Skriv ut  

Ombord Norwegians Dreamliner till Fort Lauderdale

Reportage, Christina Andersson, den 16 augusti 2016
10 timmar och 5 minuter tar det att flyga nonstop Arlanda – Fort Lauderdale. 10 timmar! Jag vet att det finns många luttrade Thailandsresenärer där ute, men för de flesta är det en långflygning som heter duga. Dessutom har vi ju hört att Norwegians långflygningar alltid är försenade – eller?

Norwegian 787 Arlanda
Norwegian Gate Arlanda


En snabb googling av Dreamliner tar fram rubriker som ”Boeing inte nöjda med Dreamliner” och DNs lite mer vitsiga ”Dreamliner blev en mardröm”. Men väljer du sökfunktionen ”senaste året” blir tonen genast en annan. Nu handlar rubrikerna istället om fantastiska reseupplevelser och Norwegians beställning av 19 nya Dreamlinerplan (idag består flottan av 11 stycken 787).
 
Men nu ska inte det här reportaget handla om mina googlingar på Dreamliner, även om det är en enormt spännande läsning om hur bl.a. svenska uppfinnare ligger bakom kabinens fräschare luft, högre luftfuktighet och lägre bullernivåer (mer om det i Flygrevyn nr 5!). Det fick jag och min familj uppleva under 10 timmar ombord på Norwegians populära långlinje Arlanda – Fort Lauderdale.
 
Incheckning
Vi börjar från början med incheckningen som vanligtvis är ganska osmidig när det gäller Atlanten-flygningar. Det visade sig även gälla Norwegian. Kunde vi checka in hemifrån? Nej. Kunde vi checka in i automaterna på Arlanda? Nej. Resan inleddes därför med obligatorisk serpentinkö i Terminal 5, Arlandas skam. Behöver jag säga mer än att kungen var 30 år när han invigde denna utrikesterminal?
 
Väl inne på air-side fick vi en måttligt ren sittplats på golvet utanför gatens passkontroll. Nu plingade telefonen och Norwegian meddelade att planet var en timme försenat. Lätt panik uppstod när denna försening inte meddelades på skärmarna – vilken information skulle vi lita på?

Ombord Norwegian 787
Ombord Norwegian Dreamliner

En timmes försening
En timme efter planerad avgång klev vi ombord DY7035 och promenerade genom den 57 meter långa flygplanskroppen, till rad 34 för att vara exakt. Vårt första intryck av den ljusgrå kabinen var att miljön var lite färglös, men när raderna fylldes upp av 291 färgglada semesterresenärer försvann rymdskeppskänslan. Kabinen känns enorm! Den är luftig och ljus tack vare smarta nedfällbara bagagehyllor och jättestora fönster. Bland finesserna finns också en turistanpassad ljusshow i taklamporna och innovativ ställbar bländning på fönstren för att slippa starkt solljus.

Norwegian 787 Window
Norwegian Dreamliner Window

Gillade min familj Dreamlinern? Ja! Ni som gör er första långflygning på en Dreamliner måste förstå – det här är inte den normala flygupplevelsen! Det är som att inleda sin slalomkarriär på ett par självsvängande carvingskidor, det är liksom lite fuskigt. En normal långflygning ska ge dig kramp i benen, ökentorra läppar och en smådimmig hjärna. Dreamlinerns hypade marknadsföring är inte överdriven – den hårdutvecklade kabinen ger dig en suverän flygupplevelse. Efter tio timmar landade vi i tropikerna på stadiga ben och fulla av energi. Boeing utlovar mindre jetlag – stämde det? Utan tvekan!
 
Underhållning och toaletter
Underhållningssystem och toaletter är kanske långflygningarnas viktigaste ingrediens. Här kammar Norwegians Dreamliner hem en hög poäng. Skärmen har bra skärpa, och okej ljud (glöm inte dina plug in earphones), men utbudet av filmer var något snålt. En säker källa meddelar att filmutbudet var exakt detsamma sex veckor senare, vilket jag upplever som trist. De individuella pekskärmarna används också för att göra beställningar av snacks och dryck och du betalar med kort direkt i skärmen. Alla dessa beställningar gjorde att kabinpersonalen sprang oavbrutet i kabinen, kanske inte ett drömjobb precis? Men under en av turerna till pentryt för vattenpåfyllning fick jag en pratstund med en av de åtta amerikanska flygvärdinnorna. Han stortrivdes med sin norske arbetsgivare och berättade nöjt att han snart skulle ta en tupplur i personalens vilo-kryp-in uppe i flygplanets takutrymme.
 
Gratis vatten kan ta slut
Att man inte kan få vatten ombord visade sig alltså vara en myt. Vår nye vän berättade dock att vattenflaskorna enbart lastas på i Skandinavien och alltså ska räcka tur och retur under långflygningarna. Han hade upplevt ett flertal tillfällen där det bara funnits tio vattenflaskor ombord då det var dags att vända hem igen – inte helt lyckat då passagerarna erbjöds vatten från flygplanets vattentankar.

Det blev många promenader till pentryt längst bak i flygplanet. Här pratade vi med trevlig personal, fick danskt flaskvatten och t.o.m. en gratis kaffe när snackbaren egentligen var stängd. Längst bak finns också ett relativt stort utrymme där man kan göra de obligatoriska tåhävningarna och titta ut genom ett fönster utanför en av kabinens toaletter. Toaletten är relativt stor och luftig, och lika fräsch efter nio timmar i luften.

Lägre pris om du är smart
Prismässigt är det lättare att hitta billiga biljetter hos de äldre och lite mer dammiga flygbolagen. En kostnadseffektiv Norwegian-biljett kräver att du är ute i god tid och är lite smart. Grundpriset på biljetten är låg och lockande men om man börjar tacka ja till alla tilläggstjänster så är man snart uppe i de dammiga normalpriserna. I vår familj gillar vi att tävla och anta utmaningar. I det här fallet var tävlingsmotståndaren Norwegian och alla extra avgifter de försökte sälja på oss.

Norwegians flygstolar
Norwegians flygstolar dreamliner

Vi inledde utmaningen med att undvika alla tilläggstjänster, med undantag av ett bagage à 400 kronor. Och här kommer en liten parentes: vad har alla människor i sina enorma resväskor? Tre ombyten per dag? Vi ska ju till Florida och det enda du behöver är flip flops, shorts och t-shirtar vilket utan problem får plats i ett handbagage. Nåväl, åter till utmaningen att resa billigt med Norwegian. Det mest nervpirrande var att inte göra någon platsreservation. Med två barn vill man självklart samla familjen, men vi bestämde oss för att chansa och spara in 1080 kronor, katshing. Ett dygn innan avgång besökte vi Norwegians hemsida och såg till vår lättnad att familjen var samlad, dock näst längst bak i kabinen. Det visade sig vara en bra placering, även om en mittgångspromenad avslöjade att passagerarna mellan rad 1-17 var nästan helt befriade från motorljud. Här passar jag också på att klaga på stolsfördelningen 3-3-3, det är mycket smidigare om man kan sitta 2-4-2 som på SAS A330, vilket jag berättade om i ett tidigare reportage.

Nästa punkt på utmaningen var att ta med egen mat. Norwegian meddelar på sin hemsida att ” Vi rekommenderar att inte medföra mat med stark lukt och omfattande stor förpackning.” Med tanke på att Norwegians meny kostar 285 kronor per person var vi mycket nöjda med vår medhavda matsäck bestående av pastasallad, mackor och bullar. Våra grannar kunde välja mellan två varma måltider, men jag tycker att priset var skandalöst högt för tråkig flygplansmat i alldeles för små portioner. Vi beställde hur som helst två koppar bryggkaffe för 60 kronor. Det var ju kul att testa om pekskärmsbeställningen skulle fungera tillfredsställande. Jodå, tre minuter senare serverades vi två muggar skållhett kaffe med obligatorisk minitetra med mjölk.

Totalupplevelse
Med stor glädje kan vi konstatera att Familjen vs Norwegian slutade med seger från vår sida. Genom att vara lite smarta och ganska organiserade sparade vi in 3380 kronor. Köpte vi någon taxfree ombord? Självklart inte!

 
Så hur ska vi då sammanfatta upplevelsen av drömlinjen över Atlanten? Håll i er, för det finns bara två ord som passar här: ofattbart bra. Jag önskar nästan att jag kunde vara lite mer negativ, men det är svårt när flygupplevelsen var så fulländad. Nästa sommar kommer jag utan tvekan att återigen packa matsäcken och klämma ner fyra personers badskor och badkläder i en ynka resväska. Men... förra året lovade jag ju att aldrig flyga med något annat bolag än SAS, så vi får väl se...




Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dreamlliner
Skrivet av Ola, 2016-08-20 11:26:28
Hvorfor iallverden hadde skribent lovet seg selv og aldri reise med annet enn SAS? Norwegians longhaul, er et langt bedre produkt, enn SAS 15 år gamle Airbus.
Anmäl inlägget
Kommenar
Skrivet av Norwegian, 2016-08-20 04:23:40
Hvorfor i allverden kan man ha et så bisarrt ønske, enn å ikke fly noe annet enn SAS? Norwegian är bättre och billigare på slla linjer
Anmäl inlägget
Norwegian long haul
Skrivet av Jonas, 2016-08-20 04:18:20
Norwegian long haul är Skandinaviens bästa produkt.
Anmäl inlägget
Norwegian long haul
Skrivet av Jonas, 2016-08-20 04:18:14
Norwegian long haul är Skandinaviens bästa produkt.
Anmäl inlägget
@Christina Andersson
Skrivet av luktar.., 2016-08-19 21:17:41
Skall det inte stå "Annons" någonstans i rubriken då denna "artikel" luktar smygreklam?
Anmäl inlägget
@klasse
Skrivet av baggen, 2016-08-18 18:04:16
REG
Hvor mange av SAS fly er regga i Norge? 80%
SAS er da et norskt bolag? Hvilken logikk!
Anmäl inlägget
Sv. Hemliga Harry
Skrivet av Klasse, 2016-08-18 14:53:20
Norwegians Dreamliner´s som utgår från Skandinavien är reggad i Norge.
Anmäl inlägget
VARFÖR NORWIGAN
Skrivet av Hans L, 2016-08-18 08:26:18
Flyger 3-4 gånger/år till olika destinationer i USA med GOT som avgångsort, senaste åren med British Airways, där ingår alltid mat, dryck, incheckat bagage. Pris BA, GOT-MIA-GOT i oktober, pris under 4.000:-, GOT-FLL-GOT med DY pris 4.100:-. Varför Norwegian när man kan flyga med bolag som har hög frekvens alla dagar året om, ok priser, bra service och det mest fundamentala ingår i priset.
Självklart görs incheckning via dator/tel. för att bara göra ett snabbt bagage-drop på flygplatsen.
Anmäl inlägget
Reg
Skrivet av Pilot, 2016-08-17 23:16:54
Alitalia och diverse ryska bolag likväl SAS flyger omkring med irländsk reggade maskiner...
Anmäl inlägget
Norskt bolag?
Skrivet av Hemliga Harry, 2016-08-17 20:29:33
De beror väl lite bland annat på vad det är för regg på kärran?
Anmäl inlägget
En frisk fläkt till bra precis
Skrivet av Bra logistik, 2016-08-17 20:04:26
Tack för trevlig artikel! Låter toppen med dct och nya flygplan inga gamla airbussar med ny inredning och dålig regularitet!
Anmäl inlägget
Fler
Skrivet av @adam, 2016-08-17 19:34:29
Var glad så länge det vara, de andra blir mer och mer lika Norwegian om du inte vill dega för c klass.
Anmäl inlägget
Benutrymmet
Skrivet av Sven, 2016-08-17 19:15:05
Förstår inte hur man kan känna sig utvilad efter att ha flugit med pissdåligt benutrymme över atlanten.... Det är ta mig fan bättre benutrymme o rymligare kabin i en Embraer 190 än på Norrmännens dreamliner!
Anmäl inlägget
matkasse
Skrivet av adam, 2016-08-17 17:31:03
Bra, ta med egen mat o dricka, o slafsa runt med allt, som sen personalen ska ta hand om, sen slår vi till med en kopp kaffe på 11 tim. gratis vatten från tanken....Tack men Nej Tack. Ja för mig låter det som bagpackers... Tur det finnns annat att flyga med.
Anmäl inlägget
Takk for kaffe!
Skrivet av Johnnie Kobbelgaard, 2016-08-17 17:05:36
Skulle nødig være cabin crew på flight med mealsalg til 70,00...
Anmäl inlägget
H2O
Skrivet av Peter, 2016-08-17 16:08:10
Herregud... Nä det är stora vattenflaskor och inget annat.
Anmäl inlägget
Bakteria
Skrivet av A.Ttif , 2016-08-17 14:33:20
"Passagerare erbjöds vatten från planets vattentankar" Proffsigt Norwegian!!

"Potable Water" duger knappt att koka kaffe på..
Anmäl inlägget
DUB
Skrivet av Ricardo Shilly Shally, 2016-08-17 11:55:45
Tack för trevlig artikel. Ser fram emot att flyga Norwegian på Longhaul, någon gång. Har flygit DY mycket på korta sträckor inom Nordensamt inrikes och tycker att det är ett bra bolag.
Anmäl inlägget
3+3+3 eller 2+4+2
Skrivet av Markus, 2016-08-17 10:42:20
Smaken är som baken vad gäller stolskonfigurationerna 3+3+3 eller 2+4+2. Det beror helt och hållet hur många personer som man har i samma sällskap. Vår familj är på tre personer när vi reser tillsammans
Anmäl inlägget
DY över atlanten
Skrivet av thomas, 2016-08-17 10:39:27
Förstår inte att flygbolagen inte kan göra en attraktivare ombordförsäljning, sälj billigt och i volym, passagerarna sitter fastspända så lång tid, Scanair sålde på sin tid för an tusenlapp per pax, bara att bearbeta biljettköparna sätta upp gatupratare i gaten, posters ombord, i högtalarna etc etc
sälj mat till alla dagens rätt för en 70 sek, den kostar en max 20 från cateringbolaget, även parfymer etc är billiga i inköp, kör så billigt att man väljer flygbolaget för den billiga taxfreen
Anmäl inlägget
Lön
Skrivet av Peter, 2016-08-17 10:24:09
Har inte SAS råd att betala tillräckligt för att behålla sin skribenter?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev