Skriv ut  

Boeing: fortfarande långt efter Airbus

Flygnyheter, Redaktionen, den 14 juli 2023
Boeings siffror för juni 2023 visar 60 leveranser och beställningar på 304 flygplan. Det är en betydande ökning från de 50 leveranser och 69 beställningar som sågs i maj 2023, men långt efter Airbus toppresultat i juni månad.

Av Boeings 60 leveranser i juni bestod 48 av Boeings toppsäljare 737 MAX, fyra 767:or, sex 787 Dreamliners, ett 777 fraktflygplan och en 737:a som ska byggas om till det marina övervakningsplanet P-8 Poseidon till Sydkorea. Boeings junisiffror är de bästa sedan mars, då företaget överlämnade 64 flygplan innan de upptäckte ett monteringsfel på 737:an i april, vilket bromsade leveranserna under andra kvartalet.
 
När det gäller beställningar i juni toppade Boeing med 288 nettoorder, dominerat av en jätteorder från Air India under Paris Air Show: 190 MAX, 20 Dreamliners och 10 777X. Boeing bekräftade också en tidigare order på 39 Dreamliners från det nybildade saudiska flygbolaget Riyadh Air.
 
Trots flera produktionsproblem verkar det som att Boeing är på väg att uppfylla sitt mål för 2023: att leverera minst 400 narrowbody 737 och 70 widebody 787 Dreamliners (efter att ha levererat 216 737 och 31 Dreamliners under årets första sex månader). 
 
I början av juni upptäcktes ytterligare ett problem med monteringen av 787 Dreamliner, vilket innebär att mer än 80 787:or måste omarbetas. Det innebar att Boeing bara levererade sex Dreamliners i juni, men halvårssiffran blev ändå 31 levererade Dreamliners. 
 
Det gick bättre för bästsäljaren 737 MAX med 48 levererade flygplan, en förbättring från maj då företaget levererade 35 MAX, huvudsakligen monterade i Renton.
 
Boeings VD Stan Deal sa i juni att företaget förväntar sig att öka MAX-produktionen från sin nuvarande hastighet på 31 flygplan per månad till 38 "mycket snart”.
 
Värt att notera är Air Indias beställning av tio 777X, Boeings nya long range widebody, som förväntas börja flyga 2025. Modellens största operatör verkar bli Emirates, som har beställt 115 777X . I nuläget har Boeing 363 beställningar på 777X från tio kunder. 777X flög första gången den 25 januari 2020, men leveranserna har försenats flera gånger.
 
Trots många hinder behåller Boeing sitt årliga mål: att leverera 400 single aisle 737:or och 70 twin aisle 787 Dreamliners under 2023. Under årets första halva har Boeing levererat 216 737:or och 31 Dreamliners. Det är givetvis bra siffror, men Boeing ligger ändå långt efter sin europeiska konkurrent Airbus som levererade 316 flygplan under första halvåret 2023. 



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Jasså!
Skrivet av LV, 2023-07-17 17:06:18
Och du har den kompetensen, för att göra den jämförelsen mellan A320 och B737-8?
Anmäl inlägget
Jasså
Skrivet av @LV, 2023-07-16 13:56:43
Det är ju så verkligheten ser ut. Boeings ledning har gjort ”allt” för att sänka bolaget.
Enorma bonusar till toppchefer, utan någon anledning. Man har dränerat bolaget för pengar för att köpa aktier tillbaka.
nya B777 har man väldigt svårt att få godkänd hos FAA.
B737 är jämfört med A320 familjen en undermålig antikvitet.
Återkommande kvalitetsproblem med B787.

Jag önskar verkligen att Boeing kommer igen, men tror inte det händer.
Anmäl inlägget
Skevt
Skrivet av Kurre, 2023-07-15 09:09:53
Den hätska profileringen om vad som är rätt och vad som är fel är uppenbar.
Anmäl inlägget
Opartisk?
Skrivet av LV, 2023-07-14 16:48:40
Det är tydligt att "Redaktionen" tagit ställning för
Airbus. Opartiskhet är uppenbarligen ett främmande begrepp. Vilket förväntas.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev