Gamla flygbolag och maskiner vi minns – och vill ha tillbaka!
Hej,
Tänkte vi kunde starta en tråd som eventuellt håller lite annan klass än bara för eller emot.
Tänkte prata om bolag vi gärna skulle vilja se igen och varför. Inte om det är dåligt ägandeskap, eller “teknik” på kärror eller så, bara mest på kul och varför.
Jag tänkte börja.
FlyMe – Dom hade en kampanj på T-centralen där dom delade ut enkronor med FlyMe logga på. Hade som tema nybakta bulllar ombord och inrikes- destinationer Utöver flera) med 737 classic.
Skyways – Detta härliga bolag som flög till mindre orter i Sverige. Vill gärna ha tillbaka dem mot bakgrund av fina minnen i Fokker50n.
Malmö aviation – Inte “BRA” – eller som jag kallar dom idag o-bra. Samma sak här, varm handduk ombord och på fredagar ett kött-alternativ samt rödvin ombord. De gångerna jag flög betalade jag 499:- Malmö – Bromma. Oerhört bra, prisvärt etc..Sökte jobb som kabin där, men man fick stå för utbildningen själv så jag backade ur. Jag är en av de som inte är ATR-vurmare direkt.
Mina övriga favoriter vad det gäller flygplan genom tiderna är:
Dc-3, Flygande veteraner, wow, vilket fantastiskt gäng och härlig anda!
McDonnel Douglas Md80 “Mad dog” – Härliga minnen från en era på SAS.
Från tiden man var liten och flygintresset grundlades. Sedan dess flest flygturer någonsin i denna underbara, stabila, lättflugna arbetshäst. Bra drag i den, härligt ljud från JTD-8D -motorerna vid pådrag från säte 26A. Mina grannar var bägge kaptener på SAS Md80 tills de fick frågan om Airbus.
Kom gärna med era!
svar
-Vill ha tillbaka LINJEFLYG
-Skulle vilja återigen få känslan när en CV 440 Metropolitan startar motorerna i ett moln av svart rök, varmkör, taxar och sedan drar på (smått över bedövande) från Kristianstad till Bromma, inkl kaffe och smörgås.
-747 och i Upper Class
-Underbara Fokker 60 i stället för hemska ATR.
-Bergfalke segelflygplan