54 rutter (1 inrikes, 53 internationella)
Sverige: 53 rutter (4 inrikes, 49 internationella)
Finland: 26 rutter (2 inrikes, 24 internationella rutter)
Skriv en kommentar

Kommentarer

Bjørn
2023-01-10 17:16

At voksne mennesker kan furte så mye som her på forumet er meg en gåte. Livet går videre. Hater man dette selskapet blir vel neppe hatet bedre om dere furter som småunger ved hver eneste mulighet. Voks opp.!

Erik
2023-01-10 10:08

Sv ABC. Vilke underlige utsagn . Hva har denne artikkelen om å «spandre andres penger», å gjøre? – Det er en fakta-basert og nøktern beskrivelse, av Nordens mest verdifulle flygbolag. Markedsverdi på 7,5 milliarder kroner. Sammenligningsvis er konkurrent og konkurstruede, SAS, bare verdt litt over 3 mrd.

BRO
2023-01-10 08:31

Norwegian kommer säkert att behöva ett par till kapitaltillskott för att på sikt bli ett mindre mer kompakt och lönsamt inrikesbolag i Sverige och Norge med kompletterande linjer till semesterdestinationerna runt medelhavet. Det intressanta med Norwegian är att de kommer att bli en modell för det nya SAS som kommer att byggas upp med i stort sett samma affärsidé. Frågan är om det finns plats för både Norwegian och nya SAS?

ABC
2023-01-09 22:01

Spendera andras pengar, jaaa.. Jej är norsk!

Finns det någon vettig människa som tror att Norwegian är på grön kvist?

Ulf
2023-01-09 10:47

Norwegian behöver inga nyemissioner vare sig minus för helåret eller ej. Välfylld kassa. Hur mycket du än önskar att Norwegian ska gå dåligt så gör det inte det, härliga tider!

Erik
2023-01-09 10:34

Sv Bro. Du tar feil. Artikkelen er en helt korrekt gjengivelse av Norwegians situasjon, og planer. Du vet ikke hva årsresultatet blir, det er ikke publisert enda. – Hold deg til faktiske forhold.

BRO
2023-01-09 09:06

Det är helt ointressant om Norwegian haft ett eller två kvartalsresultat med överskott. Det är det kommande årsresultatet på minus 1-1,5 miljarder som avgör om Norwegian har kapital eller behöver flera nyemissioner.

Jaja
2021-10-29 13:42

blir dags för nästa aktieemission, bolaget fortsätter sälja på tok för biljetter med förlust Man förlorar ca 0,25 NOK per passagerare km, i snitt.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten