Skriv ut  

Miljöforskare förordar flyg till Gotland

Flygnyheter, ANDERS HASSELBOHM, den 12 januari 2007
Jonas Åkerman , forskningsledare för miljöstrategisk analys vid Kungl. Tekniska Högskolan , KTH , i Stockholm - en återkommande kritiker av flyget - har kommit fram till den för t o m honom själv förvånande slutsatsen, att den som vill åka miljövänligt till Gotland bör ta flyget i stället för färja. "En miljövänlig helhetslösning för trafiken till Gotland vore att subventionera flyget och köra en del färjerutter långsammare", säger Jonas Åkerman till Gotlands Allehanda.
Tidningen berättar att Åkerlund, som är sommargotlänning, har gjort en jämförelse mellan flyget och färjorna. Han har då kommit fram till att flyget är mera miljövänligt än färjorna vid en beläggning på bara 55 procent på flyget, vid en jämförelse med  årsgenomsnittet av färjepassagerare. Jonas Åkerman säger till Gotlands Allehanda, att han själv blev förvånad över vad han fann när han studerade ämnet, men tillade: "Men när man inser att det är väldigt mycket båt, cirka 20 ton per passagerare, som ska upp i höga farter förstår man att utsläppen blir höga."

Enligt Åkerman så avger färjorna, med ett genomsnittligt antal passagerare över året, runt 50 procent mer växthusgaser än flyget - även om färjorna har katalytisk avgasrening och körs med lågsvavlig bunkerolja.
 
Även färjornas utsläpp av kväveoxider, som försurar och övergöder Östersjön, är högre än flygets.
Under vintern då färjorna har väldigt mycket färre passagerare blir färjornas utsläpp ännu mycket större än flygets.

Det är färjornas högre farter som utgör det största problemet. Sänks övertidsfarten till Gotland från GotlandNynäshamn med en halvtimme, så sänks utsläppen med 25 procent.

De krav som Rikstrafiken ställer vid upphandlingen av färjetrafiken, på att färjorna ska ha kväveoxidrening och köra på bunkerolja med låg svavelhalt, är bra men sänker inte, enligt Jonas Åkerman, utsläppen av växthusgaser.

Jonas Åkerman föreslår att det skulle finnas både färjeförbindelser som går snabbare och sådana som går långsammare. Den som så önskar kan då välja att åka miljövänligare med bilen med till eller från Gotland.

Jonas Åkerman anser med anledning av vad han funnit, att staten med av miljöhänsyn, borde ta en del av vad man idag ger i stöd till Gotlandsfärjorna och stödja flyget mellan fastlandet och Gotland.

Conny Bohlin, VD, på Gotlandsflyg säger i en kommentar:

"Det är skönt att få kvitto på att vi inte är den stora miljöboven."

Conny Bohlin påpekar dessutom att flyget haft en betydligt högre beläggning än den Jonas Åkerman gjort sina beräkningar på:

"Gotlandsflyg hade över 80 procents beläggning förra året. Dessutom samarbetar vi med Skyways för att få så fulla plan som möjligt."

Bohlin tillägger, att om flyg till och från Gotland skulle få miljöstöd, så skulle priserna kunna sänkas rejält och nya linjer öppnas, vilket skulle bidra till utvecklingen av näringslivet på Gotland.

Om två veckor går anbudstiden för färjetrafiken till Gotland ut.

"De rederier som kan uppvisa låg bränsleförbrukning kommer att premieras", säger Rikstrafikens generaldirektör, Staffan Widlert, som hävdar att tillträckliga miljökrav ställts inför upphandlingen.

Men han säger också, att han inte tror att flyget kan få stöd eftersom det finns två konkurrerande flygbolag som flyger på Gotland.


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn