Passagerarminskningen riskerar att fortsätta även i sommar
Publicerad den 12 juni 2019Kommentarer
Otroligt att det ska vara så svårt att fatta, att flygets CO2 utsläpp är ugf. 2-3% utav det totala CO2 utsläppet som genereras av människan på olika sätt, El producerat från kol och olje är ett väsentligt större problem. Men svenska intelligensbefriade politiker behöver tydligen att peka ut en ” syndare” Desutom är det löjligt att man vill att allt ska vara el drivet, samtidigt som man monterar ner kärnkraften. Vart ska elen komma irån?
Utveckling sker inte vid nedläggning av någon produkt, flyg, mobiltelefoner, bilar mm. Slutar vi människor konsumera, så blir det inte bättre i framtiden. Vissa verkar inte förstå att staten skattefiskar med miljö på kroken. Lite får man tänka själv innan man kastar sig in i en religion med profeter i spetsen.
@kent. Är det häxjakt att värna om att minska på luftföroreningar som 3,4 miljoner människor bevisligen avlider av varje år?
Jag förespråkar den utveckligen som sker nu; att flygindustrin tar ansvar för att minska på utsläppen. Utveckla nya motorer och nyttja andra bränsleslag så räddar vi människor och planeten; genom klimatsmarta bilar, båtar och flyg. Vi i SAS är mycket stolta över vårt miljöarbete och fortsätter så. Ni får fortsätta konspirera.
@ Putte, det som du präsenterar som ” fakta” är helt irrelevant, hur många människor fanns på Jorden runt 1970 ugf. 4 miljarder, hur många finns nu, runt 7 miljarder.
Du och andra naiva borde inse att det är det som är problemet. Att starta en häxjakt mot flyget her absolut INGEN effekt på miljö eller klimat. Det är ingenting annat än värdelös symbol politik som inte ledar till något.
Så Putte, du tycker inte att det är vi människa som skitar ner och du tycker att vi ska vara fler skitgrisar och gärna till bristningsgränsen, man kan ju inte mote Olle i grind? Det är sådana som du som farliga för planeten. Ta bort skygglapparna!
Enligt FN:s egna siffror nådde befolkningstillväxten i världen sitt maximum kring 1970 och sedan dess har tillväxttakten avtagit.
Att vi ör överbefolkade är en myt. Världen klarar många miljarder till. Resurser finns, och med teknologiutvecklingen är detta inte ens något man bör ifrågasätta. I mer än 50 år har oljeindustrin mörkat effekterna av fossila bränslen. Det här är det verkliga problemet som vi idag tvingas handskas med.
Alla ni frälsta kilmatkramare borde vakna och förstå att det verkliga problemet är jordens överbefolkning…
@ Putte
Du och dina gelikar använder den globala uppvärmningen som något slags substitut för religion!
Är det ovanligt kallt, varmt, regnigt eller torrt så beror det på den globala uppvärmningen. Skaffa ett liv med mening och innehåll och sluta skyll alla vädersituationer på den s.k. globala uppvärmningen.
Med tanke på hur lite man får för kronan i populära turistorter är det inte konstigt att charterresandet minskar. Varit till Kroatien några år men nu är det alldeles för dyrt. Undantag Turkiet som har skrivit ner valutan, vilket innebär att det är ett av få charterdestinationer som blivit billigare. Resandet kommer att minska ännu mer med tanke på att vi är på väg in i en lågkonjunktur. Låga räntor hemma dyrt att resa.
@Thomas. Jag är trött på klimatförnekare som dig. Om du inte vill tro på koldioxidvetenskapen, då bör du ta en funderare på vilka effekter utsläpp har på oss människor. 3,4 miljoner människor varje år dör av luftföroreningar. Alla avgaspartiklar från förbränningen av bränsle drar du och dina barn ner i lungorna. Bilar, flygplan, fartyg osv. Att kämpa för mindre bränsleberoende är ansvarsfullt, och det är jag stolt över att flygbranschen gör.
Är verkligen koldioxiden utredd?
Det är ju fotosyntesens syre, hört om att Afrikas savanner blivit grönare, växthus där man pumpar in koldioxid som blir grönare och det växer snabbare där. Nu när flooding drabbat i stort sett hela jorden är koldioxiden viktig för att kickstarta växtprocessen.
Ja vem hade väntat sig någonting annat, flygskam, högre avgifter på Arlanda. Det blir mer avveckling än utveckling av flygtrafiken. Regeringens ambition om Arlanda flygplats som ledande i Norden låter mer och mer som deras andra ” satsningar” fullständigt verklighets frånvända
Det stämmer tyvärr, fler kunder åker buss och tåg.
Men det är enligt prognos. DY är de stora förlorarna och har redan enorma skulder till olika flygplatser. mellan 20-70 miljoner på många ställen…
Men vi kokar vårt goda och gratis goda kaffe oc hoppas vända trenden.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten