Skriv ut  

Debatt: Regeringen måste sluta med dubbla budskap om flyget

Debatt, Anna Wilson / Svenskt Flyg, den 11 november 2015
Regeringen vill införa en flygskatt. Det har testats förut, bland annat i Holland som snabbt avskaffade den. Att införa den i Sverige skulle kosta både jobb och pengar, skriver Anna Wilson, Svenskt Flyg i ett debattinlägg.

Sverige är en del av den globala ekonomin där effektiva resor, möten och transporter av varor är avgörande för framgång. Om man är seriöst intresserad av att lösa transporternas miljöpåverkan, då ska vi fortsätta satsa på det som Sverige är erkänt duktiga på. Vi ska gå före genom intensiva satsningar på forskning och innovation av inom ny teknik, material, infrastruktur och nya bränslen. Om svenska företag lyckas ta fram konkurrenskraftiga produkter som kan få genomslag internationellt, då har vi gjort skillnad. Endast så kan ett litet land som Sverige påverka utgången i miljö och klimatarbetet.

Det är anmärkningsvärt att regeringen ena veckan kallar till möte för en nationell flygstrategi och där belyser behovet av att lyfta konkurrenskraften, jobben och behovet av tillgänglighet och prisa vårt miljöarbete. För att nästa vecka presentera en utredning som går i helt motsatt riktning. Regeringens förslag hotar inte bara jobb och tillgänglighet utan påverkar hela förtroendet för arbetet med flygstrategin.

Sverige är till ytan EU:s tredje största land och har längst avstånd mellan den södra och den norra landsänden. Flyget spelar en unik roll i att möjliggöra att hela Sverige kan leva – det handlar om en infrastruktur för jobb och tillväxt. Flyget gör det möjligt att etablera företag och verksamheter även utanför storstäderna och förbinder Sverige med övriga världen. Det gör att människor kan komma till och från jobb, att företag kan rekrytera rätt kompetens, att turistnäringen kan växa och att vi kan hälsa på nära och kära.

Vi välkomnar en saklig miljödebatt – men den måste handla om fakta, inte känslor. Alla transporter ska bära sina kostnader och flyget ingår redan idag i EU:s handel med utsläppsrätter, EU-ETS. Inom FN-organet ICAO kommer man dessutom redan nästa år diskutera ett globalt handelssystem för flyget, Sverige sitter med som förhandlare i detta viktiga arbete. För att nå våra utsläppsmål behövs internationella spelregler – inte svenska särregler.

Med biobränsle och modernare flygplan kan vi halvera flygets utsläpp av fossilt koldioxid på bara 10 år. Om 15–20 år skulle vi med rätt prioriteringar kunna ha ett helt fossilfritt inrikesflyg. Det är vår målsättning. Det skulle göra Sverige till ett föregångsland i världen. Men det kräver samverkan, forskning och politiska mål – inte utredningar om nya skatter och avgifter som fördyrar och försvårar implementeringen av ny teknik.

Flygskatten har tidigare både utretts och införts i Sverige, trots att över 90 procent av remissinstanserna var negativa. Även om flygskatten avskaffades innan den trädde i kraft, hann flera flyglinjer stängas vilket skulle bli konsekvensen om den återigen infördes. Redan då konstaterades att effekten på miljön skulle bli försumbar, och att det skulle få negativa, trafikpolitiska, näringspolitiska och regionalpolitiska konsekvenser. Med andra ord färre flyglinjer, flygplatsnedläggningar och förlorade jobb – Bromma flygplats vore bara toppen av ett isberg.

Enligt en rapport av WSP, skulle en flygskatt i Sverige innebära BNP-förluster på omkring 5,4 miljarder kronor under ett år och att mellan 5000 – 10000 jobb går förlorade.

Andra internationella erfarenheter har dragit liknande slutsatser. Nederländerna införde flygskatt 2008, men avskaffade den ett år senare, då Schiphol förlorade 1,4 miljoner passagerare och landets BNP minskade med 11 miljarder SEK. Det totala antalet resenärer minskade dock inte, man valde att flyga från närliggande länder istället.

Från Svenskt Flygs sida, ser vi fram emot en saklig dialog om flygets betydelse både på miljö och effekterna för jobb, företagande och samhällsekonomi. Det är dags för regeringen att redogöra för vad man vill med svensk luftfart och sluta med dubbla budskap.

Anna Wilson

Generalsekreterare Svenskt Flyg



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

FLYGSKATT NEJ TACK
Skrivet av Alexander Wedø, 2015-11-15 13:41:14
Helt enig med forfatteren. En flygskatt vil have volddomme negative konsekvenser for samfundet. Grådige magtsyge politikere er en voksende fare mod ps alle. Jeg er allerede imod den.næste nye skat af enhver art.
Anmäl inlägget
Miljöpartiet tvingar sin galna ideologi
Skrivet av Jonas, 2015-11-13 16:55:08
Staten fattar ännu inte att flyg är snabbar och billigare än tåg inom Sverige. Om jag skulle åka till Göteborg eller Visby så skulle jag välja flyget över tåg och båt. Den här politiken kommer att ta kål på turismen.
Anmäl inlägget
Bra argument
Skrivet av Per, 2015-11-12 19:44:06
Det är jättebra kunskap att flyget bara står för 2% av utsläppen. Om den besparingen kostar 5 miljarder och minst 5000 jobb och vi ändå har kvar 98% av utsläppen så kan alla normalbegåvade inse att förslaget om flygskatt är uselt.
Anmäl inlägget
Dåliga argument!
Skrivet av ?, 2015-11-12 12:22:40
Sluta tjata om endast 2%. Det är ju ett sjukt dåligt argument om man inte ställer det i relation till något.

Så kom igen nu!
Anmäl inlägget
Flygets globala CO2-utsläpp är endast 2%
Skrivet av Flygkunnig, 2015-11-12 12:03:23
Flyget både bär och tar sitt miljöansvar. Flyget står utöver det för endast 2% av dom globala koldioxidutsläppen. Läs Anna Eilsons skrivelse en gång till tack. Det finns det inga gränser i luften som begränsar eventuella utsläpp. Därför är ju en nationell flygskatt meningslös då flertalet bolag kommer välja att flyga från andra närliggande flygplatser utanför Sveriges gränser. Dessa flygplan kommer då ändå passera ovanför våra huvuden så resultatet av denna meningslösa skatt är ju noll.
Anmäl inlägget
Miljöbelastning
Skrivet av L, 2015-11-12 10:08:38
Varför just flyget ska slippa bära sitt miljöansvar har ännu ingen berättat och det gör inte heller fru Wilson här ovan.

Att sedan denna frågan helst bör lösas på EU-nivå är en annan sak men om EU inte tar sitt ansvar så får vi själva göra det och det klarar vår regering då vi inte längre har ngn nickedocksregering.
Anmäl inlägget
Skatt ger möjligheter
Skrivet av Linkan, 2015-11-11 22:12:49
OBS! Skatten skall gälla alla avgångar även för utländska bolag.

Det ger möjlighet att ge konkurrensfördelar för Svenskt flyg.

Anmäl inlägget
Skatt = problem
Skrivet av Leif, 2015-11-11 16:57:51
Problemet är att även om man inför en skatt på endast 25 eller 50 kr så ger det framtida möjligheter att öka denna summa ännu mer när den väl är etablerad. Säg bara Nej
Anmäl inlägget
25-50 kr/biljett rimligt, men
Skrivet av Fritz Klyka, 2015-11-11 16:34:18
nu talar de om uppåt 300 kr/biljett och det är hål i huvudet!!
Anmäl inlägget
Skatt inget problem
Skrivet av Linkan, 2015-11-11 12:19:20
En skatt per avgående passagerare från Svenska flygfält på 25:- till 50:- kronor är inget problem.
Om skatter skulle vara så farliga som skribenten säger då skulle Sverige kursat för länge sedan.
Många skatter har införts tidigare med stora protester från näringslivet.
Trots detta lever vi i all välmåga.
När omsättningsskatt infördes 1960 med några få procent. Skulle det bli katastrof. Nu har vi moms med 25% påslag utan några problem.
Anmäl inlägget
Sverige har ingen regering!
Skrivet av Lövet, 2015-11-11 09:23:05
Vi har ett gäng med nickedockor som inte tar ansvar överhuvudtaget.
Jag vill att Sverige har ett nyval och där det finns någon som tar hand om Sverige och oss svenskar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev