Skriv ut   Tipsa en vän  

Flygplatserna: Umeå backar medan Skellefteå satsar

Flygnyheter, Redaktionen, den 29 maj 2019
Flygtrafiken minskar. Det är ingen nyhet men får två närbelägna flygplatser att reagera tvärt emot varandra: I Umeå läggs utbyggnad på is medan Skellefteå satsar på att bygga ut banan och locka nya flygbolag.

Skellefteå Airport beslöt sig för att, trots rådande passagerarminskning, satsa framåt och bygga ut flygplatsen.
         
Det betalade sig direkt. Med en förlängd bana såg researrangören TUI att det går att flyga nonstop från flygplatsen till Krabi i Thailand med en Boeing 787.
 
– Vi tog beslutet redan 2015 i och med vår masterplan. För oss här uppe är flyg kollektivtrafik och tåget är inte något tydligt alternativ. Därför är en utbyggd rullbana en förutsättning för att allt ska fungera, säger Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport till Flygtorget.
 
De 420 meter som nu läggs på den befintliga banan ger sammanlagt 2520 meter och Västerbottens längsta bana. Att det lockar större flygplan är en tydlig bonus. Lika viktigt är att den vanliga inrikestrafiken till Stockholm kan ske utan hinder.

– Hittills har det varit svårt med SAS CRJ900 på vintrarna eftersom den maskinen inte har reversering. 

Den nya långa banan, allt ska vara klart i mitten av september, förändrar styrkeförhållandena på de tre flygplatserna längs Västerbottenskusten, De två Swedaviaflygplatserna Luleå och Umeå får nu en jämnstark spelare i kommunägda Skellefteå. Alla tre har linjetrafik och charter på flygprogrammet.
 
– Jag ser dem inte i första hand som konkurrenter. Vi har en god relation till varandra alla tre. Vårt fokus nu är att de kommande stora företagsetableringarna som sker, bland annat med den nya batterifabriken, kräver en upprustad, modern flygplats som fungerar. Faktum är att vi just nu har en fraktutredning på gång och där passar vår långa bana in. Det kan också bli tal om att bygga ut terminalen.
         
Den utveckling som sker i Skellefteå – egentligen är det enda som saknas idag ytterligare en operatör inrikes – har inte samma motsvarighet i Umeå. Också där är det minskande flygandet märkbart. De senaste två åren har passagerarantalet slagit igenom miljonvallen men i år ser det mörkare ut: första kvartalet innebar en minskning med 18 000 passagerare jämfört med samma period förra året. Den motgången gör att planerna på att bygga ut terminalen med en andra våning och möjlighet att inrätta passagerarbryggor, skjuts på framtiden. I motsats till Skellefteå väljer man alltså att backa på investeringarna.
 
- Flygplatsen kommer inte att byggas ut för flygplatsens egen skull. Flygplatsen speglar en region, säger flygplatschefen Bengt-Ove Lindgren till Svt.





Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dags att läsa på...
Skrivet av Krille, 2019-05-30 19:40:43
CRJ900 har reverse thrust. Dock är start/landningsfarterna höga på denna maskin vilket gör att det krävs mycket bana. Speciellt om den är hal och kontaminerad
Anmäl inlägget
Tåg
Skrivet av Daniel, 2019-05-29 16:24:38
"För oss här uppe är flyg kollektivtrafik och tåget är inte något tydligt alternativ"
Det var snällt sagt om tåget som går från Bastuträsk 50 minuter bort varifrån det tar minst ca 10 timmar till Stockholm...
Anmäl inlägget
Umeå
Skrivet av Roger, 2019-05-29 12:53:37
Visst, E4:an och Ikea i ena änden men i den andra pratas det om att förlänga banan och lägga E12:an i en tunnel under banan och därav kan den förlängas ut mot älven.
Anmäl inlägget
märkligt..
Skrivet av ah, 2019-05-29 10:37:49
Det känns onekligen märkligt i dessa klimatångestdagar att lägga kommunala medel på att förlänga rullbanan, bara för att möjliggöra några avgångar per år med direktcharter till Thailand i Skellefteå. Sen är det märklig stadsplanering i Umeå får man väl säga när man lägger både E4 och Ikea vid ena änden av rullbanan, samtidigt som älven ligger vid den andra, därmed svårt att förlänga banan.
Anmäl inlägget
CRJ va det ja
Skrivet av TROSA2P, 2019-05-29 10:19:10
CRJ900 har thrust reverses, som visserligen främst används vid våt bana. Dags att steppa någon nivå eller??

Geografikunskaperna är fortsatta låga även om det nu är "Redaktionen" som står för skrivandet istället för herr Carlsson.
Anmäl inlägget
Sveriges geografi
Skrivet av Kakkarl, 2019-05-29 09:44:24
Luleå ligger i Norrbotten inte i Västerbotten.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev