Skriv ut   Tipsa en vän  

Stora risker utan flygplatser

Debatt, Peter Larsson, den 11 augusti 2014
Vad hade hänt med räddningsinsatserna i Sala om brandbekämpningsflygplanen inte haft tillgång till Västerås flygplats, frågar sig Peter Larsson, vd för landets regionala flygplatser i ett debattinlägg.

Bombardier Brandflyg
Bombardier CL415

Den omfattande skogsbranden i Sala fäster uppmärksamheten på civil beredskap och nationella möjligheter att kunna bekämpa bränder från luften. I sammanhanget glöms en faktor bort, som anses självklar, nämligen tillgången till Sveriges flygplatser.

De rekvirerade flygplanen för brandbekämpning från Italien och Frankrike kunde baseras på Västerås flygplats för att därifrån börja sättas in i insatsen. Få vet att Västerås flygplats, liksom över 30 andra flygplatser i Sverige drivs i kommunal regi och i Västerås kommun förs det nu en debatt om flygplatsen ska läggas ned.

Skälen är att kommunerna själva får finansiera flygplatserna som ofta går med underskott. Sverige har längst avstånd i Europa men är också det näst glesbefolkade landet i inom EU. Det är svårt att få lönsamhet för mindre flygplatser men de finns för att skapa tillgänglighet för människor i hela landet. På många platser finns det inga andra realistiska kommunikationsmedel. Andra kommuner har liknande tankar som i Västerås. Oskarshamns kommun har redan fattat beslut om att lägga ned sin flygplats.

Ingenstans görs några nationella överväganden huruvida de enskilda flygplatserna är väsentliga för landets tillgänglighet eller än mindre för vår beredskap. Vad hade hänt med räddningsinsatserna i Sala om brandbekämpningsflygplanen inte haft tillgång till Västerås flygplats? Parallellt med att kommunerna får kämpa med de mindre flygplatserna har staten valt ut, driver och tjänar mångmiljardbelopp på de stora flygplatserna som Arlanda, Landvetter eller Sturup. Det finns väl inga andra samhällssektorer där staten är så selektiv och skapar vinstmaximering på kommunernas bekostnad. Statens intäkter kommer inte heller de mindre flygplatserna till del.

Flygnäringen har själva tagit fram en framtidsagenda för flyget. Sverige saknar nämligen en samlad flygpolitik. Det är nu hög tid att vi också får en sådan på plats. De enda förslag vi sett från de politiska partierna är Miljöpartiets förslag om nedstängning av flygplatser, som Bromma och införandet av en flygskatt. Länder som Danmark, Nederländerna och Irland har avskaffat eller avstått från flygskatter då de inte haft avsedd effekt.

En flygskatt i Sverige skulle minska resandet med cirka 3 miljoner passagerare årligen enligt uträkningar från riksdagens utredningstjänst och IATA (International Air Transport Association) och enligt IATA och Stockholms handelskammare skulle cirka 34 000 arbetstillfällen försvinna om både Bromma stängs ned och en flygskatt införs. Detta skulle vara direkt förödande för att säkerställa tillgänglighet för människor i hela landet och det skulle avsevärt inskränka beredskapen för brandbekämpning eller för att kunna säkerställa ambulansflyg över hela landet.

Sverige behöver en samlad flygpolitik där, tillgänglighet, jobbskapande i glesbygd, ökad turism och bibehållen beredskap, ses i ett sammanhang. Ofta framförs att flyget inte är miljövänligt. Flyget släpper endast ut cirka 2 procent av de samlade koldioxidutsläppen och branschen introducerar hela tiden nya steg för att minska utsläppen. Den regionala flygplatsen i Karlstad är nu först i Europa med fossilfria flygbränslen. Satsa istället politiska styrmedel på att uppmuntra till fler alternativa flygbränslen än att fördyra och försämra för flyget.

Sverige behöver sina flygplatser. Inte bara för jobben utanför även för säkerheten.

Peter Larsson

VD, Svenska Regionala Flygplatser





Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Monarkin
Skrivet av Hm?, 2014-08-12 22:36:29
Varför byggde vi flygplatserna från första början om de ändå ska läggas ner? Banan finns ju där och i samhället är det mycket som kostar onödiga pengar. Monarkin t.ex. För c:a 2v sedan såg jag H.M. Konungen i en Ferrari. Det är väl väl investerade skattepengar?
Anmäl inlägget
SAMLAD FLYGPOLITIK ? JA, TACK!
Skrivet av Per, 2014-08-12 14:22:12
Att påstå en jvg.stn. eller av/påfart på en Eu-väg är "behövd" endast om den ger vinst i sig för vore ju absurt, men märkligt nog inte ang. flygpts.En flgpl. finns naturligtvis inte för sin egen skull!Det ÄR en del av landets infrastr.Därför bör inte kommuner vare sig kunna besluta ev. nedlägg. likväl som inte avkrävas finans.Klart att landet behöver en samlad flygpolitik, det är hög tid för det innan vi saboterar flyget här med alla möjligh. och samhällsnytta flyget medför.
Anmäl inlägget
Handelskammaren
Skrivet av Jonas, 2014-08-12 13:48:07
Sluta hänvisa till Handelskammarens sk. rapport om förlorade arbetstillfällen vid en ev. nedläggning av Bromma. Detta är en beställningsrapport signerad Swedavia och Braathens Aviation. Handelskammaren kan inte ens förklara var siffran 34000 arbetstillfällen kommer ifrån
Anmäl inlägget
Flygplatser
Skrivet av Seriös, 2014-08-12 13:20:49
Vi har gott om flygplatser. I detta fall Ärna/F16, Arlanda osv.
Anmäl inlägget
Statens roll
Skrivet av Johan, 2014-08-12 12:03:21
Istället för att skuldbelägga flygplatserna bör man se hur staten agerar. Det är problematiskt att staten inte tar något ansvar för regionalflygplatserna i landet. Man tar ut ett stort överskott från swedavias flygplatser istället för att återinvestera i regionerna. Detta trots att mycket av trafiken från swedavias flygplatser är beroende av regionalflygplatserna.
Anmäl inlägget
Köp ett flygplan och sluta gnälla!
Skrivet av Otaku, 2014-08-12 11:18:38
Frågan som bör ställas till Sveriges småflygplatser är varför man inte erbjuder en hel transportlösning?
Det finns ju till exempel inga "Järnvägsstationsbolag", som gapar om hur viktig just deras station är.

Kanske borde flygplatser som vill ha trafik köpa in eget flygplan, då skulle man ju kunna bestämma vart trafiken skulle gå.

Detta har man ju mer eller mindre gjort i Linköping där SAAB startat flygbolag.
Anmäl inlägget
miljöhot
Skrivet av Midden, 2014-08-12 10:44:21
Det verkar inte bekomma miljöförespråkarna när det brinner i skogen. Det bildas väl enligt dom ren luft av den sotiga och tjocka rök som uppstår. Att flygmotorerna utvecklas positivt är ointressant för dessa fanatiker som oftas bor i tätorten med goda kollektiva förbindelser.
Anmäl inlägget
..
Skrivet av Johan, 2014-08-12 08:04:32
Beskrivningen "onödig flygplats" är en osann bild som till stor del skapats av politiker som inte känner till större delen av verksamheten.
Angående "smida när järnet..". Ingen vill normal sett lyssna när det pratas om skolflyg, beredskap, ambulansflyg, företagsflyg, privatflyg m.m.
Anmäl inlägget
Det är populärt att slå mot regionalflygplatser
Skrivet av Johan, 2014-08-12 08:03:39
Tidigare kommentarers argumentation håller inte när man ser till den politik som först fram. Miljöpartiet vill lägga ner samtliga regionalflygplatser kring skogsbranden. I både Örebro och Borlänge driver man aktivt på för nedläggning. I Uppsala är man helt emot civil verksamhet.
Anmäl inlägget
Få tyst på Peter Larsson
Skrivet av Karl, 2014-08-12 01:27:44
Kan ingen få tyst på Peter Larsson, han är dålig för svensk flyg. Han gapar i tid och otid och ingen tar honom på allvar.
Anmäl inlägget
Försöka duger
Skrivet av Bertil, 2014-08-11 23:11:39
Nog har vi flygplatser så det blir över i vårt land. Det finns ingen anledning att ligga kvar med onödiga flygplatser bara för brandbekämpning. Försvaret har ju lagt ner alla sina krigsbaser förutom två. Men som sagt man skall ta alla tillfällen att kunna dra in lite extra bidrag. Det hade ju faktiskt gått att stationera brandplanen även på Bromma.
Anmäl inlägget
Propaganda
Skrivet av Skärp dig, 2014-08-11 19:44:46
Både Örebro och Borlänge och Uppsala ligger väl i "närhet" till just denna branden. Överetablering i just denna region.
Men vissa vill väl passa på att smida när järnet är varmt.
Anmäl inlägget
Propaganda
Skrivet av Ö-b, 2014-08-11 19:35:56
Örebro och Borlänge ligger väl bra till just denna brand,just denna region är ju väldigt överetablerad av flygplatser.
Dessa flygplan har väl ett par timmars aktionstid,och flygtiden mellan Örebro och Sala ligger väl sisådär på 15-20 minuter.
Anmäl inlägget
Passa på när tillfälle ges.
Skrivet av Rescue, 2014-08-11 19:24:11
Tja,det finns väl både Örebro å Borlänge i detta fall för det lär ju vara 3,4, eller 5 timmars auktionstid på dom kärrorna,och det brinner ju inte alltid i närheten av flygplatser.så nog är det en del överetablering av flygplatser i "vissa" regioner.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev