Skriv ut  

Säve blir kvar men krymper

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 april 2015
En kortad bana och begränsade öppettider. Det är den troliga utvecklingen för Göteborg City Airport. Förhoppningarna är att kunna behålla samhällsflyget, allmänflyget och sjuktransporterna. Däremot försvinner flygplatsen som alternativflygplats för den kommersiella trafiken.

Göteborg City Airport
Göteborg City Airport

Det finns ingen köpare med ambition att ta över Göteborg City Airport. Framtiden ligger till största delen i händerna på Göteborg stad om samhällsflyg och sjuktransporter ska kunna finnas kvar.

Det var beskedet när Swedavia i slutet av förra veckan presenterade en utredning om flygplatsens framtid. Ännu är inga detaljer klara men allt pekar på att verksamheten nu skalas ner väsentligt och fokuserar på den lättare, icke kommersiella flygtrafiken.  Det kan i så fall bland annat innebära att banan kortas från dagens lite drygt 2 000 meter till 1 200 meter vilket skulle minska kostnaderna för underhåll och skötsel. Dessutom tas flygledningen bort, markdriften minimeras och flygplatsens klassning ändras.

Göteborg City Flygplats Tornet
Tornet Säve

– Vi kan bygga helt andra kostnadsramar än de som Swedavia räknar med för att hålla flygplatsen igång. Dessutom måste samhällsflyget ha någonstans att hålla till och med ett bidrag från Göteborg Stad och regionen, ska det gå att lösa den ekonomiska kalkylen, säger Thorbjörn Winzell, vd för Svensk Pilotutbildning och ordförande för den arbetsgrupp som nu arbetar på att ta fram olika alternativ.

Det kan dock innebära att en del av affärsflyget som finns på flygplatsen inte har möjlighet att stanna kvar. Göteborg City upphör också att vara alternativflygplats till Landvetter för en del av den tyngre trafiken.

– Men eftersom Landvetter idag är en kategori 3-flygplats så är det ett mindre problem. Vi har också Oslo och i viss mån Jönköping som möjliga alternativ, säger Klas Nilsson, informationschef på Swedavia till Flygtorget.

I princip är det bara 10 procent av flygtrafiken som försvunnit. Kvar fanns allmänflyget, flygskolorna, kustbevakningen, polisen, ambulansflyget, affärsflyget och ett flertal andra verksamheter. Men problemet är att det var Ryanair, Wizz och Sparrow som höll ekonomin igång. Bara att driva torntjänsten kostar cirka fem miljoner per år.

Swedavia, som i januari köpte flygplatsen, har ansvar för driften fram till årsskiftet. Därefter är det meningen att det ska finnas en plan för hur verksamheten ska kunna stå på egna ben.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bromma utan den tunga kommersiella flygtrafiken
Skrivet av anonym, 2015-04-16 14:18:02
Gör motsvarande förändringar på Bromma flygplats som man gjort på Säve! Förbjud den tunga kommersiella flygtrafiken på Bromma och koncentrera sthlm regionens allmänflyg m.m till Bromma.
Anmäl inlägget
Fjärrstyrt torn
Skrivet av Stina, 2015-04-15 16:33:53
Säve kan väl bli LFVs fjärde fjärrstyrda torn. Då blir det ju gratis för flygplatsen då flygledarna sitter i Sundsvall. Vilken ketchupeffekt det blir för fjärrstyrda torn.
Anmäl inlägget
Säve och hisingen
Skrivet av Mr €, 2015-04-15 15:53:12
Om den endå ska vara kvar som flygplats varför inte kommerciell trafik?
Det ser ut som de statliga ägarna vill tvinga in all trafik till det dyrare Landvetter för att öka sin pax statestik.
Hisingen med sina problem och den närhet som är till Göteborg borde de kunna förlänga en spårvagnslinje till Säve och ta med samma plan som Bromma, tex CS-130 som är tystare än något annat i den storleken samt skapa ett bättre norra Göteborg.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn