Skriv ut  

Hur högt kan Wizz Air växa?

Krönika, Lars Brynielsson, den 20 november 2015
En ung enhetsflotta med den högsta nyttjandegraden i Europa. Lägg till en ultralågkostnadsmodell och bilden av ett mycket konkurrenskraftigt flygbolag växer fram. Men hur långt räcker det, frågar Lars Brynielsson i en krönika.

Wizzair

Lågkostnadsflyget tar för sig i Europa. Enligt OAG har Wizz Air vuxit och blivit det största bolaget mellan Central/Öst Europa och Väst Europa, före Ryanair, Turkish, Lufthansa, Aeroflot, easyJet m fl. Under 2014 var Wizz Air Europas femte största lågkostnadsbolag mätt i antal passagerare. I oktober 2015 flög Wizz Air sin 100 miljonte passagerare sedan starten 2003 för 12 år sedan.
   
Den snabba expansionen imponerar när man jämför de två senaste verksamhetsåren (brutet räkenskapsår april – mars).

BR1

Expansionstakten har fortsatt första halvåret 2016. För helåret 2016 planerar Wizz Air att öka flygplanflottan med 8 A320 och 4 A321. ASK förväntas öka med 17 procent och antalet passagerare öka till 19,4 miljoner. Med något lägre intäkter och oförändrade kostnader förväntas vinsten efter skatt att öka till 165-175 miljoner Euro om inte något oförväntat inträffar såsom politisk oro eller ändrade bränsle/valuta förhållanden. Under 2017 fortsätter expansion med ytterligare 15 A321 med 230 stolar.
   
Wizz Air ser Central/Öst Europa med 21 länder och 550 miljoner invånare som sin hemmamarknad Marknaden har bristfällig flygtrafik och utgör en stor möjlighet för speciellt lågkostnadsflyget att expandera. Lågkostnadsflyget står för bara 20 procent av flygtrafiken jämfört med 35 procent i Västeuropa. BNP utvecklas fortare i Central/Öst Europa och de som räknas till medelklassen, d v s har råd att resa, förväntas öka till 40 procent år 2017. I Västeuropa är motsvarande siffra 86 procent.
   
Under verksamhetsåret 2015 flög Wizz Air från 16 länder med en befolkning av 295 miljoner invånare och erbjöd ett nätverk från 22 baser till 110 destinationer. Marknadsandelen var 39,2 procent. De största konkurrenterna inom lågkostnadsflyget är Ryanair, easyJet, Pegasus och Norwegian. Ryanair är marknadsledande i Polen, Litauen, Lettland och Slovakien. easyJet är marknadsledande i Tjeckien. I mars 2015 stängdes dotterbolaget Wizz Air Ukraina pga de politiska oroligheterna.
   
Wizz Air har en ultra-låg kostnadsmodell som gör att bolaget kan bygga nya marknader med låga biljettpriser behållande sin lönsamhet. Bolaget utnyttjar avregleringen av flygmarknaden inom EU och flyger mellan länderna från olika baser. Vissa linjer går också till länder utanför EU där det finns frihandelsavtal. Wizz Air skriver att affärsmodellen bygger på en fri marknad som tillåter bolaget att flyga vart vi vill, när vi vill och erbjuda kunderna lägsta möjliga pris.
   
Intäktsmodellen är att erbjuda lägsta möjliga biljettpris där kunden kan plussa på med olika tilläggstjänster. Det gör att bolaget kan blanda flera kundsegment med olika behov på en och samma flygning vilket också ger en hög beläggning. Wizz Air har avsevärt större intäkter från sina tilläggstjänster jämfört med Europas övriga lågkostnadsbolag. Hela 35 procent av intäkterna kommer från sålda tilläggstjänster. 94 procent av bokningarna görs från bolagets hemsida wizzair.com. Jämförelsen nedan är från de senaste årsredovisningarna.

BR2

Wizz Airs intäkter är jämt fördelade mellan Västeuropa 51 procent och Central/Öst Europa med 49 procent. De största länderna i Västeuropa är UK, Italien, Tyskland, Spanien och Sverige där Wizz Air flyger på Stockholm Skavsta, Göteborg och Malmö. De största länderna i Central/Öst Europa är Rumänien, Polen, Ungern, Bulgarien och Ukraina. Wizz Air är valutakänslig då hälften av kostnaderna består av USD.
   
Wizz Air har en ultra-låg kostnadsmodell. Bolaget flyger med en enhetsflotta av A320 flygplan med medelåldern 4 år. Flygplanutnyttjningen under verksamhetsåret var 12:55 per flygplan och dag vilket är högst i Europa. Stort fokus läggs på flygdriften och Airbus har tilldelat Wizz Air ”Operational Excellence Award” för A320 familjen. Bolaget har ett rapporteringssystem där den flygande personalen, om man så vill anonymt, kan rapportera händelser kring säkerheten som alltid kommer först. Regulariteten var 99,8 procent och punktligheten inom 15 minuter 82,6 procent. Stort fokus läggs på att anställa kvalificerad personal, vidarutbildning och bra kontakter med personalen. All verksamhet som inte hör till kärnverksamheten köps in från underleverantörer.
   
En jämförelse från senaste årsredovisningarna visar att Wizz Air har en enhetskostnad per producerad stol som ligger mellan Ryanair och easyJet.

BR3

I mars 2015 listades Wizz Air på Londonbörsen för att få tillgång till kapital. Bolagskoden i UK ställer krav på bolagsstyrningen för att säkra alla aktieägares intressen. Bolagskoden rekommenderar att minst hälften av ledamöterna, exkluderande styrelseordföranden, ska vara oberoende. Wizz Airs styrelse består av sju personer varav tre är utsedda av huvudägaren Indigo och en är bolagets CEO. Styrelsens ordförande Bill Franke och Wizz Airs CEO Josef Váradi har lång erfarenhet från flygindustrin och har varit med sedan bolaget bildades. I årsredovisningen beskriver Wizz Air problemet med att behålla flygkompetensen i styrelsen och samtidigt uppfylla kravet på det oberoende som börsen kräver. Problemet ska lösas under 2016. Börsintroduktionen har varit lyckosam och bolagets värde har stigit med 50 procent. I november 2015 värderades Wizz Air till omkring 13 miljarder SEK.
   
Aktieägarna och investerarna tror på Wizz Air. I november godkändes ordern av 110 A321neo flygplan med 239 stolar med leverans från 2019 som kungjordes på flygmässan i Paris. Detta gör att Wizz Air långsiktigt kan fortsätta att expandera med reducerade stolskostnader. Noteras kan att lågkostnadsbolagen Ryanair, easyJet, Norwegian och nu också Wizz Air står för majoriteten av order på kortdistansflygplan (narrow body) inom Europa. Det är lågkostnadsbolagen som har förmåga och kraft att utveckla flygtrafiken inom Europa.

Wizz Air är välplacerad för en fortsatt lönsam expansion inom ett fritt Europa. Största konkurrenten är snabbväxande Ryanair med lägre kostnader och en mycket flexibel planering. Aeroflot och Lufthansa kan öka konkurrensen inom Wizz Airs hemmamarknad om de får ordning på sina egna lågkostnadsbolag Pobeda och Eurowings. Politiska handelshinder, krig och annat elände kan också minska flygandet inom Östeuropa. Med dessa brasklappar bedömer jag att Wizz Air snart blir Europas tredje största lågkostnadsbolag.

Lars Brynielsson
Aviation Management



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Easy jet
Skrivet av ok, 2015-11-24 13:56:17
har inte rest med Wizz Air, men med dom tre andra bolagen.
Det enda bolaget som utmärker sig här är Easy Jet.
Norwegian och Ryanair är stort sett samma skit.
Anmäl inlägget
Automatöversatt?
Skrivet av J.B., 2015-11-21 08:10:48
Hur "högt"? Automatöversatt redaktionell reklam? Brynielsson, säg att jag har fel!
Anmäl inlägget
Expansion
Skrivet av Olle, 2015-11-20 21:32:06
Dom kommer fortsätta att ta marknadsandelar som alla andra lågprisbolag. I framtiden kommer majoriteten av europatrafiken vara med lowcost bolagen. Många etablerade nationella bolag kommer tyvärr att gå i graven.
Anmäl inlägget
Fel år i analysen
Skrivet av Nightflight, 2015-11-20 17:13:23
Citat "Expansionstakten har fortsatt första halvåret 2016."
Bör vara första halvåret 2015.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev