Featured article image

Gardermoen: Starter från taxibanan håller flygplatsen öppen

Publicerad den 8 augusti 2019
Kommentarer
En av två banor stängd merparten av sommaren. Men med hjälp av en ombyggd taxibana har flygtrafiken i Oslo hållits igång som vanligt.
Gardermoen

Gardermoen
 
Somrarna brukar var den tid på året då flygplatserna passar på att reparera och underhålla banorna. Samtidigt ska dock trafiken hållas igång och på de stora flygplatserna kan det innebära restriktioner. Arlanda har under sommaren hållit bana 1 stängd för omfattande reparationer, vilket Flygtorget rapporterat om tidigare. Men även bana 08/26 har under juli månad behövt tillsyn och därför haft restriktioner och bara tillåtit 
landningar. Sammantaget två veckor, 11 – 25 juli var alltså bankapaciteten på Arlanda i det närmaste halverad.
Också i Oslo har sommaren använts till reparationer av en av de två banorna. Det är den östra banan 
RWY 01R/19L som hållit stängt sedan den 28 juni och öppnar igen nu på söndag den 11 augusti. Under den tiden har dock det mesta av trafiken kunnat flyta på utan inskränkningar tack vare att en av taxibanorna använts som bana för starter från flygplatsen. 
Innan den kunde tas i bruk som temporär bana Tango 
01C/19C krävdes omfattande ombyggnad och förstärkning. Bland annat asfalterades den om till 2 380 x 45 meter och fick utökade skuldror i banänderna. Under sommaren har Tango/Runway Center haft C-klass och enbart utnyttjats av SAS, Norwegian och Wideröe, de tre flygbolag som har mest trafik på flygplatsen.
Med hjälp av Tango har Oslo i princip inte haft några inskränkningar av trafiken trots att en av de två huvudbanorna varit stängd under sex veckor.
 
– Det är en lösning som vi utarbetat i samarbete med Luftfartstillsynet och är något som både Avinor och flygbolagen är mycket nöjda med, skriver Avinor i en kommentar.
Skriv en kommentar

Kommentarer

@Bertil
2019-08-09 06:13

När tempen kryper upp mot 20-25 grader på ARN så vips så är det single rwy ops

Bertil
2019-08-08 19:47

Arlanda har tre banor mot Oslos två.
Därför finns det inget större behov av hålla på med taxibanor. Visserligen inte helt optimalt när ena parallellbanan stänger men ingen katastrof heller, lite längre taxitid bara.

pf
2019-08-08 15:47

“Runway Center skal kun benyttes til avganger med kode C fly, og kun av de norske selskapene Norwegian, SAS og Widerøe.”

https://us9.campaign-archive.com/?u=4774d603a2185e49ffbe2c441&id=369b00733c

pf
2019-08-08 15:32

anvender en taxevei som permanent reserve-dette gjøres sikkert mange andre steder i verden også.

Kent
2019-08-08 11:49

av Nordmännen, Tyvärr vet ingen på Swedavia eller ARN vad innovation är, eller service för den delen…

Johnn
2019-08-08 11:45

USAF tog det ett steg längre när de behövde jobba på banan på Hill AFB. De använde helt enkelt taxibanan utan någon breddning och har landat plan upp till C-17 på den!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten