Norwegian i balans med kapacitet och efterfrågan
I november vässade Norwegian sitt nätverk och fortsatte att ta mark, inte minst i Sverige.
Norwegian Group avslutade november med 1,84 miljoner passagerare, varav 1,5 miljoner reste med Norwegian och 324 000 med Widerøe. Det är ett styrkebesked i sig, men det mest uppseendeväckande är att beläggningen nådde 85,5 procent – den högsta någonsin i en novembermånad.
Det verkar som att Norwegian har hittat en balans mellan kapacitet och efterfrågan. Kapaciteten minskade visserligen med sex procent jämfört med förra året, men efterfrågan höll i sig – och stolarna fylldes bättre än någonsin.
Widerøe hade en mer väderpåverkad månad med 70 procents beläggning, vilket fortfarande kan anses stabilt mitt i norskt vinterkaos.
Kraftigt bokningstryck inför julen
Både Norwegian och Widerøe rapporterar att jul- och nyårsresorna fylls snabbare än i fjol. Det är fortfarande klassiska mönster som styr där inrikes resor i Norge fortsätter starkt, cityweekends i Europa går oväntat uppåt och solresorna har mer efterfrågan än kapacitet på vissa datum.
Nya linjer – och flera satsningar på Sverige
Det är tydligt att Sverige fortsätter vara en marknad Norwegian tror på. Nu tar de nästa steg – med fyra nya sommarlinjer från Arlanda och Landvetter:
• Montpellier (ARN)
• Basel (ARN)
• Beirut (ARN)
• Riga (GOT)
Dessa kompletterar redan kommunicerade lanseringar som Hamburg, Milano och Tirana.
Totalt väntas Norwegian erbjuda 72 linjer till 64 destinationer från Sverige sommaren 2026 – en ganska rejäl markering i ett läge där flera andra europeiska aktörer brottas med kapacitetsbrist och leveransproblem.
Swedavia är tydliga: satsningen speglar en fortsatt stark efterfrågan på utrikes resor från Sverige. I oktober skrev vi om hur bolaget flög in vintern med både nya vingar och nytt självförtroende, efter leveransen av sin första Boeing 737 MAX 8 från den stora ordern på 80 plan.
”Program X” i bakgrunden – och 2026 i sikte
Internt fortsätter Norwegian sitt effektiviseringsarbete, Program X, som ska göra bolaget mer motståndskraftigt genom vintermånaderna. Målet är att öka lönsamheten med över 1 miljard NOK (cirka 100 miljoner Euro) fram till 2026.
Enligt Norwegian är fokusområdena stark kostnadskontroll och att utnyttja synergier efter förvärvet av Widerøe. Det är inga revolutionerande drag – men det är just därför det kan fungera. Och kanske är det just det den nordiska marknaden behöver 2026 – en aktör som inte försöker vara allt på en gång, utan gör sin grej riktigt bra.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.


