Utrikestrafiken en ljusning för BRA
Publicerad den 23 augusti 2019Kommentarer
Finns en övervägande risk att BRA lägger ner helt och hållet. OM inte ATR verksamheten genererar vinst till ca 2021 är risken nog överhängande att Per G-B lägger ner/säljer av hela verksamheten.
Om inte ännu tidigare
En av de få som lyckades driva lönsamt inrikesflygbolag år efter år var Golden Air, snart kommer BRA be Air Baltic måla några nya A220’s i Svenska flaggan och slinga de svenskar de har anställda att köra morgon o eftermiddagsturer i Sverige på BRA’s slot’ar.
Nordica erbjuder P2F. Betala €40.000 för rating och timmar. Ingen lön under tiden.
Sedan ligger en Kaptens lön på ca €4000 per månad på ATR/CRJ med Tallinn bas. Högre lön på basen i CPH.
De söker desperat folk på alla typer.
Kan det verkligen stämma att lönerna är betydligt lägre i Estland än i Sverige? Otrolig fakta som sprids här. Den där flygbranschen måste vara bra unik, för detsamma gäller väl inte i alla andra branscher?
@SV
Vill bolag vara med och konkurrera på den nordiska marknaden får de vara beredda att betala de avgifter och skatter som gäller samt följa regler.
Gäller såklart alla branscher.
Kolla till exempel Danska facken, de ser till att folk med bas i Danmark har sjyssta villkor annars är bolag inte välkomna där. Där ligger vi i Sverige tyvärr en bit efter.
Inrikesmarknaden i Sverige är död. Ingen vill betala kostnaden för att flyga med ett svenskt flygbolag. Vilket BRAs kraftiga underskott detta år 2019 visar. Synd att bolaget misskötts så från dag ett där chefer utan kostnadskontroll o verklighetsförankring fått bestämma. Brukar vara för sent när så drastiska beslut som att halvera bolaget tas. Det är tre år försent.
BRA kommer blir tvingade att gå över till att sälja biljetter. Deras overhead är löjligt stor och kommer aldrig bära sig på en minskande svensk inrikesmarknad. Utfasningen RJ går för långsamt.
Risken att Nordica opererar samtlig produktion åt BRA är överhängande, antingen det eller KK. Möjligtvis att någon vill köpa det men troligen inte.
Det finns andra jobb. Men knappast några som lyfter ditt ego som pilotyrket…
Kan ni piloter någon gång förstå att denna utveckling har att göra med att det helt enkelt är för dyrt att anställa i Sverige?
Visst, fortsätt att vurma om folkhemmet, gemenskapen och all annan socialism som inte ens den så kallade högern vill göra sig av med. Men det kommer fortfarande inte göra inrikesflyget lönsamt. Det har inte varit lönsamt på många år…
En kaptenslön på Nordica med TLL bas är lägre än en ATR Styrman har på BRA…
Och SPF sitter tysta och försöker hålla kvar det sista som går att hålla kvar…
Kan inte bli annat än en succé om vi får hyra in Nordica där en kaptenslön på en CRJ är betydligt lägre än företagets egna ATR kapteners löner. Ytterligare en fördel är att lönerna per pilot stiger inte årligen, mer än med inflationen. Detta blir succé. SUCCÉ!
Bra har ju en hel del charter från Got kommer ngn utländsk operatör sno åt sig även denna op.?
Det är en tråkig utveckling vi ser på Svenska flygmarknaden idag.
Flybe, Cityjet, SAIL och Nordica tar stora delar av SAS produktion och snart förmodligen BRA.
Amapola går väl samma väg tillmötes.
Svenska arbeten försvinner och allt pressas till bristningsgränsen.
Och för att inte tala om Greklands produktionen som är en succe??????
Umeå-Helsingfors flygs med ATR72 och inte Avro som det påstås i artikeln.
…att få sitta timtals i en ATR till Mallorca. Kommande dagar blir en döv tillvaro innan återfärden. Därefter krävs två veckors anpassning till normalt ljudbrus.
Glöm CRJ900 på 1668m på BMA
Har inte BRA räknat både på EMB 170/190 samt CRJ förrut, och då kommit fram att de inte är lämpliga för Bromma?
Är inte CRJ lite liten för att flyga charter till Mallorca?
Tar över ATR trafiken så blir BRA som gamla Sverigeflyg. Ren biljettförsäljare. Fungerade bra förr.
Ja, snyggt jobbat med en bra utrikessatsning. Nu kan löner och konsumtion hamna i baltstaterna framöver när Avron ersätts med utländsk arbetskraft medan 363 svenska medarbetare sparkas. Snyggt av våra styrande som successivt outsourcar de arbetstillfällen vi har i Sverige, fullständigt resultatlöst för t ex miljö osv. Och snyggt av Braathens som inte ens kan ge en övergångslösning för sin anställda vid denna typ av verksamhetsövergång.
Go Sweden!
Kan mycket väl tänka mig att det blir Nordica som flyger åt BRA. De har dels sina CRJ900 samt att de ska in med Embraer, med tanke på att de söker piloter till den typen. Tror Nordica blir en bra sammarbetspartner
Men nu blev det fel. Mellan Umeå och Helsingfors är det och har alltid varit ATR som flyger den sträckan.
Som sagt Emb 190 vore alldeles utmärkt ! Som Great Dane ! 12 år på nacken gör inget.
Ryktas i korridorerna att Nordica kommer flyga JET trafik för BRA inom kort.
ATR72 till Mallorca och de andra ställena i Europa :S
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten