Skriv ut   Tipsa en vän  

Qatar ökar frekvenserna på Skandinavien

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 december 2015
Emirates sätter in A380 och Qatar ökar frekvenserna. De två flygbolagen från mellanöstern skärper konkurrensen om de skandinaviska passagerarna och transiten via de två egna hubbarna Doha och Dubai.

I förra veckan var det premiär för A380 på Kastrup när Emirates satte in maskinen på sträckan från Dubai. Det ökade kapaciteten till 615 stolar i två klasser till skillnad från de 442 som fanns ombord på den Boeing 777-300ER som flög tidigare.

Den stora maskinen skärper också konkurrensen om passagerarna via hubbarna i mellanöstern. Det har varit en stadig tillväxt sedan Emirates och Qatar etablerade sig, först i Köpenhamn och sedan i Stockholm och Oslo. Bara Emirates har flugit 800 000 passagerare på linjen från Köpenhamn sedan starten 2011 och har successivt gått upp från A330 till B777 och nu till A380.

Qatar svarar nu på den ökade kapaciteten hos Emirates och drar upp antalet frekvenser på samtliga tre huvudstäder i Skandinavien. Dagen efter A380-premiären i Köpenhamn lade Qatar till ytterligare tre rotationer och flyger därmed 14 avgångar i veckan från Köpenhamn. Samma dag fick även Arlanda ett tillskott på tre avgångar och har nu 13 flygningar i veckan till Hamad International Airport i Doha.

Nu har turen kommit också till Oslo. Med start den 2 februari läggs två rotationer till på rutten och det blir sammanlagt nio avgångar i veckan från Norge till Doha. De två nya avgångarna flygs med en A330 medan samtliga övriga avgångar från Skandinavien trafikeras med en Boeing 787-8.

– Det är åtta år sedan vi började flyga till Skandinavien och det är en marknad som blir allt viktigare för Qatar Airways globalt. Att vi nu kan erbjuda ännu fler avgångar från Oslo är ett steg i vår tillväxt i Skandinavien, efter att ha utökat kapaciteten i Stockholm och Köpenhamn, säger Christian Deresjö, Qatar Airways Country Manager Scandinavia, Finland and Baltic States.





Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inte impad alls
Skrivet av ok, 2015-12-12 11:56:33
Den dagen där sandlåda bolagen börjar konkurere på lika villkår med övriga flygbolag kan man tadom på allvar annars inte.
Har varit med Qatar på m klass, inget vidare...
Anmäl inlägget
SV: Markus
Skrivet av Fritz Klyka, 2015-12-08 12:11:07
Det är väl av flera skäl. Finnair flyger redan till Dubai. Dessutom har ju HEL ett stort Asienutbud.
Anmäl inlägget
Finnair
Skrivet av Ay, 2015-12-08 11:43:57
Finnair är så stora från HEL och varför byta i Dubai/Qatar
Anmäl inlägget
Hel?
Skrivet av Markus, 2015-12-08 10:57:18
Det är märkligt att Qatar och Emirates inte har etablerat sig i Helsingfors, medan linjerna växer i Köpenhamn, Stockholm och Oslo. Är Hel så ointressant?
Anmäl inlägget
Smart move
Skrivet av GoQatar, 2015-12-08 10:08:59
Enligt mig är det bättre att öka antalet frekvenser än flygplanstyp. Qatar är smarta och lägger en på morgonen/förmiddagen och en flight på eftermiddagen/kvällen från CPH och ARN då man kan utnyttja båda deras avgångsvågar i Doha.
Mycket smart gjort!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev