Utrikestrafiken en ljusning för BRA

Publicerad den 23 augusti 2019
Kommentarer
Inrikestrafiken fortsätter att minska, fyra procent ner på Bromma hittills under året. De dystra siffrorna till trots har de fyra utrikeslinjerna blivit en framgång för BRA som nu planerar för ett ökat utrikesnät.
I dagarna avslutade BRA sommarens trafikprogram mellan Malmö och Mallorca. Trafiken, där BRA är ensamma om att flyga sträckan, har blivit en framgång och ett antal av flygningarna har varit fullbokade.
– Med facit i hand hade vi nog kunnat flyga ännu lite mer än vi gjort vilket vi tar med oss till planeringen till nästa sommar, säger Magnus Friberg som ansvarat för Mallorcasatsningen hos BRA.
Det är en planering som gäller även de övriga tre säsongslinjer utrikes som BRA numera har i linjenätet: Göteborg – Lyon, Växjö – Berlin och Visby – Helsingfors. Dessutom finns en helårslinje mellan Umeå och Helsingfors som flygs i samarbete med Finnair och i första hand fungerar som feeder in till Asientrafien från flygplatsen där.
Utrikestrafiken är en marginalproduktion som läggs in vid tider när det finns resurser ledig från ordinarie flygningar på inrikesnätet. Det gör i sin tur att det går att skapa och slinga linjer från flygplatser vid sidan av storstäderna och som har en tydlig marknad. Växjö är ett sådant exempel där linjen till Berlin även den gått över förväntan.
– Vi har sett att den fått fäste i Tyskland med ett tydligt ökat antal inkommande resenärer från Berlin. Det är den typen av matchningar som vi fokuserar på i planeringen för kommande säsong, säger presschefen Jim Hofverberg till Flygtorget.
Ytterligare en pusselbit i den planeringen är hur den framtida flygplansflottan ska se ut. I dagsläget har trafiken Malmö – Mallorca,  Göteborg – Lyon och Umeå – Helsingfors flugits med Avro-maskinerna medan Växjö – Berlin och Visby – Helsingfors haft ATR72 i flygprogrammet. BRA arbetar med vad man kallar en ”jetflyglösning” för tiden efter mars-april nästa år när de sista Avro ska ha lämnat flottan. Hur den till slut ska att gestalta sig kommer att påverka den utrikestrafik som av allt att döma blir allt viktigare för BRA.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Hasse
2019-08-27 10:11

Finns en övervägande risk att BRA lägger ner helt och hållet. OM inte ATR verksamheten genererar vinst till ca 2021 är risken nog överhängande att Per G-B lägger ner/säljer av hela verksamheten.
Om inte ännu tidigare

Mr €
2019-08-26 10:41

En av de få som lyckades driva lönsamt inrikesflygbolag år efter år var Golden Air, snart kommer BRA be Air Baltic måla några nya A220’s i Svenska flaggan och slinga de svenskar de har anställda att köra morgon o eftermiddagsturer i Sverige på BRA’s slot’ar.

P2F
2019-08-26 00:20

Nordica erbjuder P2F. Betala €40.000 för rating och timmar. Ingen lön under tiden.
Sedan ligger en Kaptens lön på ca €4000 per månad på ATR/CRJ med Tallinn bas. Högre lön på basen i CPH.
De söker desperat folk på alla typer.

Andreas
2019-08-25 16:11

Kan det verkligen stämma att lönerna är betydligt lägre i Estland än i Sverige? Otrolig fakta som sprids här. Den där flygbranschen måste vara bra unik, för detsamma gäller väl inte i alla andra branscher?

Bo
2019-08-25 15:17

@SV
Vill bolag vara med och konkurrera på den nordiska marknaden får de vara beredda att betala de avgifter och skatter som gäller samt följa regler.
Gäller såklart alla branscher.
Kolla till exempel Danska facken, de ser till att folk med bas i Danmark har sjyssta villkor annars är bolag inte välkomna där. Där ligger vi i Sverige tyvärr en bit efter.

Op
2019-08-25 14:57

Inrikesmarknaden i Sverige är död. Ingen vill betala kostnaden för att flyga med ett svenskt flygbolag. Vilket BRAs kraftiga underskott detta år 2019 visar. Synd att bolaget misskötts så från dag ett där chefer utan kostnadskontroll o verklighetsförankring fått bestämma. Brukar vara för sent när så drastiska beslut som att halvera bolaget tas. Det är tre år försent.

Wet
2019-08-25 14:04

BRA kommer blir tvingade att gå över till att sälja biljetter. Deras overhead är löjligt stor och kommer aldrig bära sig på en minskande svensk inrikesmarknad. Utfasningen RJ går för långsamt.
Risken att Nordica opererar samtlig produktion åt BRA är överhängande, antingen det eller KK. Möjligtvis att någon vill köpa det men troligen inte.

Tom
2019-08-25 11:06

Det finns andra jobb. Men knappast några som lyfter ditt ego som pilotyrket…

Sv
2019-08-25 07:25

Kan ni piloter någon gång förstå att denna utveckling har att göra med att det helt enkelt är för dyrt att anställa i Sverige?

Visst, fortsätt att vurma om folkhemmet, gemenskapen och all annan socialism som inte ens den så kallade högern vill göra sig av med. Men det kommer fortfarande inte göra inrikesflyget lönsamt. Det har inte varit lönsamt på många år…

ES
2019-08-25 03:29

En kaptenslön på Nordica med TLL bas är lägre än en ATR Styrman har på BRA…

@Bergkvist
2019-08-25 02:51

Och SPF sitter tysta och försöker hålla kvar det sista som går att hålla kvar…

Bergkvist
2019-08-24 18:15

Kan inte bli annat än en succé om vi får hyra in Nordica där en kaptenslön på en CRJ är betydligt lägre än företagets egna ATR kapteners löner. Ytterligare en fördel är att lönerna per pilot stiger inte årligen, mer än med inflationen. Detta blir succé. SUCCÉ!

Gh
2019-08-24 15:57

Bra har ju en hel del charter från Got kommer ngn utländsk operatör sno åt sig även denna op.?

PF
2019-08-24 11:23

Det är en tråkig utveckling vi ser på Svenska flygmarknaden idag.
Flybe, Cityjet, SAIL och Nordica tar stora delar av SAS produktion och snart förmodligen BRA.
Amapola går väl samma väg tillmötes.
Svenska arbeten försvinner och allt pressas till bristningsgränsen.

Georgos
2019-08-23 23:23

Och för att inte tala om Greklands produktionen som är en succe??????

Crew
2019-08-23 22:59

Umeå-Helsingfors flygs med ATR72 och inte Avro som det påstås i artikeln.

Oja
2019-08-23 22:21

…att få sitta timtals i en ATR till Mallorca. Kommande dagar blir en döv tillvaro innan återfärden. Därefter krävs två veckors anpassning till normalt ljudbrus.

CRJ rider
2019-08-23 21:39

Glöm CRJ900 på 1668m på BMA

Norbit
2019-08-23 20:38

Har inte BRA räknat både på EMB 170/190 samt CRJ förrut, och då kommit fram att de inte är lämpliga för Bromma?
Är inte CRJ lite liten för att flyga charter till Mallorca?

Op
2019-08-23 19:40

Tar över ATR trafiken så blir BRA som gamla Sverigeflyg. Ren biljettförsäljare. Fungerade bra förr.

Vilhelm
2019-08-23 17:50

Ja, snyggt jobbat med en bra utrikessatsning. Nu kan löner och konsumtion hamna i baltstaterna framöver när Avron ersätts med utländsk arbetskraft medan 363 svenska medarbetare sparkas. Snyggt av våra styrande som successivt outsourcar de arbetstillfällen vi har i Sverige, fullständigt resultatlöst för t ex miljö osv. Och snyggt av Braathens som inte ens kan ge en övergångslösning för sin anställda vid denna typ av verksamhetsövergång.

Go Sweden!

FO BRA
2019-08-23 14:41

Kan mycket väl tänka mig att det blir Nordica som flyger åt BRA. De har dels sina CRJ900 samt att de ska in med Embraer, med tanke på att de söker piloter till den typen. Tror Nordica blir en bra sammarbetspartner

Jeff
2019-08-23 10:40

Men nu blev det fel. Mellan Umeå och Helsingfors är det och har alltid varit ATR som flyger den sträckan.

Mc gyver
2019-08-23 10:34

Som sagt Emb 190 vore alldeles utmärkt ! Som Great Dane ! 12 år på nacken gör inget.

Pnf
2019-08-23 09:27

Ryktas i korridorerna att Nordica kommer flyga JET trafik för BRA inom kort.

Doomsday
2019-08-23 09:03

ATR72 till Mallorca och de andra ställena i Europa :S

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten