Avinor visar styrka där Sverige och Danmark tvekar
Avinor växer – trots novemberlugnet
Totalt reste 4 miljoner passagerare via Avinors flygplatser i november, en ökning med 1,5 procent jämfört med samma månad i fjol. Det är inte en explosionsartad tillväxt – men det är ett styrkebesked i en månad där mycket brukar peka nedåt.
Internationellt gick det till och med bättre än väntat: trafiken steg med 2,6 procent. Inrikesmarknaden ökade svagt med 0,7 procent, men återigen: i ett lågintensivt november är det ett tecken på robust efterfrågan.
Och det verkliga utropstecknet? Inrikesflyget.
Regionerna går starkare än storstäderna
Precis som Avinor själva påpekar ligger tillväxten långt ifrån Oslo. Medan de fyra stora flygplatserna – Oslo, Bergen, Trondheim och Stavanger – bara växer med 1 procent, fortsätter de 39 regionala flygplatserna uppåt med 3 procent.
Turismen är en stark drivkraft; särskilt i Nordnorge, där Tromsø fortsätter att öka (+5% i november, +12% hittills i år). Det här ger Avinor utrymme att finansiera den långa svansen av mindre flygplatser.
Ekonomin stärks – men investeringarna är tyngre än någonsin
Avinors siffror för de första nio månaderna av 2025 visar en organisation på väg tillbaka i balans: antalet passagerare ökade med 3,6%, intäkterna ökade med 14,4%. Det innebär ett positivt kassaflöde för första gången på flera år.
Men samtidigt har Avinor haft höga kostnader på grund av infrastruktursatsningar och omfattande moderniseringar. Nya terminalprojekt, uppgraderade bagagesystem och helt nya flygplatser i Bodø och Mo i Rana driver investeringarna till 2,8 miljarder NOK bara i år.
Det är samma dilemma många europeiska flygplatsoperatörer lever med – men extra påtagligt i Norge, där 43 flygplatser ska hållas öppna.
Oslo bygger om säkerhetskontrollen – igen en nordisk kontrast
Samtidigt som Sverige, Danmark och Finland redan rullat ut den nya EU-godkända säkerhetstekniken, ligger Oslo sent i processen. Medan Oslo nu tvingas bygga om sin säkerhetskontroll för att hinna i kapp, framstår Arlanda som den nordiska vinnaren i effektivitet. Stockholm har redan gjort sin hemläxa: Arlandas nya säkerhetskontroll i Terminal 5 stod klar redan 2023 och är utrustad med den senaste CT-tekniken.
Kontrasten är tydlig. Där resenärer i Oslo fortfarande tvingas till den klassiska “brick-dansen” – att plocka ut datorer och påsar med vätskor – kan resenärer på Arlanda låta allt ligga kvar i väskan.
Norge visar en stabilitet Sverige saknar just nu
Det som gör Avinors novemberrapport så intressant är inte att siffrorna är spektakulära – det är de inte. Det som sticker ut är konsekvensen. Norge rör sig inte snabbt, men rör sig i rätt riktning: hög beläggning, ökande intäkter, växande regionalmarknad och en infrastrukturplan som faktiskt genomförs.
I Sverige brottas vi fortfarande med Arlandas kapacitetsfråga, Brommas avveckling och en inrikesmarknad som saknar tydlig riktning. Danmark bygger sitt nav. Norge håller ihop landet.
Och just nu känns det som att Avinor är den nordiska aktör som lyckats bäst med att hitta sin rytm efter pandemin – utan dramatik, men med precision.
Avinor i november 2025
Totalt antal passagerare: 4,0 miljoner (+1,5 %)
Inrikes: 2,5 miljoner (+0,7 %)
Utrikes: 1,5 miljoner (+2,6 %)
Flygrörelser: 50 000 (±0 %)
Punktlighet: 83 %
Störst tillväxt: regionala flygplatser +3 %
Tromsø: +5 % i november / +12 % YTD
Största flygbolag: SAS, Norwegian, Widerøe
Toppdestinationer: Danmark, Spanien/Kanarieöarna, Storbritannien
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.


