Skriv ut  

Ramp K - Arlandas flygplanskyrkogård

Reportage, Anders Carlsson, den 15 oktober 2013
Det ser ut som en flygplanskyrkogård och några av de drygt tjugo år gamla MD-maskiner som står uppställda i ett hörn av Arlanda, flyger aldrig igen. Men det innebär inte att de är oanvändbara. Flygtorget har besökt Ramp K och blickat in i framtiden för flygplanen där.

Arlandas flygplanskyrkogård
Arlandas flygplanskyrkogård

Motorerna är bortmonterad, utrustningen på flightdeck likaså, under ett av planen ligger motorkåpor och luftintag på marken. Flygplanen vid ramp K, längs bana 2 och i utkanten av Arlanda har definitivt sett sina bästa dagar. Det vilar lite av elefantkyrkogård över några av de fem MD 80-maskiner som står där.

– Det är en yta som vi har för flygplan som vi förmodar ska stå här ett tag och som framtiden är osäker för. Under årens lopp har vi haft ett antal flygplan parkerade här, säger Per Lindgren, Ground Operation Manager på Arlanda och den som ansvarar för de stundtals övergivna flygplanen.
Arlandas flygkyrkogård
Arlandas flygkyrkogård

– Typfallet är att de kommer hit på service eller underhåll men blivit kvar. Flygbolaget som äger dem hamnat på obestånd, gått i konkurs eller liknande, fortsätter han.
         
Målsättningen är alltid att flygplanen ska återbördas till ägaren. En Embraer som stått där en tid har nyligen bogserats iväg för att genomgå C-check och förhoppningsvis vara tillbaka i trafik hos sina ryska ägare. De övriga fem som står kvar ska alla gå helt olika öden till mötes. Det finns nämligen liv i ett flygplan även om det inte kan flyga mer.
Swedavias brandflygplan
Swedavias brandflygplan

– Vi för ju kontinuerliga samtal med ägarna, även om det inte alltid går framåt. I nuläget har vi löst tre av flygplanen.
Den mest iögonfallande lösningen är SE-RJP, en tidigare Alitaliamaskin och som efter ett köp numera ingår i Swedavias eget ”flygbolag”. Helt ommålad och stripad som Swedavia ska den användas i utbildningssammanhang, bland annat för deicing och pushback.

Deice Swedavia flygplan
Swedavias flygplan i Deiceövning

De övriga två vars framtid är ordnad är:
SE-DMT, byggt 1980 och är enligt uppgift världens äldsta MD som ännu finns IRL. Den har ett förflutet i både Swissair och SAS innan Air Sweden tog över. Även den behåller Swedavia och ska använda för bland annat övningar i rökevakuering. Det kommer att ge en helt annan trovärdighet i övningarna än den gamla Caravelle-kabin som används idag.

Air Sweden på kyrkogården
Air Sweden i minneslunden

N915MD, är en MD 82 som senast hörde hemma i det ukrainska charterflygbolaget Bukovyna men som också ingått i Spanairs och China Easterns flottor. Den är helt rensad invändigt och ska transporteras bort på en trailer för att användas för brandövningar.

Swedavias flygplan
Swedavias flygplan

På rampen står ytterligare två MD som Per Lindgren hoppas ska kunna komma tillbaka i trafik igen:
SX-BLL, en MD 83 byggt 1991, har bland annat flugit hos Austrian i olika omgångar och Euro Air och är i nuläget registrerad hos Royal Falcon, ett charterflygbolag i Jordanien.
OE-LRW är en MD 83 byggd 1989 och har bland annat flugit för Edelweiss och Spanair. Idag ägs den av österrikiska businesscharterföretaget MAP.
 
K-rampen har genom årens lopp varit en transitplats för olika flygplan och flygbolag. När Sterling gick i konkurs stod ett antal av bolagets Boeing 737 parkerade där, följda ett par år senare av maskiner från Skyways.
         
Ett av de flygplan som lämnat rampen men fortfarande finns kvar på Arlanda är den Boeing 747-200 som numera är det smått världsberömda vandrarhemmet. Den har ett förflutet i Singapore Airlines men strandade på Arlanda när det svenska charterbolaget Transjet gick i konkurs.

– När det händer något i branschen brukar det synas där borta. Men vi har faktiskt inte skrotat mer än två-tre maskiner under årens lopp.
         
Det finns ytterligare tre maskiner långtidsparkerade på Arlanda, på J-rampen, närmare terminalområdet. De två DC 8-62 i VIP-utförande som enligt registreringen klassas som aktiva och väntar på en eventuell köpare, tillsammans med en Boeing 717 från Turkmenistan som genomgår ett motorbyte. De är dock inte Swedavias ansvar utan hanteras av Priority Aero Maintenance. Vad som ska hända med dem är ännu okänt.




Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nja...
Skrivet av Road Kille, 2013-10-16 09:23:04
Lite fel information i artikeln, det var inte en Embraid utan en Bombardier CRJ - 200 och den ska inte flyga nånstans, den kommer snart rullas tillbaka till K rampen på okänd tid.
Anmäl inlägget
Super Caravelle
Skrivet av Jerry, 2013-10-15 21:26:15
Jag har sett en Super Caravelle i Finnair's farger parkerad pa ARN. Kanner nagon historien till den?
Anmäl inlägget
Scrapyard
Skrivet av All, 2013-10-15 18:00:39
Jag begriper inte hur såpass många hamnar på Arlanda ser allmänt skräpigt ut.
Anmäl inlägget
Flygplansmuseeum?
Skrivet av Cristoffer, 2013-10-15 11:37:06
Finns det inget flygplansmuseeum i Stockholm?
Anmäl inlägget
Typiskt
Skrivet av Anders, 2013-10-15 11:10:05
Låter som Swedavia och Jernhusen har samma idé.
Plöjer ner hutlöst med miljoner på reklam som man inte har en aning om vem det riktar sig till...inte mig iaf.
Svårt att välja en konkurrent till dessa om jag har en biljett till ett SAS flyg eller SJ tåg.
Fattar inte!
Anmäl inlägget
9 % avkastning
Skrivet av Flygkunnig, 2013-10-15 09:57:26
Swedavia har ett avkastningskrav på minst 9 % från finansdepartementet och enligt uppgift levererar dom minst detta. Sen hur intäkterna kommer in till staten via Swedavia är av obefintlig betydelse enligt finansdepartementet.
Anmäl inlägget
P-avgift
Skrivet av Jan, 2013-10-15 08:42:42
Vem betalar P-avgiften för dessa kärror? Swedavia tar hutlösa P-avgifter när man skall parkera en bil i närområdet,vad kan då avgiften vara för ett flygplan?
Anmäl inlägget
Åh, så används avgifterna......
Skrivet av PAX, 2013-10-15 08:26:18
Lägga pengar på att måla ett övningsplan med SVEDAVIA logo etc. Dom har allt gått om pengar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev