Skriv ut   Kommentera artikeln

Danmark inför flygavgift – ska skapa grönt flyg

Flygnyheter, Redaktionen, den 22 september 2022
Det danska inrikesflyget ska vara grönt senast 2030. Därför införs nu en flygavgift på alla flygbiljetter. Men i motsats till Sverige ska flygavgiften oavkortat gå till att finansiera flygets miljöarbete.

I dagarna presenterade den danska regeringen planerna på att införa en flygavgift. Den är, om den införs, en del i ett helt paket som syftar till att skapa ”Grön luftfart”. Bland annat är målsättningen att det ska finnas en grön inrikeslinje i Danmark senast 2025 och fem år senare ska den danska inrikestrafiken vara helt grön. Det är en omställning som i vilar på infasningen av hållbart flygbränsle. 

För att finansiera de ambitiösa planerna införs en flygavgift. Det är inga stora summor det handlar om, 13 kronor per flygbiljett som lyfter från en dansk flygplats om det inte är en transitbiljett. Omvandlat på antalet flygresor som gjordes innan pandemin kommer den nya skatten att ge cirka 200 miljoner danska kronor. 

- Storleken på avgiften är satt för att skapa tillräcklig finansiering av en grön omställning av flygtrafiken inrikes utan att det medför onödigt höga avgifter, skriver regeringen i sin presentation. 
 
I tillägg till de intäkter som avgiften ger och som alltså inte bara ska föras in i statskassan, skjuter regeringen till närmare två miljarder de kommande åren, framför allt för att driva på produktionen av miljövänligt flygbränsle. 

Den danska nivån på avgiften kan jämföras med den som gäller i Sverige. I år ligger den på 64 kronor för inrikes, 265 för internationella flygningar på mellandistans och 424 kronor för interkontinentala flygningar. När den infördes den 1 april 2018 kritiserades den bland annat för att den beskattar passageraren och inte utsläppet, gör alltså inte skillnad på om flygplanet är nytt eller gammalt. Den svenska skatten går, till skillnad från det danska förslaget, rakt in i statskassan och öronmärks inte för att skynda på flygets omställning. Året innan pandemin satte merparten av flyget på marken, drog den svenska flygskatten in 1,6 – 1,7 miljarder kronor.  

De borgerliga partierna har sagt sig vilja avskaffa flygskatten, vilket finns med i partiprogrammen hos bland annat Moderaterna. Under de komplicerade regeringsförhandlingarna efter valet 2018 var det också på förslag att stryka den men när väl decemberöverenskommelsen var klar fanns skatten fortsatt kvar. Hur den nya, tillträdande regeringen ska agera finns inga uppgifter om. 

Bland de cirka 40 länder i världen som har flygskatt har Sverige bland de högsta nivåerna. Ett fåtal länder som Libanon, Mexiko och Tyskland ligger högre. I ett nordiskt perspektiv är Sverige högst följt av Norge på cirka 80 kronor, Danmark 13 kronor medan Finland inte har någon flygskatt.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er, skriv en egen kommentar.

smart
Skrivet av urban, 2022-09-22 08:52:59
En vettig flygskatt som har en icke skadlig nivå.
Tänk om vi i även Sverige kunde ha samma tanke med flygskatten.
Anmäl inlägget
M först med flygskatt
Skrivet av Linkan, 2022-09-22 07:28:43
Det var den Moderat ledda regeringen med Fredrik Reinfeld som var först i Sverige med att inför "flygskatt". De införde skatt på flygbränsle för icke reguljär flygtrafik.
Anmäl inlägget

Namn/Alias (max 30 tecken)

Rubrik (max 50 tecken) 

Text (max 500 tecken)

Jag godkänner reglerna för kommentarer och insändare  

Bevakning



   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn