Skriv ut   Tipsa en vän  

Passagerarminskningen riskerar att fortsätta även i sommar

Flygnyheter, Redaktionen, den 12 juni 2019
Passagerarminskningen fortsätter. Och redan nu oroas reseföretagen över att också semestermånaderna verkar innehålla en fortsatt nedgång. Det drabbar bland andra SAS och Norwegian.

Passagerarsiffrorna från Swedavia över maj månad är ingen uppmuntrande läsning. Raset på de svenska flygplatserna fortsätter men till skillnad från april är nedgången på Arlanda denna gång större än den på Bromma: 3 mot 5 procent.

Det kan till del bero på att SAS-strejken fortsatte två dagar in på månaden och även om den tog slut på kvällen den andra maj, tog det ytterligare dagar innan SAS del av flygtrafiken var helt återställd till normal tidtabell. Sammantaget innebar det ett tapp för SAS på cirka tio procent av passagerarna i maj. Lika troligt är att den allmänna nedgång som i grund och botten började i slutet av förra året håller i sig. Därför ställer bland andra SAS och Norwegian nu hoppet till sommaren med dels charteruppdrag, dels det säsongsanpassade linjenätet med fokus på privatresandet.

– Vi ser nu fram emot vår sommarsäsong, där vi har lagt till 25 nya linjer och fem nya destinationer, säger SAS vd Rickard Gustafson till Expressen. 

Samtidigt kommer dock varningssignaler från resebranschen som pekar på att trycket på resebokningarna inte alls ligger i nivå med förra året. Från de stora resebyråerna och arrangörerna talas det om att bokningarna minskat med 10 – 13 procent hittills, jämfört med samma period förra året. De är siffror som ska ses i skenet av att även 2018 var ett år med nedgång, till del beroende på att det svenska sommarvädret var bra. 

Tillbaka till siffrorna från Swedavia: Att inrikestrafiken fortsätter att minska är ingen nyhet, det har den gjort länge. Men nyheten under maj månad och för den delen hela året hittills har även utrikestrafiken, som de senaste åren varit motorn i passagerartillväxten, gått ner. Det är främst de kortare utrikesresorna till Europa som blir färre, alltså just de destinationer som bland andra SAS nu sätter sitt hopp till. Däremot ökar det långväga, interkontinentala resandet, alltså just de flygningar som debattörer och flygskatt har som ambition att dra ner på. 





Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

@putte
Skrivet av Kent, 2019-06-15 09:46:13
Otroligt att det ska vara så svårt att fatta, att flygets CO2 utsläpp är ugf. 2-3% utav det totala CO2 utsläppet som genereras av människan på olika sätt, El producerat från kol och olje är ett väsentligt större problem. Men svenska intelligensbefriade politiker behöver tydligen att peka ut en " syndare" Desutom är det löjligt att man vill att allt ska vara el drivet, samtidigt som man monterar ner kärnkraften. Vart ska elen komma irån?
Anmäl inlägget
Utveckling kostar pengar
Skrivet av Bo, 2019-06-14 11:52:03
Utveckling sker inte vid nedläggning av någon produkt, flyg, mobiltelefoner, bilar mm. Slutar vi människor konsumera, så blir det inte bättre i framtiden. Vissa verkar inte förstå att staten skattefiskar med miljö på kroken. Lite får man tänka själv innan man kastar sig in i en religion med profeter i spetsen.
Anmäl inlägget
Ta av er foliehattarna
Skrivet av Putte, 2019-06-14 11:38:23
@kent. Är det häxjakt att värna om att minska på luftföroreningar som 3,4 miljoner människor bevisligen avlider av varje år?
Jag förespråkar den utveckligen som sker nu; att flygindustrin tar ansvar för att minska på utsläppen. Utveckla nya motorer och nyttja andra bränsleslag så räddar vi människor och planeten; genom klimatsmarta bilar, båtar och flyg. Vi i SAS är mycket stolta över vårt miljöarbete och fortsätter så. Ni får fortsätta konspirera.
Anmäl inlägget
Irrelevant
Skrivet av Kent, 2019-06-13 22:32:07
@ Putte, det som du präsenterar som " fakta" är helt irrelevant, hur många människor fanns på Jorden runt 1970 ugf. 4 miljarder, hur många finns nu, runt 7 miljarder.
Du och andra naiva borde inse att det är det som är problemet. Att starta en häxjakt mot flyget her absolut INGEN effekt på miljö eller klimat. Det är ingenting annat än värdelös symbol politik som inte ledar till något.
Anmäl inlägget
Putte med skygglapparna
Skrivet av ?, 2019-06-13 15:21:26
Så Putte, du tycker inte att det är vi människa som skitar ner och du tycker att vi ska vara fler skitgrisar och gärna till bristningsgränsen, man kan ju inte mote Olle i grind? Det är sådana som du som farliga för planeten. Ta bort skygglapparna!
Anmäl inlägget
Vi är underbefolkade - läs fakta.
Skrivet av Putte, 2019-06-13 14:14:00
Enligt FN:s egna siffror nådde befolkningstillväxten i världen sitt maximum kring 1970 och sedan dess har tillväxttakten avtagit.
Att vi ör överbefolkade är en myt. Världen klarar många miljarder till. Resurser finns, och med teknologiutvecklingen är detta inte ens något man bör ifrågasätta. I mer än 50 år har oljeindustrin mörkat effekterna av fossila bränslen. Det här är det verkliga problemet som vi idag tvingas handskas med.
Anmäl inlägget
@putte
Skrivet av Kent, 2019-06-13 12:09:58
Alla ni frälsta kilmatkramare borde vakna och förstå att det verkliga problemet är jordens överbefolkning...
Anmäl inlägget
Trött på globaluppvärmningskramare
Skrivet av Sixten, 2019-06-13 10:21:12
@ Putte
Du och dina gelikar använder den globala uppvärmningen som något slags substitut för religion!
Är det ovanligt kallt, varmt, regnigt eller torrt så beror det på den globala uppvärmningen. Skaffa ett liv med mening och innehåll och sluta skyll alla vädersituationer på den s.k. globala uppvärmningen.
Anmäl inlägget
Svenska kronans fall
Skrivet av Patrik Pilot, 2019-06-13 06:47:30
Med tanke på hur lite man får för kronan i populära turistorter är det inte konstigt att charterresandet minskar. Varit till Kroatien några år men nu är det alldeles för dyrt. Undantag Turkiet som har skrivit ner valutan, vilket innebär att det är ett av få charterdestinationer som blivit billigare. Resandet kommer att minska ännu mer med tanke på att vi är på väg in i en lågkonjunktur. Låga räntor hemma dyrt att resa.
Anmäl inlägget
Avgaser dödar. Det handlar inte bara om koldioxid.
Skrivet av Putte, 2019-06-13 00:19:13
@Thomas. Jag är trött på klimatförnekare som dig. Om du inte vill tro på koldioxidvetenskapen, då bör du ta en funderare på vilka effekter utsläpp har på oss människor. 3,4 miljoner människor varje år dör av luftföroreningar. Alla avgaspartiklar från förbränningen av bränsle drar du och dina barn ner i lungorna. Bilar, flygplan, fartyg osv. Att kämpa för mindre bränsleberoende är ansvarsfullt, och det är jag stolt över att flygbranschen gör.
Anmäl inlägget
Koldioxid bra för allt grönt, utom trafikljusen.
Skrivet av thomas, 2019-06-12 15:42:18
Är verkligen koldioxiden utredd?
Det är ju fotosyntesens syre, hört om att Afrikas savanner blivit grönare, växthus där man pumpar in koldioxid som blir grönare och det växer snabbare där. Nu när flooding drabbat i stort sett hela jorden är koldioxiden viktig för att kickstarta växtprocessen.
Anmäl inlägget
Väntat
Skrivet av Kent, 2019-06-12 12:22:59
Ja vem hade väntat sig någonting annat, flygskam, högre avgifter på Arlanda. Det blir mer avveckling än utveckling av flygtrafiken. Regeringens ambition om Arlanda flygplats som ledande i Norden låter mer och mer som deras andra " satsningar" fullständigt verklighets frånvända
Anmäl inlägget
Mindre kunder
Skrivet av Gullan Purser&Serviceexpert, 2019-06-12 11:45:23
Det stämmer tyvärr, fler kunder åker buss och tåg.
Men det är enligt prognos. DY är de stora förlorarna och har redan enorma skulder till olika flygplatser. mellan 20-70 miljoner på många ställen...
Men vi kokar vårt goda och gratis goda kaffe oc hoppas vända trenden.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Air BP
BAM
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev