Skriv ut  

Kinatrafiken blomstrar på Arlanda

Flygnyheter, Redaktionen, den 1 augusti 2019
Air China är uppe i dagliga förbindelser till Beijing och China Easterns linje till Shanghai blir åretruntlinje. Arlanda har fått fart på trafiken till Kina medan de kinesiska bolagen vacklar på Kastrup.

Det var en fjäder i hatten när Arlanda fick SAS nya linje till Hong Kong hösten 2015. Men lyckan blev kort, efter tre år flyttades trafiken över till Kastrup. Kvar fanns då enbart Air China med linjen till Beijing fem dagar i veckan. Samtidigt har Köpenhamn kunnat se en stark ökning av kinesiska flygbolag det senaste året. Visserligen gav Cathay Pacific upp när SAS flyttade Hong Kong till Kastrup men i gengäld har 
Sichuan Airlines startat trafik till Chengdu och Air China flyger sedan ett drygt år trafik till Beijing. 
         
Men det visar sig nu att de två kinesiska flygbolagen har det motigt i Köpenhamn. Passagerarutvecklingen är inte den förväntade och enligt danska Check-in ligger kabinfaktorn på cirka 34 procent hos de två kinesiska bolagens linjer till Chengdu och Beijing. Det gör att Sichuan Airlines nu slingar linjen till Chengdu via Helsingfors för att på så sätt öka passagerarunderlaget. Hur Air China, som alltså konkurrerar med sig själva på Stockholm och med SAS i Köpenhamn, ska hantera situationen är oklart. 

Kontrasten till Arlanda är också tydlig. Nu under sommaren har Air China gått upp till sju avgångar i veckan till Beijing medan China Eastern återkommit på helårsbasis efter vinteruppehållet och nu flyger fyra gånger i veckan till Shanghai. De båda flygbolagen kan också visa en passagerarökning på 7 procent under första halvåret i år och en kabinfaktor på cirka 70 procent, alltså dubbelt den som i dagsläget gäller på de kinesiska bolagens linjer från Kastrup. China Eastern har också rapporterat att Stockholm är flygbolagets bästa fraktdestination.

De reseundersökningar som Swedavia gör varje år visar att under perioden från andra kvartalet 2018 till första kvartalet 2019 reste 107 000 personer från Arlanda till Kina, en ökning på 22 procent trots att China Eastern hade vinteruppehåll i trafiken. Cirka 50 procent åker direkt med de två kinesiska bolagen, medan 24 procent väljer transit i Helsingfors, 17 procent i Köpenhamn och övriga cirka nio procent andra hubbar.

Den positiva utvecklingen av direkttrafiken mellan Sverige och Kina – i Göteborg ökade de kinesiska resenärerna med 54 procent under perioden ovan – gör att Swedavia gärna ser fler frekvenser, till exempel att Air China går upp till daglig trafik också under vinterhalvåret. Ett problem är dock att i dagsläget styr avtalen med de kinesiska myndigheterna antalet tillåtna slots för flygtrafiken från Kina. Visserligen har de kinesiska myndigheterna släppt på den tidigare regeln om ”one carrier, one route”. Numera får alltså olika kinesiska flygbolag konkurrera med varandra om trafik på samma destinationer och regioner, men de har bara 21 slots att tillgå i alla de tre skandinaviska länderna och i dagsläget är 20 av dem upptagna. I princip går det alltså bara att öka med en frekvens på något av de tre länderna i Skandinavien. Vid sidan av de kinesiska flygbolagen som flyger på Stockholm och Köpenhamn har Hainan Airlines en linje från Beijing till Oslo.

Det kan dock bli tal om att öka tilldelningen av slots när luftfartsförhandlingarna återupptas i vinter.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev