Arlanda
Det var i maj 2017 som regeringen inrättade det så kallade Arlandarådet, en del i den samlade flygstrategi som lagts fram månaderna innan. Enligt den dåvarande infrastrukturministern Anna Johansson var det ett gediget arbete som låg framför de 13 personer som ingick i rådet. De skulle bland annat ta sig an arbetet på att uppfylla de sju fokusområden som regeringen la fast i flygstrategin i januari: tillgänglighet inom Sverige och internationellt, stärk Arlanda flygplats som nav och storflygplats, flygets miljö- och klimatpåverkan ska minska, hög flygsäkerhet med målbaserade regelverk, rättvisa villkor och sund konkurrens, en forskningsstark och innovativ flygindustrination samt ökad export av svenska varor och tjänster.
– Arlanda ska vara Nordens ledande storflygplats. Därför är det mycket viktigt att vi snarast påbörjar ett arbete med att utveckla Arlanda på ett långsiktigt hållbart sätt, sa Anna Johansson då.
Arlandarådets resultat skulle enligt planerna presenters senast den 31 december 2018 men i slutet av förra året fick rådet uppskov med rapporten fram till 31 mars i år. Men inte heller då kunde något resultat presenteras, vilket Flygtorget rapporterat om tidigare.
Nu visar det sig att mandatet för medlemmarna i Arlandarådet gick ut den 31 mars och att verksamheten i princip avvecklats. Rapporten om Arlandas framtid och hur arbetet på att skapa Nordens ledande flygplats ska läggas upp ”bereds fortsatt inom regeringskansliet”. Det finns inga uppgifter om när den kan vara klar eller hur den ska presenteras.
När Flygtorget ringer upp infrastrukturdepartementet och fråga varför både den och en annan rapport, den så kallade ”Flygplatsöversynen” båda två är mer än fyra månader försenade, är svaret: ”Inga kommentarer”.
Det finns 6 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Övriga Sverige
Skrivet av Sixten, 2019-04-28 16:43:52
Arlanda rådet var från början ett misstag. Sverige består inte bara av Stockholmare. Vore bra om regering och alla partier har en strategi för hela sverige och alla trafikslag. Det spelar väl ingen roll om Arlanda eller någon annan flygplats är störst, det skall helt enkelt bara fungera för de som har behov att transportera sig till/från Sverige eller inom landet.
|
|
Flykskam
Skrivet av CPH, 2019-04-27 17:03:44
I ett land med nyfunnen flygskam är det ingen som ens med tång vågar ta i frågan om att ARN skulle ha ambitionen att bli nordens ledande flygplats - allra minst politiker.
|
|
Utspridd flygplats
Skrivet av The Observer, 2019-04-25 22:02:54
Bra idé där Stor FL. checka in på Arlanda, sen kollar man vilken gate det är. Asch då. Gate U (som i Uppsala). Men som tur är finns det fyra spår att välja på när du ska åka dit.
Nja.. ta av sig foliehatten och kom in i matchen.
|
|
Regeringen fladdrar
Skrivet av Stor FL, 2019-04-25 13:32:53
Regeringen vill inte bli kopplad till flyg. Mp har mer makt än de borde och S saknar visioner. Att flyget i större utsträckning än järnvägen binder ihop landet är ett besvärligt faktum för Miljöfolket. Gör Ärna till fjärde banan, förläng bana 3 oc h fyra spår mellan Uppsala och Stockholm så har Stockholmområdet utan vidare bäst flygkapacitet i Norden.
|
|
Bygg om terminalerna.
Skrivet av Fritz Klyka, 2019-04-25 11:04:22
Bygg om dagens spridda terminaler till en enda stor terminal. Låt den börja vid T2 och låt den sedan gå i en böj vidare mot slutet av T5. Allt under ett tak. Stäng bana 2 och förläng bana 3 till full längd. Då har Stockholm en flygplats värd namnet.
|
|
Rätt ambitioner, men...
Skrivet av Fritz Klyka, 2019-04-25 10:41:41
Ska Arlanda nå det uttalade målet måste Arlandas byggas om i grunden. Arlanda är långtifrån den värsta flygplatsen, men inte heller den bästa. Det märks att flygplatsen inte är tänkt som en transferflygplats från början. Bra slitet på sina ställen också.
|
|