Skriv ut  

Ny anläggning ska öka produktionen av förnybart flygbränsle

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 maj 2019
Utökad produktion av svenskt förnybart flygbränsle. Det är målsättningen med den nya fabrik som enligt planerna ska stå färdig om fem år.

Tillgången på förnybart flygbränsle är den stora flaskhalsen i flygets klimatomställning. Merparten av allt biobränsle som tillverkas för flygbranschen kommer från Kalifornien. Många röster har höjts för att Sverige kan bli en stor producent av hållbart bränsle, om bara investeringsviljan finns.

Preem och Diamond Green Diesel har nu startat planeringen för vad som kan komma att bli den hittills största anläggningen med kapacitet att producera förnybar diesel och förnybart flygbränsle.
- Ökad produktion av förnybara drivmedel är helt avgörande för att möta utsläppsmålen för transportsektorn. Den nya anläggningen kommer att betyda mycket för bränslebytet, från fossilt till förnybart. Det gäller både för vägtrafiken och för flyget, säger Petter Holland, vd på Preem.

Enligt planerna ska anläggningen i Göteborg vara i bruk 2024 med kapacitet att producera 1 000 000 kubikmeter förnybara drivmedel för väg och flyg. Med 1 000 000 kubikmeter förnybart i bruk minskar de svenska transportutsläppen med 2 600 000 ton koldioxid, jämfört med motsvariga fossila drivmedel. Det motsvarar hela fem procent av Sveriges totala utsläpp varje år, och en reduktion av transportutsläppen med omkring 15 procent.

Ytterligare sex år senare, 2030 ska anläggningen enligt planerna kunna producera 3 000 000 kubikmeter förnybara drivmedel.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Skillnader mot Cortus?
Skrivet av Daniel , 2019-05-13 15:58:02
Förutom att denna inte använder Woodroll tekniken, vad skiljer mot Cortus Energy?
Anmäl inlägget
Stoppa klimathysterin
Skrivet av Klimatskeptikern, 2019-05-09 11:45:33
Bra initiativ. Det gör oss mindre beroende av oljestaterna. Glöm koldioxidargumentet. Koldioxiden behöver växterna för att växa bättre och tillverka syrgas. Fotosyntesen kallas det. Koldioxiden bildar inte ett "växthuslager" i atmosfären. Vore det så skulle jetmotorerna stanna då dom passerar detta "lager" som alltså inte finns. Det används bara av politiker för att beskatta oss mera.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev