Skriv ut  

Utrikestrafiken en ljusning för BRA

Flygnyheter, Redaktionen, den 23 augusti 2019
Inrikestrafiken fortsätter att minska, fyra procent ner på Bromma hittills under året. De dystra siffrorna till trots har de fyra utrikeslinjerna blivit en framgång för BRA som nu planerar för ett ökat utrikesnät.

I dagarna avslutade BRA sommarens trafikprogram mellan Malmö och Mallorca. Trafiken, där BRA är ensamma om att flyga sträckan, har blivit en framgång och ett antal av flygningarna har varit fullbokade.

– Med facit i hand hade vi nog kunnat flyga ännu lite mer än vi gjort vilket vi tar med oss till planeringen till nästa sommar, säger Magnus Friberg som ansvarat för Mallorcasatsningen hos BRA.

Det är en planering som gäller även de övriga tre säsongslinjer utrikes som BRA numera har i linjenätet: Göteborg – Lyon, Växjö – Berlin och Visby – Helsingfors. Dessutom finns en helårslinje mellan Umeå och Helsingfors som flygs i samarbete med Finnair och i första hand fungerar som feeder in till Asientrafien från flygplatsen där.

Utrikestrafiken är en marginalproduktion som läggs in vid tider när det finns resurser ledig från ordinarie flygningar på inrikesnätet. Det gör i sin tur att det går att skapa och slinga linjer från flygplatser vid sidan av storstäderna och som har en tydlig marknad. Växjö är ett sådant exempel där linjen till Berlin även den gått över förväntan.

– Vi har sett att den fått fäste i Tyskland med ett tydligt ökat antal inkommande resenärer från Berlin. Det är den typen av matchningar som vi fokuserar på i planeringen för kommande säsong, säger presschefen Jim Hofverberg till Flygtorget.

Ytterligare en pusselbit i den planeringen är hur den framtida flygplansflottan ska se ut. I dagsläget har trafiken Malmö – Mallorca,  Göteborg – Lyon och Umeå – Helsingfors flugits med Avro-maskinerna medan Växjö – Berlin och Visby – Helsingfors haft ATR72 i flygprogrammet. BRA arbetar med vad man kallar en ”jetflyglösning” för tiden efter mars-april nästa år när de sista Avro ska ha lämnat flottan. Hur den till slut ska att gestalta sig kommer att påverka den utrikestrafik som av allt att döma blir allt viktigare för BRA.



Kommentera artikeln
Det finns 26 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Total nedläggning
Skrivet av Hasse, 2019-08-27 10:11:40
Finns en övervägande risk att BRA lägger ner helt och hållet. OM inte ATR verksamheten genererar vinst till ca 2021 är risken nog överhängande att Per G-B lägger ner/säljer av hela verksamheten.
Om inte ännu tidigare
Anmäl inlägget
Svensk inrikes
Skrivet av Mr €, 2019-08-26 10:41:46
En av de få som lyckades driva lönsamt inrikesflygbolag år efter år var Golden Air, snart kommer BRA be Air Baltic måla några nya A220's i Svenska flaggan och slinga de svenskar de har anställda att köra morgon o eftermiddagsturer i Sverige på BRA's slot'ar.
Anmäl inlägget
Nordicas erbjudande
Skrivet av P2F, 2019-08-26 00:20:25
Nordica erbjuder P2F. Betala €40.000 för rating och timmar. Ingen lön under tiden.
Sedan ligger en Kaptens lön på ca €4000 per månad på ATR/CRJ med Tallinn bas. Högre lön på basen i CPH.
De söker desperat folk på alla typer.
Anmäl inlägget
Otroligt!
Skrivet av Andreas, 2019-08-25 16:11:12
Kan det verkligen stämma att lönerna är betydligt lägre i Estland än i Sverige? Otrolig fakta som sprids här. Den där flygbranschen måste vara bra unik, för detsamma gäller väl inte i alla andra branscher?
Anmäl inlägget
@sv
Skrivet av Bo, 2019-08-25 15:17:28
@SV
Vill bolag vara med och konkurrera på den nordiska marknaden får de vara beredda att betala de avgifter och skatter som gäller samt följa regler.
Gäller såklart alla branscher.
Kolla till exempel Danska facken, de ser till att folk med bas i Danmark har sjyssta villkor annars är bolag inte välkomna där. Där ligger vi i Sverige tyvärr en bit efter.
Anmäl inlägget
Dött
Skrivet av Op, 2019-08-25 14:57:09
Inrikesmarknaden i Sverige är död. Ingen vill betala kostnaden för att flyga med ett svenskt flygbolag. Vilket BRAs kraftiga underskott detta år 2019 visar. Synd att bolaget misskötts så från dag ett där chefer utan kostnadskontroll o verklighetsförankring fått bestämma. Brukar vara för sent när så drastiska beslut som att halvera bolaget tas. Det är tre år försent.
Anmäl inlägget
Snart biljettförsäljare
Skrivet av Wet, 2019-08-25 14:04:55
BRA kommer blir tvingade att gå över till att sälja biljetter. Deras overhead är löjligt stor och kommer aldrig bära sig på en minskande svensk inrikesmarknad. Utfasningen RJ går för långsamt.
Risken att Nordica opererar samtlig produktion åt BRA är överhängande, antingen det eller KK. Möjligtvis att någon vill köpa det men troligen inte.
Anmäl inlägget
Ego aside
Skrivet av Tom, 2019-08-25 11:06:56
Det finns andra jobb. Men knappast några som lyfter ditt ego som pilotyrket...
Anmäl inlägget
Piloter
Skrivet av Sv, 2019-08-25 07:25:00
Kan ni piloter någon gång förstå att denna utveckling har att göra med att det helt enkelt är för dyrt att anställa i Sverige?

Visst, fortsätt att vurma om folkhemmet, gemenskapen och all annan socialism som inte ens den så kallade högern vill göra sig av med. Men det kommer fortfarande inte göra inrikesflyget lönsamt. Det har inte varit lönsamt på många år...
Anmäl inlägget
Nordica
Skrivet av ES, 2019-08-25 03:29:46
En kaptenslön på Nordica med TLL bas är lägre än en ATR Styrman har på BRA...
Anmäl inlägget
SPF
Skrivet av @Bergkvist, 2019-08-25 02:51:48
Och SPF sitter tysta och försöker hålla kvar det sista som går att hålla kvar...
Anmäl inlägget
Inhyrning
Skrivet av Bergkvist, 2019-08-24 18:15:15
Kan inte bli annat än en succé om vi får hyra in Nordica där en kaptenslön på en CRJ är betydligt lägre än företagets egna ATR kapteners löner. Ytterligare en fördel är att lönerna per pilot stiger inte årligen, mer än med inflationen. Detta blir succé. SUCCÉ!
Anmäl inlägget
Chartern got
Skrivet av Gh, 2019-08-24 15:57:10
Bra har ju en hel del charter från Got kommer ngn utländsk operatör sno åt sig även denna op.?
Anmäl inlägget
Pilot
Skrivet av PF, 2019-08-24 11:23:42
Det är en tråkig utveckling vi ser på Svenska flygmarknaden idag.
Flybe, Cityjet, SAIL och Nordica tar stora delar av SAS produktion och snart förmodligen BRA.
Amapola går väl samma väg tillmötes.
Svenska arbeten försvinner och allt pressas till bristningsgränsen.
Anmäl inlägget
Grekland
Skrivet av Georgos, 2019-08-23 23:23:27
Och för att inte tala om Greklands produktionen som är en succe??????
Anmäl inlägget
UME-HEL
Skrivet av Crew, 2019-08-23 22:59:30
Umeå-Helsingfors flygs med ATR72 och inte Avro som det påstås i artikeln.
Anmäl inlägget
Skräckscenario...
Skrivet av Oja, 2019-08-23 22:21:50
...att få sitta timtals i en ATR till Mallorca. Kommande dagar blir en döv tillvaro innan återfärden. Därefter krävs två veckors anpassning till normalt ljudbrus.
Anmäl inlägget
Glöm det
Skrivet av CRJ rider, 2019-08-23 21:39:41
Glöm CRJ900 på 1668m på BMA
Anmäl inlägget
Beräkning på prestanda.
Skrivet av Norbit, 2019-08-23 20:38:00
Har inte BRA räknat både på EMB 170/190 samt CRJ förrut, och då kommit fram att de inte är lämpliga för Bromma?
Är inte CRJ lite liten för att flyga charter till Mallorca?
Anmäl inlägget
Kanske även
Skrivet av Op, 2019-08-23 19:40:54
Tar över ATR trafiken så blir BRA som gamla Sverigeflyg. Ren biljettförsäljare. Fungerade bra förr.
Anmäl inlägget
Outsourcing - go Sweden!
Skrivet av Vilhelm, 2019-08-23 17:50:59
Ja, snyggt jobbat med en bra utrikessatsning. Nu kan löner och konsumtion hamna i baltstaterna framöver när Avron ersätts med utländsk arbetskraft medan 363 svenska medarbetare sparkas. Snyggt av våra styrande som successivt outsourcar de arbetstillfällen vi har i Sverige, fullständigt resultatlöst för t ex miljö osv. Och snyggt av Braathens som inte ens kan ge en övergångslösning för sin anställda vid denna typ av verksamhetsövergång.

Go Sweden!
Anmäl inlägget
Nordica tar över
Skrivet av FO BRA, 2019-08-23 14:41:33
Kan mycket väl tänka mig att det blir Nordica som flyger åt BRA. De har dels sina CRJ900 samt att de ska in med Embraer, med tanke på att de söker piloter till den typen. Tror Nordica blir en bra sammarbetspartner
Anmäl inlägget
Inte Avro UME-HEL
Skrivet av Jeff, 2019-08-23 10:40:55
Men nu blev det fel. Mellan Umeå och Helsingfors är det och har alltid varit ATR som flyger den sträckan.
Anmäl inlägget
Emb 190 bör BRA leasa in. 114 pax precis lagom !
Skrivet av Mc gyver, 2019-08-23 10:34:07
Som sagt Emb 190 vore alldeles utmärkt ! Som Great Dane ! 12 år på nacken gör inget.
Anmäl inlägget
Nordica
Skrivet av Pnf, 2019-08-23 09:27:30
Ryktas i korridorerna att Nordica kommer flyga JET trafik för BRA inom kort.
Anmäl inlägget
Det blir...
Skrivet av Doomsday, 2019-08-23 09:03:09
ATR72 till Mallorca och de andra ställena i Europa :S
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev