Fem Airbus A319 ska under hösten fasas in i flottan. Det är resultatet av det stora charterkontraktet med Ving och något som Flygtorget rapporterat om tidigare. Det ger möjlighet för researrangören att täcka en rad regionala flygplatser i Skandinavien där en av de ordinarie A320-maskinerna i Sunclass flotta är för stora. Redan nu har till exempel Skellefteå ett flygprogram med BRA inför kommande vinter och sommarsäsong med flygningar till både Gran Canaria under vintern och Mallorca nästa sommar.
Enligt planerna ska de nya A319 levereras under senare delen av hösten och vara klara att sättas in i trafik kommande vintersäsong.
- Vi har sett en allt större efterfrågan inom chartersektorn på mindre jetmaskiner med cirka 150 stolar. Inledningsvis siktar vi på en flotta på fem flygplan av den typen, men vi räknar med att de blir fler. Över tid är målbilden att gå över till nyare modeller för traditionell jet liksom ny teknik såsom vätgasflyg, sa Martin Erkenborn, kommersiell chef på BRA till Flygtorget tidigare i år när planerna presenterades.
Vid sidan om satsningen på jettrafik och återinförandet av namnet Braathens, växer även ATR-flottan. I dagsläget har de tolv maskinerna som hittills flyger i BRA’s färger utökats med en maskin och senare i höst levereras ytterligare en.
ATR-72 används primärt på inrikeslinjerna och de kortare utrikeslinjerna till Helsingfors och Århus. Det ökade antalet ATR ska ge möjlighet att expandera turtätheten på de befintliga linjerna. Bland annat får Växjö från och med i höst fler frekvenser till Bromma, två-tre dagliga flygningar i varje riktning.
- Detta är något våra kunder och resenärer i Växjö och Kronoberg i hög utsträckning efterfrågat, och något vi är oerhört glada för att kunna erbjuda framöver. Vi hoppas också många väljer att genomföra flygningen med oss på biobränsle, säger Jimmie Bergqvist, vice VD och affärsutvecklingschef på BRA.
Tillskotten ger vid årsskiftet en sammanlagd flotta på nitton flygplan, 14 ATR och fem Airbus A319. Det ger också en flexibilitet att använda jetmaskinerna på vissa inrikesavgångar och omvänt ATR-72 på en del kortare charteruppdrag.
Det finns 8 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
BRA
Skrivet av Captain X , 2022-08-16 08:27:27
Bra att återta namnet Braatens. BRA är rätt kul i engelsk språkliga länder. Ger associationer till det Bulgariska Charterflygbolaget BH Air, BH betydde Balkan Holidays.
|
|
Wi-Fi
Skrivet av WIFIA, 2022-08-16 06:48:29
Men hur kul är det som pax att flyga utan inflight entertainment och wifi?? Du har inte ens möjlighet att ladda din padda ombord på dessa gamla A319! Sitta hela vägen till Kanarieöarna…
|
|
BMA och A319
Skrivet av Dr unKnow, 2022-08-15 10:51:43
Vad har BMA för begränsningar i flygplans storlek, kan de ta emot A319? Klassifiering?
|
|
Braathens people AB
Skrivet av Ricky, 2022-08-14 22:43:38
Jättekul för kontoristerna. Blir dock ingen skillnad för oss som verkligen är ute och jobbar. Vi får slita som djur utan någon som helst utdelning...
|
|
A319 - BMA - BRA ?
Skrivet av Julle, 2022-08-14 01:28:50
Så BRA A319 kommer vi inte få se på BMA ngt alls? :(
|
|
Norske flyplasser
Skrivet av Bjørn, 2022-08-13 11:48:49
Vi får gleden av å se disse Braathens flyene på norske flyplasser også. https://flysmart24.no/2022/07/24/braathens-fly-igjen-a-se-pa-norske-flyplasser-neste-ar/
|
|
Hurra
Skrivet av CC, 2022-08-13 01:56:07
Helt Underbart
|
|
A319
Skrivet av Jonas svensson, 2022-08-12 17:04:04
Troligtvis kommer de användas som bra konkurent mot detur, ving och TUI på våra stora charterflygplatser såsom:JKG, NRK, ORB och MMX .bland annat Kroatien Kreta och Mallorca planeras jus nu till sommaren 2023,.
|
|