Ving sommarprogram 2026
Är det någon som vet om Ving släppt alla resor till deras sommarsäsong nästa år ännu?
Orsaken till att jag frågar är att jag har bokat en resa från Köpenhamn till Turkiet sista lördagen i maj. Aktuell flight (DK414) har sedan tidigare alltid haft en avgång på morgonen men kommer nu istället lyfta senare på eftermiddagen, närmare bestämt kl. 16.45. Det märkliga är att jag har svårt att hitta hur planet kan vara slingad. Det är tämligen ganska ovanligt att Sunclass kan låta sina plan stå på marken en hel dag utan att det ska användas på morgonen till en annan destination.
Kollar man aktuell dag från Köpenhamn så framgår det att det finns en resa till Kreta Chania på morgonen med retur på eftermiddagen. Rent tekniskt hade det kunnat vara det planet som sedan vänder och flyger till Antalya. Men samtidigt är det omöjligt eftersom det är två olika typer av plan (Chania har A330-941 och Antalya har A321). Därefter finns det även ett morgonflyg till Mallorca med en A321, men det planet är inte tillbaka i Köpenhamn förrän natt mot söndag så det är inte det heller och det är därför som jag har mina funderingar att det kanske kan vara så att alla resor ännu inte har släppts ännu och som i så fall kanske kan förklara att DK414 istället får flyga på eftermiddagen.
svar
Exakt, det var min tanke, då funkar inte den slingan som några nämnde,
En gissning är att sommarprogrammet kommer justeras och drabbade resenärer kommer få ett sms/mail om det,
Hänt mig några gånger
Classebrasse
Flighten till Antalya lyfter 16.45 och landar 21.25 lokal tid. Åter i luften kl 22.45 där den sedan landar i Köpenhamn 01.40. Så den är inte slingad till exempelvis Växjö. Annars hade det ju faktiskt gått att klämma in om flighten från Köpenhamn varit morgonflyg. Avgång ca kl 07.00 och sedan ner till Antalya. Upp igen och flyga till Växjö för att lyfta kanske runt 17.00 från Växjö och sedan ner till Antalya och sedan till Köpenhamn
Vilken tid ska du landa på Kastrup då?
Om man tittar bara någon vecka framåt så ser man att Mallorca avgången på lördagen ändras till en A321 och går som en ren morgon/förmiddags flight. Därav kan den då med större sannolikhet paras ihop med eftermiddagsrotationen till AYT. Att den skulle V-slingas t.ex. ARN-AYT-CPH-AYT-ARN är mer osannolikt, främst då AYT går som direkt retur, d.v.s. CPH–AYT–CPH, och dels för att man främst använder V-slingor för att effektivare trafikera de regionala flygplatserna där man inte vanligtvis har så stor närvaro eller bas, t.ex. CPH–AYT–VXO–AYT–CPH. Sedan varför de ändrat AYT från morgon till kväll kan ju vara allt ifrån att de inte fick tag på samma slottider (eller att någon annan bas fick just de tiderna), eller att flygprogrammet blev bättre optimerat på detta vis (AYT skapar ofta följdförseningar när den går på morgonen, det har nog många märkt som flugit ARN–PVK på kvällen efteråt..), det kan ju vara att destinationen hade bättre täckning att ta emot gästerna på kvällen rent logistiskt, eller tusen andra anledningar, flera i kombination med varandra osv.
Tänk också på att flygplanen kan vara slingade att flyga ARN-AYT-CPH-AYT-ARN på sommaren. Väldigt vanligt hos de flesta charterbolag för att maxa kapaciteten.
Slutet av maj innan sommarlovet brukar vara ”reaveckor” på charter där stora delar av utbudet säljs med extrema rabatter som ”sista-minuten”. Är man inte bundna av hotellkontrakt innan sommaren är det kanske billigare att inte flyga alls eller så passar man på att flyga från mindre orter som normalt saknar charter?
Maskinen kan flyga en annan slinga, tex starta uppe på Arlanda. Tex ARN-PMI-CPH-AYT…osv eller liknande. Eller så är slingorna inte helt färdiga för sommaren, det kan bli ändringar i tidtabellen och slingor.